TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nøkking etter gasspÃ¥drag i St185

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #84135  av Gjertsen
 
Halloen.
har merka noen ganger at når jeg har gitt på litt i 2'dre giret og 3'dje giret. da jeg slipper gassen bare (ikke inn me clutch og ikke girskifte).

Så nøkker bilen veldig så hele dritten rister.
Noen som har en anelse over hva dette kan være?
For mye bensin?
kan dette komme av litt sliten turbo? :?

takk for alle Seriøse svar.

 #84141  av Fredrik
 
Ødelagt motorfeste kanskje?

 #84147  av CelicaTurbo
 
ikke turboen ihvertfall.. har du dumpventil så har du gjerne grunnen der?

 #84172  av Gjertsen
 
CelicaTurbo skrev:ikke turboen ihvertfall.. har du dumpventil så har du gjerne grunnen der?
Ã¥ssen kan dette skje med en dumpvalve da?
mener jeg har resirkulerende. er HKS ssqv. kan du gå dypere inn i dette?

 #84188  av tojo
 
Gjertsen skrev:
CelicaTurbo skrev:ikke turboen ihvertfall.. har du dumpventil så har du gjerne grunnen der?
Ã¥ssen kan dette skje med en dumpvalve da?
mener jeg har resirkulerende. er HKS ssqv. kan du gå dypere inn i dette?
HKS ssqv er ikke resirkulerende forutsatt at du ikke har dette kittet:
Bilde

HKS Recirculation fitting for 1"ID hose

HKS SSQV Re-Circulation Fitting inserts enable the SSQV to reroute discharged compressed air back into the intake stream to create a closed loop system to prevent bogging / stumbling of rich air/fuel ratio conditions in mass-air sensor equipped vehicles.

 #84211  av CelicaTurbo
 
som tojo skriver, den dumpventilen er ikke resirkulerende med mindre du har bestilt ekstra og påmontert "optional" tilbehør.. Det som trolig skjer er at dumpventilen slipper ut litt mye luft når du slipper gassen slik at motoren drukner i bensin et lite øyeblikk. Det du alltids kan prøve å gjøre er å gi godt med gass til du får opp omtrent fullt trykk og deretter clutche inn samtidig som du slipper gassen helt, og om motoren da slukner eller nesten slukner når turtallet detter så har du nok lokalisert problemet som dumpventilen.. Om dette ikke skjer så kan nok noe annet være årsaken men sånn umiddelbart vil ihvertfall jeg tro at dumpventilen er skylden og kanskje kan justeres slik at den slipper litt mindre luft ut ;)

 #84231  av Gjertsen
 
okey. takk for hjelpa så langt.

men har seg slikt at dette aldri har skjedd før noen mnd siden. og dumpen har vært montert på siden sommeren.
jeg får se nærmere på saken jeg da..

 #84242  av CelicaTurbo
 
Du får undersøke det ihvertfall så får du spørre videre om du finner ut at det ikke er denne.. Om du på et vis kan justere luftmengden ( eller mengden lyd om det kanskje står i en eventuell manual) så vil du nok motvirke problemet uten å tape så alt for mye av whoooosh-lyden ;)

 #84408  av Gjertsen
 
CelicaTurbo skrev:Du får undersøke det ihvertfall så får du spørre videre om du finner ut at det ikke er denne.. Om du på et vis kan justere luftmengden ( eller mengden lyd om det kanskje står i en eventuell manual) så vil du nok motvirke problemet uten å tape så alt for mye av whoooosh-lyden ;)
Hm.. gidder ikke bry meg så mye om det om jeg får solgt bilen i morra som kjøperen sa! sier jeg heller dette til han at det mest sannsynelig er dumpen. pga er takke han at jeg har spørt om dette:p pga han lurte på hva den nøkkinga var da han testa den....
tviler på det er no justering gitt..
men takk :D

 #84429  av CelicaTurbo
 
den er grei ;)

 #84443  av jijohans
 
Tror nok problemet kan være pga. at du har dumpen på feil side av intercooleren...Når dumpen åpner, vil man snu retningen på lufta og tømme intercooleren for luft..Dette sammen med for feit blanding kan gjøre at motoren fusker og nykker....

 #84563  av kennethx
 
jijohans skrev:Tror nok problemet kan være pga. at du har dumpen på feil side av intercooleren...Når dumpen åpner, vil man snu retningen på lufta og tømme intercooleren for luft..Dette sammen med for feit blanding kan gjøre at motoren fusker og nykker....
Kan du forklare det der nærmere for oss som ikke har Dr. grad i fysikk? :oops:

 #84598  av chris
 
kennethx skrev: Kan du forklare det der nærmere for oss som ikke har Dr. grad i fysikk? :oops:
Har du ikke det altså? :lol:

 #84600  av kennethx
 
chris skrev:
kennethx skrev: Kan du forklare det der nærmere for oss som ikke har Dr. grad i fysikk? :oops:
Har du ikke det altså? :lol:
Har du? :roll:

 #84816  av jijohans
 
Hei igjen...
Skal prøve å forklare...
Når man slipper gass pedalen og spjellet stenger, vil det dannes trykk i rørene og intercooler som ikke har noen veier å gå, og dermed "sakke" turbinen på turboen...Ved å ha BOV på systemet slippes dette trykket ut i friluft eller tilbake på innsuget til turbo..
Mår man monterer BOV før intercooler vil man "snu"retningen på lufta som er i intercooleren...Dette kan føles som en forsinkelse når du trår på igjen,siden lufta nå kan strømme fritt igjennom innsuget og BOV er lukket. Siden ECU'en ikke registrere at luften blir sluppet ut i friluft,vil den pøse på med "normal" bensinblanding,men i realiteten har motoren for lite luft i det lille øyeblikket...Dette kan være en av årsakene til at motoren kan nykke eller gå rikt med engang man trør på...

(Hadde samme problem på en Audi A4 med frilufts dump)