TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motoroverhaling

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #86935  av Mani@c

Hei.

Noen som har hatt ute motoren (3s-gte) i sin bil? Jeg skal ut med motoren for å bytte toppakning, toppdekselpakning og vassere kammer. Og ellers ta en overhaling på diverse - sandblåsing, lakking og nye slanger - Kort sagt; være litt snill med den rett og slett.

Men jeg har ikke hatt ute den motoren før, så derfor lurer jeg på om det er noen av dere som har vært borti dette og kan komme med noen greie tips og løsninger før jeg begynner på kosejobben. ;)

Er takknemlig for alle meninger og tips i denne saken.
 #87121  av TOYPARTS

Mani@c skrev:Hei.

Noen som har hatt ute motoren (3s-gte) i sin bil? Jeg skal ut med motoren for å bytte toppakning, toppdekselpakning og vassere kammer. Og ellers ta en overhaling på diverse - sandblåsing, lakking og nye slanger - Kort sagt; være litt snill med den rett og slett.

Men jeg har ikke hatt ute den motoren før, så derfor lurer jeg på om det er noen av dere som har vært borti dette og kan komme med noen greie tips og løsninger før jeg begynner på kosejobben. ;)

Er takknemlig for alle meninger og tips i denne saken.
Er vel egentlig en grei skrujobb det der, fort å gale, har ikke noe spesifikke tips å komme med annet enn at det er bare å begynne i en ende, eller vi kan ta jobben for deg :wink:

MVH Erik

#87139  av Tor

Enste fornuftige tipset jeg har er og merke alle vakumlsangene, disse motoren er det ekstremt mye vakumslanger på og er ikke særlig morro med 100 stk slanger som du ikke vet hvor skal. Merk iallefall disse med teip og gjerne ta masse bilder før du begyner og demontere.

#87157  av Mani@c

Har igrunn sett for meg at det er rimelig rett fram... Jeg klarte å sette en GT-R motor i en 323-F MED cooler og alt stasjet... da skal jeg nok klare dette og... :wink:
Bare kjekt å vite om det er noe spes jeg kan møte på... Vil nødig ende opp med sjegget fullt av postkasser.

#87174  av Kjelliken

:D nei skulle ikke være noe vanskeligere enn andre plasser som sagt bare følg dogt med hvor ting går hen så skal det der gå veldig fint og greit. best er vel og slippe motoren ned ig ikke opp hvist du skal ha den ut. :wink:

#87190  av Mani@c

Japp... Er det noen triks med drivakslingene på denne kassen? Eller er det samme som vanlig... Poppe de rett ut...?

#87193  av Soppen

Jeg tok ut komplet Motor og gir. Så kunne jeg stå rett på gulver og bare skru uten såre knoker og hender. hehe. :shock:
Vedlegg
Bilde(57).jpg
Bilde(57).jpg (4.52 kiB) Vist 1041 ganger

#87210  av Mani@c

....det er derfor jeg og tar ut motor og gir.... jeg gidder ikke å stå bøyd over motorrommet å knote. Den tiden det tar å hive ut motoren vinner du igjen på at det ikke er knotete. I tillegg så kan du gå over hele motoren... Tenkte jeg skulle bytte alle vakuum slanger og kanskje male blokken, så den ser bedre ut. Jeg er nemlig alergisk mot å gjøre jobben min halvveis... Skal jeg gjøre noe, så gjør jeg det skikkelig. :wink:

#87236  av Soppen

Er akkuratt ferdig med komplett overhaling selv. Har skiftet alt jeg da Malt blokk glass blåst topp lakkert alle braketter krommet toppdeksle + mange andre ting. hele motorrommet har blitt bling bling hehe. Det er ganske mye jobb og blir jo litt kostbart. knegg men det koster å være kar.

#87249  av Mani@c

Tenkte på glassblåsing selv... Men jeg har ikke utstyr, så jeg må sende det vekk... Hva betalte du for glassblåsingen da? Evt hvor mye måtte du ut med for krommingen?

#87270  av blixern

Skal kjøre i gang samme jobb som du Mani@c.. :)

Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg at jeg tar ut hele motoren, hadde planer om å skifte rådelager,stempelringer,topp-pakninger+div mens motoren står ute, men FAEN det er trangt oppi der :P

Men Mani@ac, vis du gjør det først, tar masse bilder osv
så kan jeg vente å få full forklaring av deg! :lol: :lol:

hehe..

Nei er vel ikke så ille egentlig...som di andre sier er det vel bare å merke å ha kontroll på slanger osv...

#87326  av Soppen

Betalte vel 350 kr for glassblåsingen krom gidder jeg ikke å tenke på en gang men det er også en bytte jobb. Har en kompis som eier Nikkel og krom så han har ordet det for meg. Har byttet absolutt alle lager og pkn i hele motor. Alt er vel egentlig nytt. Ny clutch og dreid letta svinghjul. Skiftet alle rør under bil brems og bensin. overhalt gir kasse nye syncroringer ++ deilig å ha en bil som er 100%. Tar det kosmetiske i løpet av neste vinter