TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Løpsbil...

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

 #81046  av Morten
 
Jan-Erik: vi har vel egentlig ikke begynt å titte på hvilke klasser som er å velge i enda.. henge seg opp i slike bagateller da! :mrgreen: Må først få bilen i hus, så får vi velge klasse før vi setter igang tenker jeg.

SW20: takk for tilbudet, men tror vi har noen gamle lykter liggende som vi kan hive på hvis vi trenger lykter i det hele tatt. Det blir ikke noe vilt motormessig til å begynne med ihvertfall. Ender sannsynligvis opp med å kjøre i en NA-klasse. (vi er jo tross alt amatører :wink: )

Pål: vet ikke hvor mye vektforskjell det er, er litt spent på det selv. Uansett er jo karosseriet stivere som jo er et pluss.

Chris: 1175? da må du mangle mye av utstyret som er tilgjengelig... står 1250 i vognkortet mitt :wink: :?

 #81060  av AndreasH
 
Ja dette høres spennende ut! Håper dere drar denne i land :P !

I vognkortet mitt står det 1260, men jeg tror det er inkludert 75 kg. fører
selv om det ikke står det i vognkortet.
Tror det er noe med dokumentasjons forskjeller ved import før og etter 96 modell.
Hvor er nærmeste vekt mon tro? :?

Det er overraskende mye som kan gjøres med vekt
og det kan gi ganske god uttelling og i form av akselerasjon og
sving-egenskaper (egentlig samme sak :wink: ).
Det er fullt mulig å kvitte seg med over 10% av vekta på en MR2.

Siden a = f/m (akselerasjon = kraft / vekt) så vil f.eks. en bil
som originalt gjør 0-100 på 7.5 sekund, skrelle vekk
0.75 sekund med 10 % vektreduksjon
- i dette tilfellet ned mot 6.75 sek.
Likeledes vil man kunne holde høyere fart i svinger.

Jeg har kikket litt på hva ting veier på en MR2 og fant ut at
ved å velge lettvekts felger, bremser, nav, dempere, eksos,
batteri, bøttestoler, plexiglass, karbon panser og motorlokk
så har man spart omtrent 150 kg!

Omregnet dropper 0-100 med 0.1 sekund for hver 16 kg.
Nå har jeg ikke tenkt å ribbe min fullstendig,
men som en sped begynnelse har jeg hevet ut reservehjulet (-18 kg),
verktøyet (-3.5 kg) og kjøpt et MC batteri på 24Ah som veier 8 kg mot det originale på 16 kg :D .
Da er kjerra nesten 30 kg lettere og da 0.2 sek raskere i øvelsen 0 til 100.
Man trenger heller ikke fylle tanken full.. :lol:
Har man klokke tro på været kan man sette T-toppene hjemme (-8kg). :lol:
Hmm, kanskje dette er det jeg trenger av motivasjon til å begynne å trene :mrgreen: ?
Henning Solberg hadde som mål å slanke seg 20 kg før 2004 sesongen og greide 10..

Jeg prøvde å starte motoren med MC batteriet og det var null problem,
men jeg skal vente til sommeren med å montere det..
Man må være litt forsiktig med kulde, lys, vifte og musikk :lol: !
Jeg har lest om folk som bruker 15Ah batteri på 5.5 kg uten større problemer :shock: .

Deretter er det vel stoler (-20 kg) og lette 15" felger (-18 kg) som gir
mest reduksjon for penga. Felger ikke minst p.g.a. redusert negativt dreiemoment.
(se artikkelen "Hjulenes iboende treghet" på dekk og felg siden. http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=6211)
Lettere svinghjul hjelper også betydelig på dreiemoment-tap.

 #81273  av Morten
 
Da er karroseriet hentet! :D
Regner med Markus er lit trøtt i dag, han starta 0515 i går etter ca.2 timers søvn og regner ikke med han var hjemme igjen før ca.02 på natta... (heldigvis litt kortere vei for meg :twisted: )

Jeg titta litt i Hyperrev angående vekta, og så vidt jeg skjønner (ikke så flink i japansk akkurat... :wink: ) så er Coupe'en 110kg lettere enn tilsvarende modell med T-tak. Oppgitt tall på den vi har kjøpt er 1280kg. ('97 GT, '97 GT T-tak 1390kg). Kan ikke skjønne noe annet enn at de tallene som er oppgitt er med fører (75kg?). Ihvertfall veier både Lillegul og Kamelonen ca. 1400kg med fører, full tank og litt rask i bilen på vekta hos biltilsynet.

Hvis teorien min om at fører er med blir jo den reelle vekta 1280-75=1205kg, men dette er jo fullspec. turbobil med klima, abs, servo osv.
Den letteste modellen i samme tabell er ver.1 NA coupe minimum spec. som er oppgitt til 1160kg. 1160-75=1085kg.

