TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • alt man trenger Ã¥ vite om nos-system

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #87690  av sw20
 
--------------------------------------------------------------------------------

SPØRSMÅL & SVAR:
Her kommer svar på noen av de mest vanlige spørsmål om lystgass og lystgassystemer:

FØRST: Lystgass er en enkel, trygg og grei og lite mystisk måte å trimme motorer på!

SPØRSMÅL:
Kan lystgass gjøre motoren mer upålitelig?

SVAR:
Nøkkelen er å velge riktig antall hestekrefter til gitt bruk. Et kit som brukes med de korrekte
fabrikkmessige kalibreringer forårsaker normalt ikke slitasje på motoren. Når forbrenningstrykket
i sylindrene øker øker påkjenningen på de øvrige motorkomponentene. Hvis påkjenningen overgår
det motordelene er ment å tåle vil det oppstå slitasje. NOS-systeme er designet for å tåle krevende
bruk under full gass. Lystgass har den store fordel at du kan velge å bruke det kun når du trenger
det (ikke konstant). Alle NOS-systemer er lagd for å yte maks effekt og er absolutt pålitelig og
driftsikkert ved riktig, anbefalt bruk.

SPØRSMÅL:
Kan jeg sette et lystgassalegg rett på standardmotoren min?

SVAR:
Ja. NOS-systemer leveres for de aller fleste bil-/motortyper. Det er avgjørende at man velger riktig
anlegg for det gitte utgangspunkt, f.eks. tåler 4 sylindrede motorer en hestekraftøkning på +40-60 hk
ekstra, 6 sylindrede motorer drar normal fordel av en hk-økning på +75-100, small block V8-motorer
(303/350/400cid) aksepterer opp til +140 hk ekstra, mens big block V8-motorer (427-454cid) kan
akseptere fra +125-200 hk ekstra. Disse anbefalte verdiene betinger maks stabilitet og pålitelighet
fra standardmotoren (støpte stempler, støpt veiv, få eller ingen modifiseringer)!

SPØRSMÅL:
Finnes det generelle regler for økning av yteevne/hestekrefter - med lystgass?

SVAR:
Generelt er smidde aluminiumsstempler en av de beste modifiseringer du kan gjøre.
Tennings"retarding" med 4-8 grader (1-1/2 grads timingretard per 50 hk økning).
I mange tilfeller er det nødvendig med en bensinpumpe med større kapasitet. Høyere oktanverdi
(100++), "racebensin", er å anbefale sammen med "kaldere" tennplugger med trangere
"gap" nær .025" - .030". Ved økning på over +250 hk ekstra kan flere andre modifiseringer enn de
ovenfornevnte være nødvendig. Eksempler på dette kan være en smidd veivaksel, "raceråder",
bensinpumpe(r) som tilfredsstiller lystgassystemets krav, samt høyoktan bensin (fra 110 oktan).
For spesifikke råd vedr. din motor og ditt lystgassanlegg -
VI LEVERE DE RIKTIGE DELENE TIL DIN MOTOR - RING OSS!

SPØRSMÅL:
Hvordan virker lystgassen?

SVAR:
Lystgass består av 2 deler nitrogen og 1 del oksygen (36% oksygen vekt).
Under forbrenningsprosessen i en motor, ved rundt 572 grader Fahrenheit, brytes lystgassen ned
og frigir oksygen. Dette ekstra oksygenet gir økt effekt ved at man kan forbrenne mer drivstoff.
Nitrogenet demper økningen av sylindertrykket og hjelper på denne måten til å holde
forbrenningsprosessen under kontroll. Lystgassen gir også en enorm intercoolereffekt ved å
redusere innsugstemperaturen til 16-20 grader Celsius.

SPØRSMÅL:
Hvordan er NOS-produktene testet?

SVAR:
NOS forvalter et komplett forsknings- og utviklingssenter som inkluderer datastyrt dynotesting på
alt utstyr. I tillegg er NOS involvert i mange aspekter av racing/motorsport; NOS har et nært
samarbeid med mange toppnavn innen dragracing, for å utvikle og forbedre de mest effektive
lystgassystemene i verden.

