TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bil stereo guide

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #88328  av Tor

Heisann, nå skal det sies at jeg ikke skjønner noe med bil stereo, jeg er egentelig helt blank og skjønner akkurat hvordan man stiller inn radioen i bilen. Det er vel ikke noen har inne som kan gi en kjapp guide eller en link til en som er bilstereo dust som vil lære! Har 2 6x9ere i hatte hylla som jeg ikke får drevet grunnet manglende forsterker, de orginale høytalerene som er i dørene på min GT4 er det heller ikke lyd i. Alt er orginalt bortsett fra en Sony CDX-L280 spiller. Denne er 4 år tror jeg? Kan jeg drive de 2 6x9erene mine direkte fra CD spilleren eller må dette skje via en forsterker? Jeg har 2 ekstra porter på CD spilleren min som jeg vet. :oops:

Kansje grunnen til at det ikke er lyd i frontsette mitt er en gåen sikring? eller noen ledninger som er løs? Ikke vet iallefall jeg, liker bedre og skru jeg og er vel ganske mye flinkere til og skru enn og koble stereo. Kan ta bilder om noen ønsker mere info for og kunne hjelpe meg.

Har den orginale forsterkeren som ligger under sete, men hørte av @lpher at denne KUN kunnes brukes med orginal CD spilleren. Den orginale VD spillern er iallefall borte for lenge siden, kansje i Tyskland :shock:

Kom med ideer, om om noen har en billi forsterker som jeg kan bruke eller en CD spiller så er jeg intrisert.

Jeg er virkelig grønn på dette.

Natta alle sammen :)
 #88341  av sindrejl

Tor skrev:Heisann, nå skal det sies at jeg ikke skjønner noe med bil stereo, jeg er egentelig helt blank og skjønner akkurat hvordan man stiller inn radioen i bilen. Det er vel ikke noen har inne som kan gi en kjapp guide eller en link til en som er bilstereo dust som vil lære! Har 2 6x9ere i hatte hylla som jeg ikke får drevet grunnet manglende forsterker, de orginale høytalerene som er i dørene på min GT4 er det heller ikke lyd i. Alt er orginalt bortsett fra en Sony CDX-L280 spiller. Denne er 4 år tror jeg? Kan jeg drive de 2 6x9erene mine direkte fra CD spilleren eller må dette skje via en forsterker? Jeg har 2 ekstra porter på CD spilleren min som jeg vet. :oops:

Kansje grunnen til at det ikke er lyd i frontsette mitt er en gåen sikring? eller noen ledninger som er løs? Ikke vet iallefall jeg, liker bedre og skru jeg og er vel ganske mye flinkere til og skru enn og koble stereo. Kan ta bilder om noen ønsker mere info for og kunne hjelpe meg.

Har den orginale forsterkeren som ligger under sete, men hørte av @lpher at denne KUN kunnes brukes med orginal CD spilleren. Den orginale VD spillern er iallefall borte for lenge siden, kansje i Tyskland :shock:

Kom med ideer, om om noen har en billi forsterker som jeg kan bruke eller en CD spiller så er jeg intrisert.

Jeg er virkelig grønn på dette.

Natta alle sammen :)
Du kan drive både 6x9" og dem i døra på spilleren :) Er jo en egen forsterker i spilleren, spørsmålet er hvor kraftig den er, og hvor kraftig høyttalerne dine er.. jeg koplet først 6x9" på spilleren, kjøpte senere forsterker og stillte litt, ble straks mye mer dunk :D Anbefaler deg å få hjelp av en kompis til å titte på det og skru litt.. så hjelper du til, du lærer veldig sånn :) Anlegg er både interessant og morsomt å skru (når det IKKE er vinter) :D Anbefaler vel om spillern er gammel og org om å skifte den også.. se http://www.bilradiospesialisten.no for utvalg og priser :)
 #88354  av @lpher

