TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvordan fÃ¥ unnagjort motorvasken?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #86118  av Zepticon

Hei...
Jeg er temmelig fersk i bilhold og har liten peiling på hva som trengs når jeg skal vaske/style motoren...
Planen var at den skulle bli skikkelig bling bling, slik vi ser når folk har virkelig lakt sjela i motorrommet.
Så derfor trenger jeg noen råd? hva trenger jeg av vaskemiddler? pussemiddler? polering? kromspray? vaskeutstyr?

Så bare kom med de råda dere har... jeg trenger alle jeg kan få...

#86128  av ErikG

Ta ut det som skal shines og glassblås eller nøtteblås det. Funker også med sandblåsing, men får renset bedre med de andre metodene. IKKE bruk krom spray!!!! Husk at det blir varmt! Hvis du absolutt skal lakke selv, bruk lakk som tåler MYE varme. Skal du ha det skikkelig shiny med krom, må du sende delene til fornikling, det er dyrt.

#86161  av Zepticon

oki....
Men hadde ikke planer om å ta ut noe.... bare vaske den der den sto og polere alle metalldeler? funker det? og hva trenger jeg?

#86180  av Tor

Det funker bra og bare vaske og polere litt, men dette holder ikke lenge. Du kjører en tur en tørr eller våt sommerdag og motorrommet er dekket med et støvlag. Jeg er begynt med mitt motor rom nå, det nytter liksom ikke vaske rundt sofaen hjemme, det finnes masse dritt og støv under også. Autosol er ganske bra på krom deler topplokk o.l. Ellers bruker jeg og avfette hele motorrommet og spyle av ( dekk til start motoren) så avfetter jeg mere og skrubber med svamp/tannbørste o.l og spyler av.

#86181  av GT4 CS

Autosol :D

#86247  av GT_rider

Er litt redd for elektronikkproblemer viss jeg tar full motorvask. Tok litt i sommer, da med godt varmt vann med vaskemiddel oppi, og vasket motorrommet med fille om dere skjønner. Som om jeg tørket støv.

#86264  av GT4 CS

Vær nøye med og få tørket opp etterpå, ikke spyl direkte på dynamo,fordeler,bremseveskebeholder osv, wd40 eller 5-56 i kontaktene før og etter vask gjør susen. Lønner seg og kjøre motoren varm etterpå ,masse turtall er bra :)
Men ikke ta motorvask om det er veldig kaldt ute, skaper bare problemer. Det beste er og dynke motoren med en kraftig motorvask som ikke trenger så høyt trykk ,må sikkert gjøres i et par omganger om den er skitten, husk og bruke varmt vann da du skylder/vasker. Skal se om jeg finner igjen den boksen jeg brukte, trengte nesten ikke vann etterpå, helt super var den.

#86284  av GT_rider

Det må du. Legge ut hva det du brukte heter. Da er det flere enn meg som blir glad :D

#86308  av GT4 CS

Den som leter skal finne, har glana litt etter boksen, men ikke funnet enda, men nå ifører jeg meg et skaut på hodet og et forklede, ser litt mer ut som husmor da, og som kjent kan de og lete :D