SPØRSMÅL:
Hvor stor effektøkning kan jeg forvente med et lystgassystem?

SVAR:
For manges bruk er en økning på 1-3 sekunder og 16-24 km/h på en "quartermile" realistisk.
Faktorer som motorstørrelse, dekkdimensjoner, dysing, gearing, etc., vil også innvirke på resultatet!

SPØRSMÅL:
Hvor lenge varer en flaske lystgass?

SVAR:
Her er type lystgassanlegg samt dysebruk avgjørende. For eksempel varer en standard 10 lb.s' flaske
7-10 "reper" med et 125 hk Power Shot kit. På +250 hk nivå kan en forvente at flasken varer 3-5 fulle
"reper". Hvis lystgass brukes kun ved 2. og 3. gear vil man kunne kjøre noen flere runder på samme
flaske. Tips: Lær noe om eget forbruk ved å veie flasken før og etter hver runde!

SPØRSMÅL:
Hvor lenge kan jeg holde lystgassknappen inne?

SVAR:
Det er fullt mulig å holde knappen inne til flasken er helt tom! Imidlertid er det ikke anbefalt å holde
knappen inne i mer enn max 15 sekunder ad gangen.

SPØRSMÅL:
Når er det best å bruke lystgass?

SVAR:
Kun ved full gass! (med mindre en progressiv controller er i bruk). Når dreimomentet øker vil en
normalt måle best resultater ved tidlig aktivering av lystgassanlegget.
Lystgass kan trygt aktiveres ved over 2,500 rpm under full gass.

SPØRSMÅL:
Lager NOS lovlige, godkjente lystgassystemer?

SVAR:
Ja. Faktisk har NOS en rekke EO-nummer for ulike systemer som det til 5,0L Mustang og
305/350 GM V8's etc. I tillegg er det ikke nødvendig å endre på smog equipment når lystgass
skal installeres. Ring oss for mer informasjon - 22164600.

SPØRSMÅL:
Må jeg justere forgasseren før bruk av lystgass?

SVAR:
Nei! Lystgassystemet er uavhengig av forgasseren, da det injiserer sitt eget drivstoff og sin egen gass.

SPØRSMÅL:
Er lystgass brannfarlig?

SVAR:
Nei. Lystgassen er i seg selv ikke brennbar. Imidlertid vil oksygeninnholdet i lystgassen medføre
raskere forbrenning av bensinen.

SPØRSMÅL:
Kan lystgass forårsake detonasjoner?

SVAR:
Ikke direkte. Detonasjoner forårsakes av for lite bensin i forbrenningskammeret, eller av et for lavt
oktanvalg. For høy tenning kan også forårsake detonasjoner. Generellt krever NOS' lystgassystemer
for standardmotorer 98 oktan bensin og minimal oppgradering av tenningen. I racesammenheng
med høy(ere) kompresjon som gir økt sylindertrykk, kreves høyere oktanvalg og mer tenningsretard.

SPØRSMÅL:
Hvor kan jeg få etterfyllt flaskene mine?

SVAR:
Hos AS SVERRE KAHRS RACING, Bedriftsvn. 10, 0950 OSLO, tlf. 22164600, fax 22165916

SPØRSMÅL:
Er det noe å hente på å benytte datachips/trimchips sammen med et lystgassystem?

SVAR:
Bare dersom det er snakk om spesialdesignede chips for lystgassbruk. De fleste "aftermarket"
chips bruker en mer aggressiv timing advance curve for å øke effekten, noe som faktisk kan medføre
detonasjoner. Les chipsets bruksanvisning fra tilvirker nøye før bruk sammen med lystgass! HYPERTECH
(som føres av SVERRE KAHRS RACING) lager spesialchips for lystgassbruk.

SPØRSMÅL:
Hvor lang tid tar det normalt å installere et lystgassystem?

SVAR:
Med vanlig håndverktøy kan de fleste anleggene monteeres på 6-8 timer. NOS-bruksanvisningene
inneholder spesifiserte innstallasjonstegninger med ledningdiagrammer, detaljert beskrivelse av
flaskemontering, samt performacetips og "trouble shooting guide"!

