TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mistet jeg lappen, tro??? fanker'n...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #82931  av turboman

Kom kjørende på vei inn til Oslo, nettopp passert Tusenfryd, holdt venstre fil der veien deler seg, og kjørte opp en slakk bakke. Akkurat der som 2-felt gikk over til 1-felt, var det visst en fotoboks... og 80-sone...Det var jo typisk, hadde vært 100-sone nesten helt ifra Moss, men ikke akkurat der, nei....

"se der"....utbrøt dama, jeg tråkket inn bremsen, og "knips", der blinket det rødt.

Sjekka speedometeret, den viste underkant av 120 km/t. Noen som vet om jeg da antakelig mister lappen? Tror grensa er 115km/t, men de trekker vel ifra noe? Eller får man den hastigheten, som fotoboksen måler?

En mager trøst, er vel iallefall at jeg får dagens fartsbot-takster, og ikke de nye, som jo stiger 30% 1. februar. Uansett, blir fornøyd om jeg ikke mister lappen, det er vel noe av det sureste som finnes.

Kjipt å vente i spenning på brevet, håper det kommer snart, så jeg slipper å tenke så mye på det...

:cry:

#82943  av GT_rider

Ikke sikker på om de trekker fra noe på fotoboks, siden det er sensorer i veien som måler farten, og de er jo kalibrert og greier.
Får uansett håpe på det beste.
Da jeg blei stoppa i sommer, så hadde jeg nærmere 120km på nåla, med blei tatt for 107km. Det var i laserkontroll.
Gla jeg ikke mista lappen da. Sikker på jeg måtte ta alt på nytt, kjøretimer og hele pakka :x

#82946  av Kebab gud

grensa i 80sone er 115km/t men siden du hadde 120 på nåla er vel reel hastighet ca fra 105 til 115..
hvis du fikk bremset noe før den blinka så er du garantert trygg
blir et sted mellom 3800 og 6000 i bot på deg ja ...
hygglig det

#82971  av Anders gullstein

Kjipe saker dette.....

Går an å slippe unna da.... bare sørg for å dekke til ansiktet, så kan de ikke gi deg noe bot, men det er ikke så lett å komme på det sånn helt brått.

#83035  av jumbo

grensa er 116, men tviler paa om det er noe problem dersom naala saa 120... da var du nok paa rette siden av det magiske tallet dersom du tar med misvisningen

Og ja, ei haand foran ansiktet er langt viktigere enn bremsing naar man oppdager fotoboks i seneste laget

#83045  av CelicaTurbo

nettopp passert Tusenfryd, holdt venstre fil der veien deler seg, og kjørte opp en slakk bakke.
Dette er jo faktisk noen km fra der hvor fartsgrensen senkes fra 100, til 90, deretter til 80... Er bare noen uker siden jeg kjørte der sist og det har vel ikke forandret seg siden den gang tenker jeg. I tillegg forandrer jo veien såpass karakter når du kommer forbi Tusenfryd at du burde kanskje vurdert tanken på at dette ikke var noen 100 sone lenger ;)

Men men, sure penger men du hadde unngått det hadde du fulgt litt med. Du gikk som sakt glipp av to sone-skilter (90-80) som reduserte farten fra 100 frem til du kjørte forbi den boksen der. Men, jeg vil tro at det er sannsynlig at du beholder lappen i denne omgang da.. Boksene er kalibrert litt snillt, og det samme er nok ditt speedometer ;)

#83047  av kaimagne

Var en kompis av meg som prøvde seg med det trikset. Han tok begge hendene foran ansiktet, men siden han satt i uniform, kunne man tydelig lese etternavnet på navnestripen hans... Det endte med anmeldelse for uaktsom kjøring, siden han dekka til ansiktet...

Hihi...

Så man må ikke være FOR lur heller...

km

#83063  av Master

LOL! :lol: kjip den da... men funker det sånn ellers når man dekker seg til?

#83098  av Christian

kaimagne skrev:Var en kompis av meg som prøvde seg med det trikset. Han tok begge hendene foran ansiktet, men siden han satt i uniform, kunne man tydelig lese etternavnet på navnestripen hans... Det endte med anmeldelse for uaktsom kjøring, siden han dekka til ansiktet...

Hihi...

Så man må ikke være FOR lur heller...

km
Fra ille til værre :lol:

#83205  av Remi!

Hmm, kjipe greier.
Når man blir tatt i fotobokser, så blir det ikke trekt i fra noen km/t. Men mest sannsynlig lyver speedometeret ditt, og viser litt for høy hastighet enn det du egentlig har.

Jeg har løst dette fotoboks-problemet ganske enkelt.....
Kjøpte en brukt PDA (HP Ipaq 5550) og en blåtann GPS-mottaker, lastet ned TomTom Navigator fra nettet. *kremt*kremt* :roll: Og vips, så hadde jeg en fullt virkende navigasjon i bilen som også sier i fra når det er en fotoboks i nærheten på den veien jeg kjører. PDA'n fungerer som en slags bærbar PC, med trådløst internett/mp3/mail/word/dvd+++(fint når det er kø....) Suveren løsning mener jeg.... Og ganske kjekt med navigasjon i bilen også.
Hele pakka kom på ca 4700,-....

Se mer på det Det Norske TomTom-Forumet

#84827  av turboman

Phuuuuu...

Fikk brev ifra Onkel Politi idag, ble målt i kun 95 km/t, 2.000,- i bot og ingen prikker!!

Det var jammen snill måling, når jeg hadde 115-120 km/t på nåla... men, jeg klager ikke... :D

#84828  av lexusmann

Heldig med den ja :o