TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trimming av Mr2 Mk2 na!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #86933  av sw20

Sitter og tenker litt... på å trimme den motoren som e har.... motoren går veldig fint og jamt... bruker heller ikkje noe betydlig med olje... og som dei fleste andre her inne har e lyst på litt meir power.... har sett en mr2 mk2 na på div bakkeløp... har ikkje fått pratra med denne karen, men dei sei det e over 200 hk i den bilen Uten turbo...
og det tror eg kan holde for meg...

så e bare lurte på ka som e det første man bør gjer for å få e litt vassere motor..

enkte e skulle snakke med en som e kjenne... en pensjonert mekaniker som liker å dille med trimming og san...

men hvor skal man begynne....

kvassere kammer...
planing
grenrør
efektanlegg
kn filter
fintune motor
porting og polering..

noen som har peiling på hva man kan begynne med.. eller e det best å kjøpe det man trenger først og så deretter sette sammen motoren igjen....

noen som kjenner til han som kjører bakkeløp... det var en bil som fik mye credd her omkring etter å ha løgge brei opp heile lang svingen i bakkeløps bana her i ålesund...

takker for all hjelp.. er ingen motor mann.. så kansje det hadde vert lettere å sette i turbo alikavell....

#86948  av FireWalk

Lettere svinghjul vil gi litt bedre akselrasjon, men muligens litt mindre drag opp bakker osv vil jeg tro? Det er vel mer akselrasjon du er ute etter kjenner jeg deg rett, ikke høyere topp fart da du jo blir stoppet og får bot hele tiden likevel.. hehe ;)

Ellers har jeg jo hørt at Effekt anlegg + filter og grenrør i kombinasjon med Chip er en kombinasjon som skal gi litt mer effekt.. sikkert en del å hente her... men da må det være hele "pakken" for at det skal være effektivt.. en Chip alene gir visst svært lite utslag..

For en tid siden var det vel også vanlig blandt Amerikanerene å justere tenningen mer aggresivt men da måtte de kjøre kun på 98 oktan. Det skulle visst gi litt ekstra... Så du får vel kombinere litt.. ;) 200 HK på en NA er vel oppnålig, men jeg tror nok at om man bytter til lettere svinghjul, nye kammer, effekt anlegg, grenrør, filter og chip at man sikkert ender opp på 185 hk eller noe... Man blir som regel skuffet når man rimmer, men tror der skal være voldsomt mye mer når man har gjort myyye men det blir som regel mindre enn det man har forventet... men ja.. vanskelig å si, kan jo godt hende man får 200 også med disse modifikasjonene.. du får prøve, også kjøre den på rullene så i får se! :)

eller bedre, kjøp deg ruller selv så jeg får komme å måle min også.. gidder ikke kjøre hel til Oslo eller Trondheim ens ærend bare for å kjøre den på rullene.. da må det være i kombinasjon med noe annet... hehe.. :)

#86982  av Remi

mene og ha lest her på forumet at det er så lite og hente på og chipe mr2 mk2 na at det rett og slett ikke er noen vits ?

#86986  av Christian

Det vil aldri lønne seg å trimme en NA motor, kontra det å bytte til en turbo med en gang. Om du koster på en Na 15k i deler + masse jobb selv, har du fortsatt ikke en motor som kan hamle opp med en turbo. Dessuten møter du veggen om du vil opp på enda mer effekt senere. Og om du begynner å trimme vil du ha mer, tror meg :)

#86995  av FireWalk

Savner litt NA motoren jeg... når man gir FULL gass så er responsen der med en gang.. og den er så villig på turtallet.. en fryd å kjøre.. Turboen er klart raskere og sterkere, men med turbo motoren så tar det jo litt tid før alle kreftene er disponible.. turboen må spinne seg opp og trykket må på max.. dette tar tid.. så den er ikke umiddelbar like kvikk og jevn som NAen.. når trykket er kommet seg opp så FYKER jo turboen av sted.. Skjønner godt at han vil trimme NA motoren jeg.. det gjorde jeg jo selv med min forige.. Syntes det var verd det.. det er liksom MIN motor... poenget er ikke nødvendigvis å få den så mye raskere, men det at det er arbeidet i seg selv som gir gleden.. å dille litt med den, koste på den litt og kjenne litt forskjell fra gang til gang.. det er morsomt :) Å bare måke inn en ny større motr og la det være med det blir fort litt kjedelig... syntesnå jeg da... dessuten så kommer han til å bruke masse penger på å trimme turbomotoren også... så da er det jo like greit å bruke de pengene på NA motoren så får han en motor han er fornøyd med SELV. Blir nok billigere det tror jeg, for om han bruker en masse penger på å bytte motor, så KOMMER han til å begnne å trimme den også! og koste på... det er et universalt faktum det.... :-)

Og det er ikke alt som er like dyrt... deler får man kjøpt på nett, og om man kjenner folk som kan utføre arbeidet så er det jo ikke noe stort problem egentlig... Effekt anlegg og grenrør er jo noe man får tak i til voerkommelig pris, man kan til og med lage effekt anlegg selv... Dette er vel det som gir mest ytelse.