Tor skrev: Heisann, nå skal det sies at jeg ikke skjønner noe med bil stereo, jeg er egentelig helt blank og skjønner akkurat hvordan man stiller inn radioen i bilen.
Vi må alle begynne i en enda :)
Tor skrev: Det er vel ikke noen har inne som kan gi en kjapp guide eller en link til en som er bilstereo dust som vil lære!
Ta en titt på den linken jeg posta... :)
Tor skrev: Har 2 6x9ere i hatte hylla som jeg ikke får drevet grunnet manglende forsterker,
Hmm....om de ikke er alt for tungdrevne så er det jo bare å koble disse på cd-spilleren din?
Tor skrev: de orginale høytalerene som er i dørene på min GT4 er det heller ikke lyd i.
De er nok sikkert koblet til den originale eksterner forsterker din...som i sin tur IKKE er tilkoblet Sony spilleren din vil jeg tro :)
Tor skrev: Alt er orginalt bortsett fra en Sony CDX-L280 spiller. Denne er 4 år tror jeg?
Nahh...ikke riktig så ille da :)
Tor skrev: Kan jeg drive de 2 6x9erene mine direkte fra CD spilleren eller må dette skje via en forsterker?
Som sagt...om dette ikke er ett sett som var svindyrt eller veldig tungdrevet så er det bare å koble det på spilleren det :) Åssen 6x9" høytalere er det snakk om da?
Tor skrev: Jeg har 2 ekstra porter på CD spilleren min som jeg vet. :oops:
Det stemmer bra det :)
Tor skrev: Kansje grunnen til at det ikke er lyd i frontsette mitt er en gåen sikring? eller noen ledninger som er løs? Ikke vet iallefall jeg, liker bedre og skru jeg og er vel ganske mye flinkere til og skru enn og koble stereo. Kan ta bilder om noen ønsker mere info for og kunne hjelpe meg.
Hmm...om spilleren din ser ut til å fungere så vil jeg tro feilen ligger en annen plass....MEN...vanskelig å si for sikert uten å ha sett anlegget da :)
Tor skrev: Har den orginale forsterkeren som ligger under sete, men hørte av @lpher at denne KUN kunnes brukes med orginal CD spilleren. Den orginale VD spillern er iallefall borte for lenge siden, kansje i Tyskland :shock:
Yepp...denne er heller ikke spesielt kraftig...så det er nok ikke så veldig mange gode grunner til å koble på denne er jeg redd :)
Tor skrev: Kom med ideer, om om noen har en billi forsterker som jeg kan bruke eller en CD spiller så er jeg intrisert.
Koble på 6x9" høytalerne dine du...så skal du se det blir lyd :)
Tor skrev: Jeg er virkelig grønn på dette.
Hihi...det sier dem alle :D
Tor skrev: Natta alle sammen :)
Go morron :D

@lpher

#88355  av post_mortem

Skjønner ikke hvorfor folk skal ha så jæ**ig mye lyd bak i bilen.
burde satse på annlegg foran først.
Man trenger ikke hundre hvis a " i bilen for å få fet lyd.

Noe jeg synes er bra er at diskant og mellomtone/bass burde være separert i to forskjelige høytalere. diskant kan lige høyere i bilen enn bass/mellomtone. akkurat som høytaleren din i stua.
Synes det er synd at db skal telle i stedet for kvalitets lyd.

#88365  av sindrejl

post_mortem skrev:Skjønner ikke hvorfor folk skal ha så jæ**ig mye lyd bak i bilen.
burde satse på annlegg foran først.
Man trenger ikke hundre hvis a " i bilen for å få fet lyd.

Noe jeg synes er bra er at diskant og mellomtone/bass burde være separert i to forskjelige høytalere. diskant kan lige høyere i bilen enn bass/mellomtone. akkurat som høytaleren din i stua.
Synes det er synd at db skal telle i stedet for kvalitets lyd.
er fordi mange liker rumperisting .. inkl meg.. men er ikke særlig enkelt å satse på lyd "bak" i bilen på mr2en :D så skal satse mer på frontsett nå :)

#88370  av Tor

Takker for masse koselige svar her. Tror faktisk jeg er litt klokere enda jeg. Var nede i garagen nå og knipset noen bilder.