Tips: Alternativ til egen montering: La SVERRE KAHRS RACING montere lystagassanlegg på din bil!

SPØRSMÅL:
Hvilke typer innsug er best egnet for plateinjector lystgassystem, enkel eller dobbelt planet innsug?

SVAR:
Så lenge ikke innsuget ikke forstyrrer lystgassens/bensinens "spredemønster" vil begge typer fungere
helt OK. Fordelingen er bedre i single plan - innsug på høye turtall. Dersom hk skal økes til mer enn
150 ekstra er single plan - innsug å foretrekke.

SPØRSMÅL:
Øker lystgassen sylindertrykket og -temperaturen?

SVAR:
Ja. Evnen til å forbrenne mer bensin er årsaken til at lystgass gir så stor effektøkning.

SPØRSMÅL:
Er det en fordel å kjøle/fryse ned lystgassflaskene?

SVAR:
Nei. Når en flaske kjøles ned synker trykket dramatisk og gjennomstrømmingen av lystgass reduseres,
slik at bensingjennomstrømmingen blir for stor - og effekten reduseres. På kalde kvelder kan du dosere
"rikere". For optimale forhold; sørg for at flasketrykket holdes på ca. 900-950 psi. NOS selger et
lystgassmåleinstrument som gjør det lett å overvåke flasketrykket. Hvis du bor eller kjører race i kaldere
strøk er det lurt å invistere i en flaskevarmer ("magebelte"), NOS #14164. Generellt gir lystgass best
effekt under lufttemperaturer på 18-22 grader Celsius.

SPØRSMÅL:
Er det noe å hente på å bruke lystgass sammen med turbo eller super-charger?

SVAR:
Absolutt! Under turbobruk blir forsinkelser totalt eliminert ved bruk av lystgass! I tillegg komprimerer
både turbo og supercharger den innkommende luften, i tillegg til å varme den opp. Injection av lystgass
vil gi en enorm intercooler-effekt som reduserer innsugs...... med 75 grader eller mer.

SPØRSMÅL:
Hvor komplett er et NOS lystgasssystem (kit)?

SVAR:
NOS roser seg av å levere de mest komplette anleggene på markedet i dag. Lystgassystemene leveres
med alle tenkelige komponenter en kan få bruk for under montering, som f.eks. ekstra lange forgasserstuds,
pakninger, rørtapper, bensinslanger, braketter, filtre, fittings/koplinger, hardware, ledninger/kabler,
10 lb.'s flaske med hi-flo ventil, samt detaljert, lettfattelig monterings- og bruksanvisning.

SPØRSMÅL:
Hva er forskjellen på en standard og en NOS hi-flo flaskeventil?

SVAR:
Åpningen på hi-flo ventilen er mye større enn på de standardventilene som er tillatt for lystgass.
Bruk av ventil med mindre åpning kan forårsake trykkfall ved høy gjennomstrømming av gass.
NOS' hi-flo ventil eliminerer disse problemene. NOS hi-flo ventiler er standard i alle NOS kits.

SPØRSMÅL:
Hvilken effekt vil lystgass ha på en gammel, slitt motor?

SVAR:
Dette beror på tilstanden til de aktuelle motorkomponenter. Enhver form for trimming og modifisering
av en slitt, dårlig "tunet" motor vil forårsake ytterligere slitasje og evt. skader. Dette mens en motor i
god stand, med gode stempelringer og pakninger oftest er i stand til lystgassbruk uten at dette forårsaker
skader eller slitasjer.

SPØRSMÅL:
Vil lystgassen påvirke katalysatoren?

SVAR:
Nei. Økningen av oksygen i avgassene kan faktisk øke katalysatorens yteevne! Ettersom bruken av lystgass
normalt er begrenset til 10-20 sekunders sammenhengende bruk, har bruken oftest ingen innvirkning på
katalysatoren.

SPØRSMÅL:
Vil effektøkningen i prosent utgjøre det samme på en racemotor som på en standard, ved bruk av samme
type NOS-anlegg?

SVAR:
Nei, ikke egentlig.I de fleste tilfeller er den prosentvise økningen av effekt større for en standard bil
fordi den i utgangspunktet ikke er så effektiv som en modifisert motor i normal "ikke-lystgass" tilstand.
Siden effekten av lystgass øker enhver motors yteevne vil den totale effektøkningen bli mye større i en
modifisert motor.

SPØRSMÅL:
Kan motorer med høy kompresjon gjøre nytte av lystgass?

SVAR:
Absolutt! Høye eller lave kompresjonsforhold kan tilpasses lystgass forutsatt riktig blandingsforhold
mellom bensin og gass, samt jevn forsyning av begge deler.
NOS-kit brukes i alle sammenhenger fra relativt lavt komprimerte standardmotorer til 2000 hestekrefters
PRO MOD dragracemotorer, som ofte overstiger 15 til 1 i kompresjon. Generellt, jo høyere
kompresjonsforhold, jo mer tenningsreduksjon, jo høyere oktanverdi. Ring SVERRE KAHRS
RACING for mer spesifikk informasjon.

SPØRSMÅL:
Kan vanlig "bensinstasjonbensin" brukes sammen med lystgass?

SVAR:
Ja! Bruk middels blyet eller blyfri. Mange lystgassanlegg er lagd for "vanlig" bensin! Imidlertid må
høyoktanbensin (fra 100 oktan og oppover) brukes ved høy kompresjon og høye hestekraftnivåer.

SPØRSMÅL:
Hvilken type kam er best egnet for lystgassbruk?

SVAR:
Generellt kammer som har mindre eksos overlapp og mer eksos duration. Uansett er det mest fornuftig
å velge en kan som er riktig for det normale, daglige bruk (nåpr lystgassanlegget er inaktiv`t/avslått).
Dette fordi 99% av "gatelystgassbruken" ikke foregår med full utnytting/effekt av lystgassen. Det
er imidlertid spesialkammer å få kjøpt, tilegnet konkurransebiler som bruker lystgass.
Disse kammene har en mer aggressiv eksosprofil.

Siden kamvalg avhenger av bilens vekt, gearing etc., er det best å holde seg til kamleverandørenes
anbefalinger for ditt personlige behov!
SVERRE KAHRS RACING leverer alle typer kammer fra COMPCAMS, CRANE m.fl.

SPØRSMÅL:
FÃ¥es det lystgassystem til nye EFI-biler?

SVAR:
Ja! Faktisk har NOS et godt utvalg av lystgassystemer til slike biler. ta kontakt for ditt spesifikke behov!

SPØRSMÅL:
Hvilken type lystgassystem er best: Plate eller direkte port injection?

SVAR:
Fordelene med et plate-system er at dette er veldig lett å montere - og fjerne.
Et platesystem kan lett flyttes fra en bil til en annen, videre kan det lett dyses om, og for de fleste av oss
gir et slikt system mer enn nok hestekraftøkning; + 75-350 hk!

I andre tilfeller som in-line type motorer med lange runners, er et "direct port" system å anbefale,
for å sikre maksimalisert spredning. Og, når det er behov for og ønske om mer enn 350 hk's økning,
er NOS' direct port Fogger system det som forsyner optimalt og gir riktigst spredning
(ved + 500 hk og mer).

Til slutt er direct port systemene også å anbefale når anlegget skal skjules under innsuget.

SPØRSMÅL:
MÃ¥ bensinpumper o.a. modifiseres ved bruk av lystgass?

SVAR:
De fleste standard bensinpumper har kapasitet nok ved bruk av mindre lystgassanlegg.
Det er viktig å forsikre seg om hvorvidt bensinpumpen kan levere nok bensin til det eksisterende
anlegg (enten det er forgasser eller injection) og om pumpen er i stand til å øke kapasiteten tilsvarende
det lystgassbruken krever. Mange velger å forsikre seg mot ovennevnte ved å montere en ekstra
bensinpumpe reservert lystgassbruk!
SVERRE KAHRS RACING anbefaler IKKE bruk av mekaniske bensinpumper i denne sammenhengen,
da disse ikke gir en konstant strøm av bensin.