Som remi sier: riktig at en Chip ikke gir mye ytelse på denne motoren da den er så optimatisert fra før. Men med en gang man setter på effekt anlegg, filter, grenrør samt fjerner katalysator så får motoren en litt annen karakteristikk.... da er det på sin plass med en chip, først DA kan en chip øke ytelsen... ikke så voldsomt, men mye mer enn om det BARE var chip alene. Chip alene skal gi 4-8 hk har jeg hørt... men i kombinasjon med de andre modifikasjonene bør det gi over 30 hk mer.. noe som jo burde merkes ganske bra.. Lettere svinghjul er jo også en forholdsvis enkel modifikasjon som gir en del bedre akselrasjon...

Hvem her inne kan påstå at de har en motr som de er FORNØYD med og som de ikke gidder å tenke på å trimme i det hele tatt? Jeg tror ikke det er mange... Mye vil ha Mer heter det.. og det gjelder uansett hvilken motor man har :)

Jeg har hatt både NA og Turbo. Og jeg syntes de er akkurat like morsomme å kjøre...

#87028  av karl234

hvis jeg skulle trimme ville jeg ha ventet med å lette svinghjulet til du har en del mer gamp i bilen, er veldig lett at den blir "lat" i motbakkene selv med en liten effektøkning, hva med å borre opp da? er ikke det dyreste alternativet.. 2,2 eller 2,3 med effektanlegg, kvass-kamm og filter pluss plansliping av topp er det alternativet jeg ville valgt :)

#87040  av FireWalk

med 2,2 f.eks vil man jo kunne hente ut en del mer ja... men kan jo bli dyrt med nye stempler osv... Mye som kan gjøres! ;) gjelder å prioritere... hehe..

#87042  av karl234

sant det ja, men ville ikke rørt motoren min uten å borre opp betydelig. blir liksom bare tull uten mer volum spør du meg. husker moped-tida med 80ccm og 16gamp med effektannlegg som brukte eksosen to ganger :D usaklig men gøy å fortelle :P

#87046  av Andreazz

Når man først er oppe med motoren trenger det ikke å bli så fryktelig dyrt med boring og nye stempler.. Nå vet jeg ikke hvordan denne motoren er konstruert med tanke på å være så motakelig for borring o.l da men. Største fordelen med å øke syl.volumet er at man kan få mer dreiemoment da.. like viktig med det som effekt i en bil som skal kunne brukes daglig (og ikke i bakkeløp :lol: ) Snakket med en motorguru som gjorde et førsøk med topportning en gang. Bilen var en BMW 635. Bilen ble bremset til 214 hk før portinga/ventil bearbeiding. Etter at dette ble gjort bremset den 228hk :D
Og det uten å ha byttet en eneste mekanisk del, kun maskinering og bytting av pakninger osv seff...

#87049  av karl234

3s-ge, regner med det er det som står i?, tåler ihvertfall 2,2 fikk jeg høre av en kar som drev med sånnt her i byen..

#87057  av EilertseN

Synes det er litt lattelig å si at det ikke er vits å chippe en 3sge uten at dere har prøvd eller har erfaring med det,som sagt tidligere har jeg chippet min mr2 gti samt et spesial laget effektanlegg(seff uten kat.) og cold air ram filter kit. Og noe grommere grenrør. Å jeg fikk MERKEVERDIG effekt ut av dette,den bruker en god del mer bensin ved litt tung kjøring menne jo mer bensin og luft jo mer effekt,den bakker litt høyt etter chippen ble satt inn.Kan garantere at det ikke er noe under 185hk på motoren. Ettersom jeg blir å bytte til en 3sgte motor til høsten\vinter.blir det ikke noe mer kostnader på motoren.Neste steg ville blitt nye kvassere kammer som er ganske greit med hk å hente ut av på en twincam 16ventilert motor.

