TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• lyst gass

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #87366  av post_mortem

Bare lurer på om hvilken som helst bil kan instalere lyst gass.
Hva er det den egentlig gjør med bilen?
kan man bruke det uten at det gjør skader på bilen?

? gjenerel info om det hadde vært kult å høre ?

#87368  av GT_rider

Hyppig bruk av lystgas vil jeg tro skader bilen. Får kit som skal gi x - ant hester, som skal gå ann å montere i en bil med original motor. Har jeg fått vite, siden noen mente det var tingen for meg.
Jeg var ikke enig

#87374  av kennethx

Ta en titt på High Octane 5 da :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Men i prinsippet kan vel de fleste motorer installeres nos kit på. Personlig liker jeg ikke nos, og sånn helt lovlig er det ikke akkurat heller.

#87389  av GT_rider

Nei lovligheten kan diskuteres.. Snakker du med onkel så er det ikke noe å diskutere i det heletatt :?

Kan være gøy med NOS. Kjenner en her ute som har det innstallert i bilen sin.
Da snakk om en 67-68 Camaro. Litt andre størrelser ute og går da. Han vet hva som skjer om du kommer ut for onkel blå med trimma bil :wink:

#87449  av Christian

GT_rider skrev:Hyppig bruk av lystgas vil jeg tro skader bilen. Får kit som skal gi x - ant hester, som skal gå ann å montere i en bil med original motor. Har jeg fått vite, siden noen mente det var tingen for meg.
Jeg var ikke enig
Om du ikke bruker den i for stor dose er det da ikke noe problem. Hvorfor mener alle dette :?: Gassen kjøler lufta, noe som gir plass til mer luft og mer bensin i forbrenningskammeret, enkelt og greit.
Det er i realiteten det man gjør når man porter tippen/polerer innsug/polerer utblåsning/bytter kammer. Hvorfor skulle det skade mer å kjøre f.eks en gti på 40hk gass dose oppimot 10 sek innimellom enn å trimme den 40 hk mer hele tiden på tradisjonell måte?
 #87450  av Christian

post_mortem skrev:Bare lurer på om hvilken som helst bil kan instalere lyst gass.
Hva er det den egentlig gjør med bilen?
kan man bruke det uten at det gjør skader på bilen?

? gjenerel info om det hadde vært kult å høre ?
De fleste motorer han bruke dette uten problemer. Ring Sverre Karrs i Oslo, de er behjelpelig med dette. De har også en informativ webside :)

#87538  av erling

Eneste kjedelige med gass er at man må fylle tanken av og til. Ellers er det jo bare flott, bare passe på at man får nok bensin i blandingen. Et 40-50 hk vått system, evt tørt med bensintrykkregulator og litt mere trykk skulle vel være rimelig trygt å greit.

http://www.sverrekahrsracing.no/

#91590  av pmg

hva med kjøling av Ic? er det lovlig eller ikke?

#93103  av teknikeren

Christian skrev:
GT_rider skrev:Hyppig bruk av lystgas vil jeg tro skader bilen. Får kit som skal gi x - ant hester, som skal gå ann å montere i en bil med original motor. Har jeg fått vite, siden noen mente det var tingen for meg.
Jeg var ikke enig
Om du ikke bruker den i for stor dose er det da ikke noe problem. Hvorfor mener alle dette :?: Gassen kjøler lufta, noe som gir plass til mer luft og mer bensin i forbrenningskammeret, enkelt og greit.
Det er i realiteten det man gjør når man porter tippen/polerer innsug/polerer utblåsning/bytter kammer. Hvorfor skulle det skade mer å kjøre f.eks en gti på 40hk gass dose oppimot 10 sek innimellom enn å trimme den 40 hk mer hele tiden på tradisjonell måte?
Er det ikke slik at denne gassen sørger dor å binde mere bensin til oksygenet da denne gassen har nesten en syre form= samridig som den kjølerned?

#93107  av Christian

En lite trykkleif, den frigjør oksygen når den kommer i sylindrene, kjølingen kommer som en nyttig bieffekt.

#94052  av 240 z

lystgass inneholder mere oxygen enn luftten ute gjør.tilfører du mere l oxygen må du tilføre mere bensin.= mere effekt.

vått system er vel det sikkreste siden det kan justeres riktigt.bensin/gass blanding

polly motorsport selger vått system.