Da tror jeg at jeg trenger en ny CD spiller og en forsterker i første omgang. Lyden er da ikke så verst i det orginale lyd systemet til Celica.
Ettersom jeg ikke er super opptatt av lyd og egentelig ikke har sjans og høre forskjellen på en bra og dårlig CD spiller trenger jeg ikke noe dyre greier. En forsterker hadde da heller ikke vært av veien, burde jeg kjøpe en 2-kanals eller en 4-kanals?

Kan noen komme opp med noen forslag til meg? Kabler til 6x9erene ligger klar sammen med kabler til forsterker. SÃ¥ jeg trenger bare en forsterker og en ny CD spiller. Ikke noen som har en brukt?
Vedlegg
Picture 004.jpg
Picture 004.jpg (31.07 kiB) Vist 4331 ganger

#88371  av Tor

Høytalere som det ikke er lyd i :(
Vedlegg
Picture 005.jpg
Picture 005.jpg (30.41 kiB) Vist 4330 ganger

#88372  av Tor

6x9erene
Vedlegg
Picture 006.jpg
Picture 006.jpg (22.95 kiB) Vist 4329 ganger

#88399  av GT_rider

Tja, vanskelig det der med 2 eller 4 kanalesforsterker. Går du for 2kanaler, så kan du, som meg koble 6*9ene på den, og de du har fremme, på de nye spilleren.
Kan anbefale ett par spillere, forsterkere holder jeg meg langt unna :oops:

Her en spiller til en grei pris, siden du sa du ikke trengte noe slike voldsomme greier:
http://www.bilradiospesialisten.no/prod ... hp?id=1023
Så er her en billig en også:
http://www.bilradiospesialisten.no/prod ... hp?id=1245
Og tilslutt en som jeg er litt glad i:
http://www.bilradiospesialisten.no/prod ... hp?id=1025

Andre får uttale seg om hvorvidt dette er noe å satse på. Har bare kommt med noen tips om hva som kan være ett alternativ.
Har bevisst holdt meg unna Sony spillere.

#88400  av GT_rider

De prisene er jo veiledende. Kjøper du spiller og forsterker, så trykker vel @lpher på rabattknappen sin :wink: :wink:

Eller har han brukt opp kvota si :wink:

#88412  av Tor

Ååå, har han en rabatt knapp? Lurer på hvordan den fungerer da :)

#88424  av Remi

Kan noen forklare meg hvorfor den orginale forsterkeren kun kan brukes sammen med den orginale spilleren ? ser ikke noen grund til dette.. så plz forklar mæ :?:

#88427  av Tor

Remi skrev:Kan noen forklare meg hvorfor den orginale forsterkeren kun kan brukes sammen med den orginale spilleren ? ser ikke noen grund til dette.. så plz forklar mæ :?:
Lure meget på det samme, om jeg gidder og orker etter jobb i morgen så skal jeg skru den ut av bilen. Så kan jeg knipse noen bilder av utgangene o.l. Remi har foresten solgt meg en CD spiller :) Tnx

#88467  av Maverick

Tor skrev:Kan noen komme opp med noen forslag til meg? Kabler til 6x9erene ligger klar sammen med kabler til forsterker. SÃ¥ jeg trenger bare en forsterker og en ny CD spiller. Ikke noen som har en brukt?
Du kan få kjøpe min Kenwood KDC-3024, hvis du vil ..
Link til alt teknisk her:
http://www.kenwoodeurope.com/products/L ... =23&pr=960

Prismessig så aner jeg ikke hva den ligger på lenger, eller hva jeg betalte for den .. En spiller med tilsvarende spec (tror jeg) er her :
http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1244

Send PM om du er int .. ;)