#87115  av Christian

FireWalk skrev: ...Hvem her inne kan påstå at de har en motr som de er FORNØYD med og som de ikke gidder å tenke på å trimme i det hele tatt? Jeg tror ikke det er mange... Mye vil ha Mer heter det.. og det gjelder uansett hvilken motor man har :)
Nettopp. Derfor mener jeg at man bør la være å bruke tid penger på en 3s-ge, selfølgelig er det morro, med det abselutt klokeste er å konvertere til turbo. Men dette er min mening :wink:
FireWalk skrev: Jeg har hatt både NA og Turbo. Og jeg syntes de er akkurat like morsomme å kjøre...
Har også hatt gti motor selv, hadde den i 2år før jeg bytta til turbo, hadde denne i nesten 2 år og har nå ett nytt turboprosjekt så godt som ferdig. Kan ikke akkurat si jeg savner gti motoren :wink:

#87129  av FireWalk

Savner faktisk GTI motoren av og til jeg.. Turboen er sinnsyk mye kjappere og sterkere... Men jeg savner av og til Karakteristikken til GTI motoren... turtallvillig som faen og kvikk og rask i bunnen også... Med turboen må jeg liksom gi full gass for så å vente til trykket kommer opp på max (noe som jo tar litt tid) før jeg har max guffe.. jeg syntes ikke det er like gøy... Greit når man skal kjøre fort rett frem.. men å gi gass og ha alle krefter disponibelt med en gang slik som på GTI motoren, det er jo litt morsomt det og... Blir av og til litt lei av at man hele tiden må kjøre motoren på Turboens premisser... man må beregne girskift osv med tanke på turbo trykk hele tiden.. Man må planlegge litt i forveien liksom.. Klart, nå må det ikke misforstås, jeg klager ikke! er storfornøyd med min MR2 Turbo.. men jeg tror ikke det egentlig er SÅ stor forskjell som mange med GTI sikkert tror hva kjøreglede anngår... Det er faktisk dager der jeg savner min første bil... selv om den jeg har nå er overlegen på de fleste måter.. men det er vel litt som med damer... Ingen blir noen gang som den første..... :)

#87138  av CelicaTurbo

Stiller meg som Firewalk her, jeg savner til tider NA-motoren i min tidligere MR2 GTi, er en helt annen opplevelse enn turbomotoren.

Så, om sw20 ønsker NA-hester så synes jeg det hadde vært strålende om han gjennomførte det til en stor grad slik at vi fikk sett hva denne motoren egentlig er god for i moderat NA-trim. Dvs, begynn med full 2.5" eksos inkludert grenrøret. Fujitsubo har 4-2-1 grenrør, men jeg kjenner ikke til hvem som selger dette. Takakaira solgte Fujitsubo tidligere så det er mulig man kan få det derfra om man kontakter dem spesifikt og forhører seg. En programmerbar datasprut av en type, noe lignende Greddy eManage eller SMT vil nok fungere helt fint så lenge man kan justere tenning og bensin i en tilstrekkelig oppløsning. Nye kamaksler vil løfte dreiemomentet i det høyre turtallsspekteret om det er ønskelig. Motoren kan gjerne portes men siden det har vist seg å gi liten vinning på turbomotoren (innenfor moderat trimming) så har nok Yamaha gjort en god jobb med GE-toppen også. Angående borring så har jeg liten tro på at man kan få 2.2 liter ut av det, man kan definitivt ikke gjøre noe slikt med GTE-blokken men det er jo mulig man kan tillate seg mindre klaringer i GE-blokken. Man kan derimot øke slaglengden og dermed få 2.2 liter men dette koster jo svin og mere til (JUN kit), og vil senke turtallsvilligheten i motor.

Hadde vært meget interessant om noen kunne ta en dynotest før og etter slik NA-trimming, jeg har ikke hørt om noen i Europa som har dokumentert noen særlig trimming av denne motoren :)

#87143  av FireWalk

Phew.. var litt redd jeg skulle få slakt av samtlige av turbo gutta nå for at jeg endelig letter litt på sløret om hva jeg egentlig syntes om NA motoren :) Jeg tror denne motoren er meget undervurdert... Når man har NA så vil man riktignok ha turbo.. man føler at man trenger LITT mer guffe... Jeg kan tenke meg at en NA motor med 200 hk må være ganske artig å kjøre! den vil iallefal ha rikelig med krefter, selv om det ikke blir samme momentet og skyvet som i en turbo motor så vil den bli akselrasjonsvillig og kvikk og vitkigst av alt: kreftene vil være der helt fra begynnelsen av, og ikke slik at man må vente 4-5 sekunder fra man trykker inn gassen til motoren yter max... om ikke enda lenger.. Det hadde som admin sier vært svært morsomt om noen hadde satt seg fore å trimme en slik motor og ta dyno test før og etter slik at vi kan få dokumentert hvor mye det er å hente på de modifikasjoner som blir gjort.. :D