TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp! - LÃ¥sen min virker ikke!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #84125  av Dalan

Hei.

Har et lite problem med låsen min på førersiden, den virker rett og slett ikke.. :shock:
Når jeg skulle hjem fra jobb i går kveld, så hadde bilen stått ute hele dagen, og temperaturen hadde sunket EN DEL i løpet av dagen, så det var bitende kaldt når jeg skulle hjem.
Da hadde selvfølgelig låsen fryst, og jeg måtte frem med lighter og låsespray.. Fikk da åpna døra på passasjersiden, og klyvd inn.
Når jeg kom hjem så skulle jeg prøve å få løst opp igjen låsen på førersiden også, men fikk det ikke til, og gikk og la meg.. :lol:
Den ville heller ikke opp i dag morges, så jeg tenkte jeg skulle kjøre den inn i en varm hall mens jeg var på jobb, så alt fikk tint opp ordentlig.
Nå får jeg vridd om låsen, og det klikker i klåsen når jeg vrir om, men den blir f... ikke låst opp.. :shock:
Så.. HVA GJØR JEG?! :?
Det ser jo liite elegant ut å hoppe over midtarmlenet hver gang man skal ut og inn av bilen da, også så tungvint det er..
Noen som vet om det er mulighet for å få av dørtrekket når døra er låst og stengt? Må jeg ut med setet da? :? Regner med det er en mekanisme inni der som har fryst eller tatt kvelden på en annen måte..

Noen som har noen mer eller mindre gode forslag? Alle mottas med stor takk! :D

#84164  av GT4 CS

Mulig det er selve dørlåsen som holder døra de låst inntil karoseriet ditt, har jeg opplevd på min celica. Da måtte jeg klattre inn bakluka, noe som så mindre lurt ut, selvfølgelig bar det ut samme vei, jeg fikk åpnet dørene mine ved og steame bilen slik at det tinte, så smørte jeg opp låsene slik at de neppe frser igjen. Prøv og la bilen din stå varmt et døgn eller steam den. Er det ikke kulda som er skyld her må du nokk inn i selve døra for og se om noe er hoppet av sporet sitt eller noe, vet ikke om du får av dørtrekk på din bil uten at døren er åpen, se på den andre døra de hvor skruene sitter, kommer du til de med døra lukket og du klarer trekke dørtrekket av døren så går det jo gulle lekkert. Eneste du garantert må bort med er setet ditt.

#84191  av erling

Har hatt det samme når det har vært dritkaldt. Jeg lot bilen stå og gå en stund til kupeen ble god og varm, så fikk jeg lurt opp låsen gradvis ved å trykke mange ganger på den elektriske dørlåsbryteren på innsiden. Den mekaniske låseknappen klarte jeg ikke rikke.

Eller du kan sette bilen i en varm garasje en stund om du har mulighet til det.

Det er så lenge siden det skjedde med min at jeg hadde glemt det ut, og har ikke gjort noe med det, men det er ganske sikkert bare å smøre alle ledd inni der når du har fått opp døra og av med trekket.

#84196  av Dalan

Takker for svar :)

Har akkurat satt på en ordentlig varmlufts-kompressorovn i en garasje nå, så skal la den få i ordentlig varmt klima en stund, og se om det hjelper :)
Hvis ikke får jeg se om det er mulighet for å få av dørtrekket, skal sjekke det i samme slengen den står der inne.
Tror ikke det er noe som har hoppet ut av sporet sånn helt uten videre, det må være noe som har fryst.
Blir vel en årnings! :D

#84212  av erling

Du får ikke trekket av "i en bit" med døra igjen. :wink: Men det vil nok ikke være nødvendig heller, når bilen tiner detter døra opp. :)

#84283  av Dalan

erling skrev:Du får ikke trekket av "i en bit" med døra igjen. :wink:
Nei siiier du det du... :(
Og det er nok ikke noe som har fryst, det er rett og slett sentrallåsen som har hoppet av låsen... :shock: (Hvordan i h.... kan det skje?)
Og da ligger den å sperrer virker det som, etter som den var låst når det den har hoppet av.
Prøvde flittig med lommelykt, ståltråd med bøy på, smal tang og ledninger for å få kortslutta nedi der så den låste opp - uten hell..

Noen som har jævlig billig dørtrekk å selge? :lol:
Like før jeg river i stykker hele driten og prøver å få tak i et nytt dørtrekk.. Hva annet kan jeg gjøre egentlig? :?

#84290  av sw20

kobl av stømmen slik at motstanden i setrallåsen ikkje holder den i lås....

#84291  av sw20

vist ikkje kan du jo prøve å kortslutte der kontakta kommer inn i bilen nede med beina... :shock:

#84292  av Dalan

sw20 skrev:kobl av stømmen slik at motstanden i setrallåsen ikkje holder den i lås....
Hmmm... Har prøvd det der, sikringen står ikke i nå heller, og vi koblet av batteriet en stund også mens vi prøvde..
Mulig at pinnen som dytter låsen ned har detti av også på en eller annen måte da..
Argh
Nei, nå tror jeg jeg går og legger meg... :evil:

#84352  av erling

Dalan skrev:[Og da ligger den å sperrer virker det som, etter som den var låst når det den har hoppet av.
Oi! Når det skjedde med min virker de som det hadde hoppa av, noe lå og sperra jaffal. Mulig det er noe annet med din, men jeg fikk den som sagt kun opp med el.bryteren på panelet med vindusbryterne å det greiene. Trykket 100-ganger på lås opp så kom den.

Lykke til med driten. :?

#84559  av Dalan

Øhø.. moromoromoro..
Virker som om det kan være fjæra som er motstand i dørhåndtaket (?) har hoppa av, det var hvertfall ei sånn på passasjersiden, men den var ikke på førersiden, men det så ut som det skullle være det der..
Lett å komme til der? - Ikke med døra oppe engang... :roll:

Nei, fredag blir det bort på Toyota.. -Værsågod, fiks!
:evil:

#84835  av kake

Kom over en lignende tråd her. Det er sikkert det samme du må gjøre :?

#84892  av Dalan

kake skrev:Kom over en lignende tråd her. Det er sikkert det samme du må gjøre :?
Jepp, ser ut som om det er det samme problemet.. Tror det er akkurat det samme som han siste om har posta der , "Thunder", det med den fjæra som har hoppa av..
Håper virkelig de kan fikse dette kjapt og billig på Toyota :evil:

#85091  av Dalan

Ah, gikk fint som snus det :D
Han dirka opp'n, tok ut låsekassa, satte inn ny fjær og smurte opp ledda der og vips - god som ny! :D

Nå slipper jeg å melde meg på turne-kurs også.. 8)

#85096  av kake

Kjekt, fagfolk er greie å ha iblandt :wink: