TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva er lov og ikke lov i norge, snille menn, hjelp meg.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #85150  av TomG

Par spørsmål, som noen veit "Markus", så skal jeg bygge grom kjærra til bruttern her borte i USA.

ER en del ting som han vil ha, men som jeg ikke vet om er lov.

Størrelse på dekk-felger, 275/40-18 bak, og 225/40-18 framme
Hjulbuene blir kuttet høyere, bilen blir 4 tommer bredere, og ca 3 tommer lavere en normalt.

Hjuloppheng blir byttet til magnesium-alu stenger om det er lov i Norge.
KW coilovere V3. Nye Sterkere chromemoly akslinger.
6 punkts bur, strippa interiør.
I grunnen så blir det bare 2 steg fra fullstending race bil, men skal være gate bil da.

Han vil sveise igjen bakvinduet, og ha fullt bak lokk, som på denne
Bilde

Han skal også ha en stor vinge slik som denne
Og da lurer jeg på hvor bred den kan være, or hvor langt bak den kan sitte.
Bilde

Det er en 93Turbo, så oppgraderte bremser, og skiver, stål ledninger, osv.
Motoren blir brutal, og skal gjøre rundt 550+ hk på hjula.
Motoren blir bygd av http://www.enginelogics.com i Texas, som er drit god på å bygge holdbare race motorer.

Han vil også ha eksos i to 3 tommere ut mellom baklysa...Flammer i fjeset på de bak..lol

Vær så snill å hjelpe!

#85157  av mr.two

Er vel i utganspunktet ikke lov å gjøre noe som forandrer bilens orginal ytelser/specs, uten å få det godkjent på biltilsynet. Ang. bredde på dekk/felg er det vel noe som heter at det ikke skal gå utenfor hjulbuen. Suspension mods. skal vel også godkjennes, men hvem gjør vel det. Hvis du uansett skal gjøre som du skriver i posten her, tror jeg du kommer til å få noen problemer med å gjøre den " lovlig " etter norske forhold, og vanskeligheter med å få hvite skilter, hvis den da ikke allerede er regget i Norge. Ang. aero mods så skal det vel være mulig å gjøre det meste så lenge det ikke fører til at det blir en fare for omgivelsene..sikt, utstikkende objekter etc.. Har ikke fordypet meg i dette, da hva som er lov og ikke lov kan tolkes på svært forskjellige måter alt etter hvor man leser og hvilken biltilsyn stasjon man spør. Og hvis man spør får man alltid diffuse svar som kan tolkes til så mangt.

#85164  av maxgets

ang. vinge: Den skal vel ikke stikke uteonfor bredden på bilen og over høyden på taket på bilen.

Med bakruta vet jeg ikke hva de sier på å sveise igjen, men det er lov å sote el.lign. igjen bakruta og siderutene bak så mye du orker.

Bredde bilen kan bli godkjent, er mange som får det til, samme med store hjul..

Coilovers trenger du Tüv dokumenter på så skal det bli godkjent i utgangspunktet.

Bur bruker å gå greit det og så lenge det er ordentlig laget og ikke hindrer ut/inngang i bilen, samme med ribbet interiør.. der er det greit så lenge det ikke virker som det er noen "farlige" kanter el.lign.

Bremser ol må du om jeg ikke tar feil ha papirer på att er bra nok osv(hva slags aner jeg ikke osv)
De er vist litt kranglete på stålomspunnede bremseslanger og.. de ser ikke lekasje så lett..

Ang. eksos så må du ha cat på alle biler etter 89 og du må også ikke overstige støy og avgas kravene..

Regler på sånt syns jeg virker veldig difust, virker ikke som det er noen faste retningslinjer å følge for kontrolørene..
så mye er opp til hver og enkelt kontrolør sånn jeg ser det.

Det greieste er vel egentlig å legge dette frem med helt konkrete planer og mest mulig tegninger osv for ett biltilsyn og ha en god dialog med en bestemt kontrolør igjenom bygging.

#85179  av memo

maxgets skrev: Med bakruta vet jeg ikke hva de sier på å sveise igjen, men det er lov å sote el.lign. igjen bakruta og siderutene bak så mye du orker.
delvis korrekt, man skal kunne se lys ut bakruta, spesielt nødlys fra ambulanser o.l

#85181  av Mr2stord

Du kan gjere som du ønsker bak fordørene.

#85183  av memo

Mr2stord skrev:Du kan gjere som du ønsker bak fordørene.
som jeg sa i posten før... du skal kunne se politi og ambulanse lys i bakruta.

#85186  av chris

memo skrev:
såååå.. du sier at det ikke er lov å fylle varerommet på en varebil eller stasjonsvogn? man har da speil på utsiden av bilen til å se bakover vel? :)

#85190  av memo

chris skrev:
memo skrev:
såååå.. du sier at det ikke er lov å fylle varerommet på en varebil eller stasjonsvogn? man har da speil på utsiden av bilen til å se bakover vel? :)
alt jeg sier at at man skal kunne se ut bakruta pga ovennevnte i en bil som har bakrute. mener du jeg tar feil, så tar og politiet feil :)

#85193  av chris

memo skrev:
chris skrev:
memo skrev: som jeg sa i posten før... du skal kunne se politi og ambulanse lys i bakruta.
alt jeg sier at at man skal kunne se ut bakruta pga ovennevnte i en bil som har bakrute. mener du jeg tar feil, så tar og politiet feil :)
men hva om man modifiserer bilen til å ikke lenger ha bakrute da?

#85195  av memo

chris skrev:
memo skrev:
chris skrev: såååå.. du sier at det ikke er lov å fylle varerommet på en varebil eller stasjonsvogn? man har da speil på utsiden av bilen til å se bakover vel? :)
men hva om man modifiserer bilen til å ikke lenger ha bakrute da?
da må du vel få det godkjent hos biltilsynet først og fremst. og jeg kan tenke meg til at det ikke blir helt lett.

#85196  av chris

memo skrev:da må du vel få det godkjent hos biltilsynet først og fremst. og jeg kan tenke meg til at det ikke blir helt lett.
mmkay. forresten, jeg påstod ikke at du tok feil. var bare et spørsmål.. er det ikke lov å laste bilen så full at man ikke kan se ut bakruter.. på f.eks. varebiler og sånt.. ? kan være greit å vite liksom :)

#85197  av memo

oki, vel, jeg er ikke helt sikkert med varebiler.. tror det er spesielle krav til sidespeil på slike biler der det i tilefellet er lov...

men er ikke sikker nei

#85202  av GT_rider

Og hva med alle de tusener av stasjonsvogner som ruler rundt i Norges land?
Mange der som er lasta til taket og vel så det :roll:
Tror det holder å se bakover i utvendige speil.
Soting går nok greit, men fysisk dekke til bakrute med stål o.l tviler jeg mere på.

#85208  av jumbo

maxgets skrev:Ang. eksos så må du ha cat på alle biler etter 89 og du må også ikke overstige støy og avgas kravene..
Er 99% sikker paa at dette er feil. Selv om alle tror det, er det ikke paabudt med kat. Det er derimot et noksaa strengt krav for utslipp.

#85215  av mralp

Hva med å vite hva man snakker om før man skriver noe?
pff @ Bilforumet-tendenser ^^