SPØRSMÅL:
I hvilken posisjon er det best å montere en lystgassflaske?

SVAR:
Det er viktig å montere flasken korrekt for å sikre korrekt lystgassoverføring.
Flaskene leveres med "hevertslanger" som er med på å sikre dette.

SPØRSMÅL:
Hvor viktig er bruk av bensinfilter?

SVAR:
Blandt de aller viktigste komponentene i ethvert lystgassystem er filtrene! For å hindre forurensning
av solenoider og fortetting av dyser har NOS-filtrene spesielle maskeegenskaper etter oppskrift
fra aerospaceindustrien.

SPØRSMÅL:
Hva er gevinsten ved bruk av lystgass sammenlignet med annen type trimming?

SVAR:
For det første er lystgass en rimeligere måte å trimme på, pengemessig. Lystgassanleggene er lette
å håndtere, enkle å vedlikeholde og de varer lenge! Fordi lystgasstrimming ikke krever høyere
turtall er dette en "snill" trimming som gjør at motoren lever lenger og utsettes for mindre slitasje
enn annen, mer "aggressiv" trimming som ikke nødvendigvis gir flere hestekrefter.

SPØRSMÅL:
Lager NOS lystgassystemer til motorsykler, båter eller snøscootere?

SVAR:
Absolutt! Ta kontakt med SVERRE KAHRS RACING for ditt eksakte ønske - vi har NOS'
spesialkatalog for MC, båt og snøscooter! Og vår fyllestasjon betjener også disse anleggenes flasker.

SPØRSMÅL:
Hvor høyt trykk skal NOS-komponentene tåle?

SVAR:
Trykket når ofte 1.000 psi. Dette er NOS' komponenter samvittighetsfullt testet for å tåle.
NOS bruker kunhøytrykkstestede flykvalitets materialer som metallomspundne bensinslanger
i rustfritt stål og teflon.

SPØRSMÅL:
Hvordag kan jeg vite om lystgassflasken er tom eller om det er mer gass igjen på den?

SVAR:
Den absolutt mest pålitelige (og anbefalte) metode er å veie flasken før og etter bruk.
Når flasken nærmer seg tom (når det er mindre enn 20% igjen av innholdet) vil man
normalt få en synkende effekt av lystgassen.

SPØRSMÅL:
Hva slags funksjon har lystgassflaskens sikkerhetsventil (blow-off safety valve)?

SVAR:
Det er veldig viktig å ikke overfylle en lystgassflaske.Alle NOS' flasker er merket med
vekt tomflaske, vekt gass (max), vekt gass og flaske tilsammen. Bruk en finskalet, korrekt
kalibrert vekt. Overfylling og/eller overoppheting kan medføre for høyt flasketrykk og
medføre utløsning av sikkerhetsventilen, med det resultat at hele flaskeinnholdet
"løper løpsk" (OBS: Fare for frostskader!)

SPØRSMÅL:
MÃ¥ jeg bytte tenningsanlegg ved bruk av lystgass?

SVAR:
Nei, de fleste nyere bilers tenningsanlegg er velegnet for lystgassbruk.
I noen tilfeller av motorer med mange hestekrefter er det anbefalt å vurdere et mer
sofistikert tenningsanlegg av høyere kvalitet.
_________________
Toyota Mr2 Sw2o

 #87707  av Zepticon
 
Flotters.... mye intresant lesing der... Bra at folk påster slike FAQ's...
Lik at vi noobs får litt peil (værtfall tror vi får) :lol:

 #87743  av sindrejl
 
det jeg egentlig kunne tenkt meg er pris på ca 40hk lystgass anlegg :)

 #87768  av angrykid
 
Det første jeg lurer på når jeg leser slike positive poster om ett produkt, er hvor posteren har funnet denne informasjonen. Post gjerne kilden til der du hentet info fra, så får den som leser mulighet til å avgjøre om dette er seriøst eller ikke.

For all del, posten var veldig bra, og lett å lese. Men det var vel mye positivitet rundt NoS..