TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• skulla vert pÃ¥ jobb... men handbrekket e fryst...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #88528  av sw20

noen som veit kor det bruka å fryse fast???
har skjedd to ganga.... :x

#88530  av Vaulen

Det er sikkert nevnt før på forumet, da det er vanlig på MR2.
Sjekk/Overhal/Bytt håndbrekk-wirene så forsvinner nok problemet.

#88531  av Tor

Og om det skjer, bare tving bilen fremover, så fremst ikke underlaget er asfalt da men snø. Da løsser det etter noen meter. Om bilen din er in import bil er håndbrekkene svært følsomme for dette pga at for eks Tyskerene ikke har slik kulde.

#88538  av Johnny_Bravo

det du gjør er at du starter bilen din og lar den stå i 15-20 min på tomgang. siden motoren din er bak så varmer det nok til at brekket løsner ettehvert. sett på varmen inne i cupèn også. hvis det alikevel ikke løsner så sett bilen i gir å kjør 100 meter. dette varmer opp kaliperen bak rimelig godt og det kan hende den kommer seg etterhvert.

du kan også sitte å dra i håndbrekket for å løsne det litt men dette virker ikke før det er nesten ferdig tint.

Har hatt dette problemet en gang før og det tok ca 20 min før det løsnet.

#88551  av chris

jeg har opplevd dette også... tok tre dager før jeg fikk løs bilen. dumme meg glemte en gang å ikke dra på håndbrekket en kveld.. neste morgen var det 30 minus.. tok som sagt tre dager før jeg kunne kjøre igjen. tomgang og det å prøve å tvinge den i fart gikk ikke.

så ikke parker en mr2 mk2 med håndbrekket på om vinteren ;)

#88563  av mr_2

Jeg har også vært borti dette.kjørte innom en selvvaskstasjon å spylte under bilen med varmt vann.funka fint :)

#88565  av chris

mr_2 skrev:Jeg har også vært borti dette.kjørte innom en selvvaskstasjon å spylte under bilen med varmt vann.funka fint :)
og hva skjer da når du stopper igjen tror du? :mrgreen:

#88569  av mr_2

bruker ikke håndbrekket nå lenger vettu :D

#88584  av lexusmann

Og dette er vel en advarsel til alle MR2 eiere: IKKE BRUK HÃ…NDBREKKET OM VINTEREN NÃ…R DET ER KALDT!!! :D

Bare for å oppsummere, hehe...

#88615  av sw20

IRRITERENDE ATT E NETTOPP HAR OVERHALT BREMSENE DA SÃ… BILEN STO BOM FAST.... FIKK IKKJE RIKKA DEN....

Ops.... cars lock :x

#88783  av chris

sw20 skrev:IRRITERENDE ATT E NETTOPP HAR OVERHALT BREMSENE DA SÃ… BILEN STO BOM FAST.... FIKK IKKJE RIKKA DEN....

Ops.... cars lock :x
hehe :P

#88974  av pkgrette

hei til alle som har dette problemet og vill gjøre noe med det smøt alt av wiere og bremse sko med kobber fett og wd40 til de stedene dere ikek får inn kobberfettet... ganske enket opel`r er ramme til dette (det er det vi gjør på jobben di kommer ikke igjen heller så da regner jeg med det funker:P) veit det gjør det.. 8) 8) :D

#89036  av sindrejl

vel.. brekket fungerer ikke til meg heller, så setter det aldri på i denne kulda.. men har fått et annet problem faktisk. hovedbremsene bak ligger innpå hele tiden nå pga kulde.. er så speike fettkaldt ute at alt er helt fastlåst :P bil fra 86 er ikke supert da ;) men låsen var det eneste som funket bra .. hehe

#93555  av erling

Det er en gummimansjett på enden av strømpa på wiren som pleier å ta kvelden. Når det er hull i den, samler det seg støv, sand og vann inni strømpa. Sanden gjør at wiren tilslutt gror fast. Vannsamlingen gjør jo at det fryser som sagt. Denne mansjetten ligger altså rundt strømpa der wiren er festet til caliperen. Om denne er hullete, er det bare å kjøpe ny. Så kan man bruke håndbrekk hele vinteren. :)

Jeg "overhalte" nettopp en wire på en sw20, men det tviler på at det holder særlig lenge, siden mansjetten er defekt.(eieren var gjerrig)8) På denne bilen var det kun den ene wiren som hang dønn fast i strømpa, den andre wiren hadde tett mansjett og gled lett&fint som ny. :wink: