TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lakkering av Calippere

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #83834  av cameleon
 
Har tenkt å lakkere calipperne for lakkering. Lurer på om det er noe jeg må være ekstra forsiktig med når jeg skal gjøre dette?

Noen som har forslag til farger? :wink:

 #83837  av GT_rider
 
Rød er jo tøft. Viser liksom lettere. Evt gul, eller knall grønn?
Tenkte å lakkere calipere på Celicaen til våren. Da i rødt, slik at det står i stil til bilens farge.
Om det er noe åvære forsiktig med vet jeg ikke. Dekke til klosser? helst ta de ut regner jeg med.

 #83850  av tojo
 
Demonter calipter,grundig rengjøring(sandblås),lakkere(jeg ville valgt sort eller sølv evnt rød) hone -kjøp repsett.Montere og eventuelt bytt til stålomspunnede bremseslanger. :wink:

 #83857  av cameleon
 
tojo skrev:Demonter calipter,grundig rengjøring(sandblås),lakkere(jeg ville valgt sort eller sølv evnt rød) hone -kjøp repsett.Montere og eventuelt bytt til stålomspunnede bremseslanger. :wink:
Var noe slik jeg tenkte på selv :wink:
Det jeg tenkte på spesielt når det kommer til med å være forsiktig var om hvordan det fungerer med slanger og bremseveske. vil helst slippe at det spruter ut noe gugge i store mengder hehe :wink:

 #83858  av FireWalk
 
Å lakke dem sort vil jo ikka ha noen effekt.. ingen legger merke til det. Grunnen til at han vil lakke dem er sikert for at han vil det skal se litt mer sportslig ut. Siden du har svart bil ville jeg gått for en mørk rødfarge. Den vil virke sportslig, samtidig som den står i stil til resten av bilen uten å bli for dominerende. Gult og Svart tror jeg ikke jeg hadde villet satset på. Da vil de gule kalipterene SKRIKE ut mens resten av bilen blir som en mørk skygge i forhold. Folk vil kun lege merke til de skrikende kalipterene og ikke selve bilen. jeg forsøkte med Gule kaliptere på Rød bil, ble heller dårlig resultat av det også. De ble alt for dominerende. Så jeg gikk over til Rød der også.

Så DEFINITIVT Rødt!

Sølv kunne sikkert også blitt bra i teorien iallefall, men er redd det blir en litt for skarp farge. Siden bilen har en slik mørk farge må det være en tilsvarende mørk farge på kalipterene mener nå jeg.

Men for all del! hver sin mening 8)

 #83861  av cameleon
 
FireWalk skrev:Å lakke dem sort vil jo ikka ha noen effekt.. ingen legger merke til det. Grunnen til at han vil lakke dem er sikert for at han vil det skal se litt mer sportslig ut. Siden du har svart bil ville jeg gått for en mørk rødfarge. Den vil virke sportslig, samtidig som den står i stil til resten av bilen uten å bli for dominerende. Gult og Svart tror jeg ikke jeg hadde villet satset på. Da vil de gule kalipterene SKRIKE ut mens resten av bilen blir som en mørk skygge i forhold. Folk vil kun lege merke til de skrikende kalipterene og ikke selve bilen. jeg forsøkte med Gule kaliptere på Rød bil, ble heller dårlig resultat av det også. De ble alt for dominerende. Så jeg gikk over til Rød der også.

Så DEFINITIVT Rødt!

Sølv kunne sikkert også blitt bra i teorien iallefall, men er redd det blir en litt for skarp farge. Siden bilen har en slik mørk farge må det være en tilsvarende mørk farge på kalipterene mener nå jeg.

Men for all del! hver sin mening 8)
Japp du har rett der. Hadde sorte calippere på min forrige, men som sagt så vistes det ikke. Har mest tenkt på røde selv, men var inne på tanken på gule. Tror jeg ender opp med røde til sist alikevel hehe :wink:

 #83866  av kake
 
cameleon skrev: Var noe slik jeg tenkte på selv :wink:
Det jeg tenkte på spesielt når det kommer til med å være forsiktig var om hvordan det fungerer med slanger og bremseveske. vil helst slippe at det spruter ut noe gugge i store mengder hehe :wink:
Bare masker all gummi og flata på bremseklossen inntil kalipperkanten så er det bare å være nøye. Puss skikkelig med stålbørste og bremserens først. Ta 2 lag med lakk, påføres med passende pensel. Anbefaler den her, selges på Eiker Motorshop. Den jallasjappa her har det også.

 #83880  av Ole C
 
Jallasjappe kunne du vel trygt kalle det :!:

Hvor ofte kommer man over en "tuningsjappe" som også selger dette:http://www.tuning.no/INTERIOR.htm :?:

 #83882  av QicSilver
 
Har en kompis som for 3-4 år siden bestillte en del styling til calibraen sin der. Etter SINNSYKT mye mail, telefoner og all annen tenkelig masing, fikk han en av 3 deler. Han har enda ikke fått de 2 andre.

Han forhåndsbetalte..

Så jallasjappe.. Kan skrive under på det ja

 #83910  av Christian
 
Eiker motorshop kan vel heller ikke kalles seriøse, dårligste kundebehandlingen jeg noensinne her vært borti. Mulig de er blitt bedre de siste åra, men jeg handler konsekvent ikke der!

 #83919  av jumbo
 
Hvor mye kundebehandling trengs egentlig for å kjøpe en boks lakk? :shock:

 #83930  av Andreazz
 
Det som ofte irriterer meg er at folk kun maler kalipperne og ikke navet på bremseskiva!! Hva er vitsen med blanke og fine kalippere når senter på skiva er rustfarga å jævli??
Jeg mener også at det er bortkastet å bruke penger på "kalipperlakk" til x-antall hundrekroner når det funker godt nokk med en boks hammerite eller bengalakk.. varmen er ikke noe altforstort problem på en bil som kjøres på gaten alikavel.. Dessuten så må man jo "gåover" kalipperne vær gang sommeren kommer uansett hvis man vil ha blanke og fine bremser :D for det må man jo ha!!!
Har sandblåst å overhalt kalipperne på jobb jeg nå, så etter et par lag med sølv-hammerite åkar de på bilen igjen! Men nå er jeg så heldig at de aldri for kjenne på vinter, snø og salt da, det for vinterbilen ta seg av :lol:
Men, men..lykke til med maling av bremsene Camelon! Det er de små detaljene som gjør helheten 8)

 #84019  av kake
 
Andreazz skrev:Det som ofte irriterer meg er at folk kun maler kalipperne og ikke navet på bremseskiva!! Hva er vitsen med blanke og fine kalippere når senter på skiva er rustfarga å jævli??
Mine finnes det ikke rust på. Dessuten er det ikke no pent, men det blir kanskje noe annet hvis det er rustent da.
Andreazz skrev: Jeg mener også at det er bortkastet å bruke penger på "kalipperlakk" til x-antall hundrekroner når det funker godt nokk med en boks hammerite eller bengalakk.. varmen er ikke noe altforstort problem på en bil som kjøres på gaten alikavel..
Ikke bruk hammerlakk iallefall, det forsvinner pga varmen. Den foliatec kalliperlakken er meget bra, den tåler skikkelig varme, og det følger med bremserens. Lakken er også to-komponent med herder, så det er ordentelige saker. Koster jo ikke mer enn 299,- da.
Andreazz skrev: Dessuten så må man jo "gåover" kalipperne vær gang sommeren kommer uansett hvis man vil ha blanke og fine bremser :D for det må man jo ha!!!
Nå til sommern blir mitt 3. MR2 år, og kalipperne er fortsatt like røde. Skikkelig forarbeid og lakk er grunnen. Men, kjører kun om sommern da.
Andreazz skrev: Har sandblåst å overhalt kalipperne på jobb jeg nå, så etter et par lag med sølv-hammerite åkar de på bilen igjen! Men nå er jeg så heldig at de aldri for kjenne på vinter, snø og salt da, det for vinterbilen ta seg av :lol:
Men, men..lykke til med maling av bremsene Camelon! Det er de små detaljene som gjør helheten 8)
Caveman her på forumet lakka kalipperne bak på sin Celica med hammerrite, og det ble ikke bra for å si det sånn. Varmen som har tatt det. Dessuten koster jo ikke hammerrite noe særlig mindre enn kalipperlakken uansett, så hva er vitsen ?

 #84055  av pkgrette
 
alle sammen rødt passer bra til alle biler nesten men jo mørkere bilen er jo strekere rødfarge skal du ha slik at de syns at du har gjort noe .. vis du ikek vill ha så mye bramseveske over alt så tar du setter en klemme på branseslangen ( pass på at det ikke er noe skarpe kanter som kan skade slangen) så demonterer du den fra bilen renser den og sandblåser den og renster den på nytt med akrysol eller rødsprit så lakker du dem og montere alt sammen på igjenn og lufter bramsene.. dette er simpelt og holder lenge... :D :D vis noen ikke kan lufte bremeer kan jeg forklare det også... :D :D bare å spørre gjør det neste dagelig. 8)

 #84063  av Andreazz
 
[
Ikke bruk hammerlakk iallefall, det forsvinner pga varmen. Den foliatec kalliperlakken er meget bra, den tåler skikkelig varme, og det følger med bremserens. Lakken er også to-komponent med herder, så det er ordentelige saker. Koster jo ikke mer enn 299,- da.

En liten boks med hammerite koster 70kr.. og holder til minst 10kalippere og to bremse-trommler :D

Caveman her på forumet lakka kalipperne bak på sin Celica med hammerrite, og det ble ikke bra for å si det sånn. Varmen som har tatt det. Dessuten koster jo ikke hammerrite noe særlig mindre enn kalipperlakken uansett, så hva er vitsen ?[/quote]

Har ikke samme erfaring med hammerite jeg ivertfall.. vet mange som bruker det og bangalakk, holder bra det..