TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• GT4 Vedlikehold

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#83151  av Tor

Takker for supert svar da :) MÃ¥ vel suse og handle litt olje en dag og begyne og utrette noe :)

#85945  av Tor

Om jeg skal fylle olje på gear kassa ovenfra, regner jeg med at dette betyr at dekslene over gear spaken må vekk? ser jeg påfyllings hullet da? Og med diffen bake er det sykt trangt da, kunne bare finne en plass det det var en mutter opppe på toppen, regner med at det er denne som er påfylling. Denne var på høyre siden av diffen, altså mot passasjer siden. Stemmer dette? Hva bruker dere og pumpe olje på med da?

#85946  av Soppen

Du fyller under bilen i forkant av girkassa. 24mm bolt skrue.

#85949  av Tor

Okay, skal ned og legge meg under bilen i morgen da. Så da blir det og løsse 2 tappe skruer og la det renne ut, og løsse denne 24mm skruen i forkant av kassa og fylle på olje. Blir morro og se om jeg klarer og pumpe på olje da. må finne noe og pumpe med. Samme greier på diffen bake da?

#85958  av CelicaTurbo

Kan ikke svare på bakdiffen, husker ærlig talt ikke hvordan det var der når jeg sjekket. Men fremme stemmer det bra.. Fyllehøl er en stor bolt halveis opp i fremkant av girkassen. Forsikre deg om at du får løsnet denne bolten før du tapper ut oljen. Selv om det skal bra til å ikke få løsnet en så stor bolt på et vis er det bedre å være "føre var enn etter snar" ;)

#85959  av Tor

Okay, tror jeg har gear kasse skifte klart for meg da. Har bytta på den del Cossier før, men der er det så god plass igjen. Bra ide og løsse påfyllings skruen først ja :) Men hva pumper dere med da? Eventeult hvor kjøper dere de? Kom med forslag hva som kan brukes.

Jeg må tenke litt mere over diffen bake, kan bli et problem og komme til der bake, er så trangt. Heldigvis er ikke jeg noen kraftkar da.

#85964  av CelicaTurbo

etthvert biltema-lignende varehus burde ha en oljepumpe til salgs.. en slik stor sylinderpumpe i plast.. sug opp oljen, stapp slangen inn fylle hølet og klem sakte til.. enkelt som bare det :) Mye enklere enn å rute en slange gjennom motorrommet ned til fyllehullet på girkassen og deretter helle fra toppen gjennom en trakt, slikt blir bare knot og griseri :)

#85967  av Tor

Skal stoppe innom biltema en dag ja :) Men da gjenstår det bare og lokalisere påfyllingshullet til diffen bake da. Noen som har en ide? Btw, hvor burde jeg kjøpe olje da? BilXtra er vel kansje ikke den beste plassen da?

#85969  av GT4 CS

Sitter bakpå diffen, du ser en gummipute der, og til venstre for den har du påfyllingshølet ditt. Bare og glane litt så ser du den.

#85987  av Tor

GT4 CS skrev:Sitter bakpå diffen, du ser en gummipute der, og til venstre for den har du påfyllingshølet ditt. Bare og glane litt så ser du den.
Bake på diffen? dvs mot bakfangeren da? Trodde hullet var oppå selve diffen. Skal sjekke i kveld når jeg kommer hjem fra skole og jobb.

#85991  av GT4 CS

Sitter bakpå diffen din ja, men bensintanken er i veien ,så du må få jekket opp bilen din og lagt deg under før du ser den.

#86048  av Tor

Da er iallefall pumpa i hus, kosta meg 99 Kr på Bilxtra :) Legger ved et bilde av den. Oljen skal kjøpes i morgen.. Så blir det sikkert greier. :(
Vedlegg
Picture.jpg
Picture.jpg (21.94 kiB) Vist 1139 ganger

#86109  av gt4 carlos saintz

Kjøp kvalitets olje. shell valvoline eller mobil1 skal vere bra har eg høyrt.

anngående olje så står det GL-5 i instruksjonsbok og i to forskjellige verkstedhåndbøker av toyota. har snakka med ein del verkstad og dei meiner att det skal vere GL-5.

#86112  av Soppen

Jeg sier det bare en gang til det skal være gl4 olje på denne fyller du gl5 kan du oxo tenke på skifte syncroringer om 6 mnd. GL5 OLJE ER EN LS OLJE DEN ER FOR DIFF IKKE GIRKASSE. Ihverfall ikke på denne bilen. Det står skrevet flere ganger på forumet her.

#86149  av Tor

Jeg hører på Soppen jeg, GL-4 er tingen. Dette sier også 200SX gjengen.
Skal stikke en liten kvelds tur i garagen nå.