Vil jo si at jeg er VELDIG fornøyd hvis det skulle vise seg at vi får vekta ned til ca.1000kg, da vil jo bilen begynne å bli ganske vass bare med en orginal 156hk motor! :twisted:

 #81576  av MR2turbo
 
I dag har jeg modifisert en bagasjeluke til å passe 95+ vingen som fulgte med og satt den og motor deksler på bilen... :)
Var alt for trøtt til å sitte ved pc'n i går, men har kommet meg nå.
Skal avgårde og hente front, framskjermer, panser, understellsdeler og div. til helga... Blir en ny helg med masse kjøring... ;)

Sånn det ser ut kan det godt hende at den blir klasset inn i Nasjonal Racing, men vi får se etterhvert... :)

Blir spennende å kappe av fronten for å sveise på en ny... ;)

Hilsen Team-mekaniker Markus :mrgreen:

 #81588  av The Doctor
 
Beholder dere den hvit el :D :D

 #81977  av MR2turbo
 
The Doctor skrev:Beholder dere den hvit el :D :D
Overhengende fare for at den fortsatt blir hvit, ja :) Er liksom litt sånn racingfarge det... ;)

 #82109  av sw20
 
dere kan ha på fomel 1 toyota dekaler på den... og nr på sida... hadde vert porno det!!!!!!!!!!!! 8)

 #83807  av MR2turbo
 
nå ha jeg fått fatt i frontstykke, bomex-front, nye skjermer, panser, framlykter, motorluke, +94 baklys osv. til den... :)

Tror det kan bli litt jobb å bytte selve fronten, men med litt tid bør dett bli både rett og sterkt.. ;)

Har begynnt å kikke på det med ombygging fra kjevhendt styring til rett, og alt er jo forskjellig fremme i der...
Men har og fått hjem en halv USA-mr2 med torpedovegg, intakt..
med litt fiks av tannstag på den bør det gå fint å bygge om, men alt må speilvendes foran der, bunnen, torpedoveggen, braketter til ratt og pedaler, bremserør og selv festene til styresnekka!

dekal og utseende får vi se på når bilen er teknisk godkjent og klar ;)

 #83920  av Kjelliken
 
:D høres ut som dere ha nok og sitte fingrene i fremmover markus og morten..
Blir morro og se den ferdig. 8)

 #84361  av chris
 
AndreasH skrev:Har man klokke tro på været kan man sette T-toppene hjemme (-8kg). :lol:
må ikke glemme at når taket er av, er det vesentlig større luftmotstand i kjerra da, så tror vinninga går opp i spinninga der gitt ;) :D

 #85017  av TomG
 
Husk også at T-Tak varianten er tyngre pga den er like stiv eller stivere en coupe'n. Så lag noen carbonfiber T tak.
Rask ut invertaret, alt sammen, lednings nett som ikke er i bruk(alarm, stereo, etc) carbon-fiberglass deler for panser og bakluke. Ta av regn beskyttelsen under motor panseret. Pill ut teppe i bagasje rommet.
Lag alu stag for hjul opphenget, de er I forferdilg tungt metal orginalt.

Pill ut unødvendig fjass i motor rommet, egr, og sånt fjas.

Sikkert andre ting også, men det er start.

T

 #85030  av AndreasH
 
Understell ja! Der tror jeg det er mye å hente.
Bare se på denne lista fra http://www.mr-2.com:
Under chassis står det at "wheel-hubs" veier 46kg bak og 27kg foran :shock: ! Når så 4 standard hjul veier ca. 75kg og bremser over 40 kg så burde det være rom for forbedring der igården.. :P
Jeg lurer på hva de mener med wheel-hubs - om drivakslene er med da mon tro ?
Vedlegg
sw20weight.jpg
sw20weight.jpg (152.44 kiB) Vist 1618 ganger

 #85061  av chris
 
ser at jeg kan spare meg 15 kg ved å ta bort bensintank med tilbehør.. og 2 kg ved å ta bort rattet. DET må jeg prøve. :lol:

 #85149  av AndreasH
 
chris skrev:ser at jeg kan spare meg 15 kg ved å ta bort bensintank med tilbehør.. og 2 kg ved å ta bort rattet. DET må jeg prøve. :lol:
Genialt! :lol: Man kan fort komme ned i 100% vektbesparelse hvis man fortsetter det resonnemanget der :lol: .

 #85180  av chris
 
AndreasH skrev:
chris skrev:ser at jeg kan spare meg 15 kg ved å ta bort bensintank med tilbehør.. og 2 kg ved å ta bort rattet. DET må jeg prøve. :lol:
Genialt! :lol: Man kan fort komme ned i 100% vektbesparelse hvis man fortsetter det resonnemanget der :lol: .
DA vil det gå fort da! :lol: