TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• lykter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#88670  av FireWalk

SW20: ja det var noe SÅNT jeg tenkte på.. men er det der et kit man får kjøpt noe sted? altså der det følger med alt man trenger... for lyktene skal jo ikke HELT opp her heller, og da må jo motorstyringen moddes..

#88798  av jumbo

Det aller enkleste når det gjelder justering av selve åpningen av lyktene er å korte inn stagene mekanisk etter min mening. Dersom man har tilgang på litt enkel mekanikk/sveis er ikke dette veldig vrient. (det er jeg et levende bevis på, mer null når det kommer til skruing skal man lete lenge etter)

Dette er stagene jeg laget meg, den korteste delen sitter på motoren, den andre går opp i lyktehuset: http://www.ankh-morpork.no/mr2/low_rise ... G_1924.jpg

Begge er justerbare slikt at man ikke trenger treffe perfekt på lengen ved første forsøk.

#88803  av Azrael

FireWalk skrev:SW20: ja det var noe SÅNT jeg tenkte på.. men er det der et kit man får kjøpt noe sted? altså der det følger med alt man trenger... for lyktene skal jo ikke HELT opp her heller, og da må jo motorstyringen moddes..
Tror dette er komplette kit til ombygging. http://www.revision6.com. Hvis det blir som på bildene her, er dette noe min MR2 skal få :)

#88806  av jumbo

Ja, de kitene inneholder nye armer, samt monteres rett inn i den originale braketten, så da er det komplett :D

Mulig jeg satser på noe slikt selv etterhvert, får se. Hadde vært greit med noe som er godkjent.

#88847  av FireWalk

ble NEKTET adgang til den siden jeg...

#88862  av Dr.Ling

Jeg sjekket litt ang. de lyktene, og var i ferd med å bestille direkte fra Rogue Systems i England, blir desidert billigst på den måten. De er lagd i Tyskland, har E-merke slik at de er godkjente for bruk her (går jeg ut ifra), leste en plass at de kommer med Hella H7 pærer. Alt er inkludert i pakken, så man trenger ikke noe ekstra modifikasjoner.

Men nå begynner det jo å bli så lyst ute at det er sjeldnere at lyktene må poppes opp. Tror jeg bestiller til neste vinter!

Jeg bestilte sånn low-rise anordning via Ebay for £15 inkl. frakt. Var bare en vippebryter (tynn metallpinnebryter) som jeg monterte på dashbordet v/ve.kne, og en lang kabel inkl.sikring som skal kobles i sikringsboksen fremme der lyktemotoren styres. Veldig enkelt, men det blir ikke noe kjørelys :wink:
Når bryteren står nedover funker lyktene som normalt, men med bryteren i nullposisjon kommer bare lysene på, og man må dytte bryteren oppover for at lyktene skal begynne oppturen. Så de går gradvis opp ved hvert dytt på bryteren, og hovedlysene må skrus av for at de skal komme ned igjen.

#88877  av Andreazz

jumbo skrev:Det aller enkleste når det gjelder justering av selve åpningen av lyktene er å korte inn stagene mekanisk etter min mening. Dersom man har tilgang på litt enkel mekanikk/sveis er ikke dette veldig vrient. (det er jeg et levende bevis på, mer null når det kommer til skruing skal man lete lenge etter)

Dette er stagene jeg laget meg, den korteste delen sitter på motoren, den andre går opp i lyktehuset: http://www.ankh-morpork.no/mr2/low_rise ... G_1924.jpg

Begge er justerbare slikt at man ikke trenger treffe perfekt på lengen ved første forsøk.
Har nettopp gjort denne opperasjonen selv nå på supraen.. Freste ut et avlangt hull på ca 16mm slik at festet til armen på den korte delen som står på el-motoren ble justerbar og laget de lange armene av M6 gjengestav, de ble ca110mm. Så laget jeg en lysjusterings-mal av et kosteskaft (kalibrert etter lysene på sierraen) så var det bare å begynne å justere :) Tok ca. 20min på hver lykt!! Så nå kan jeg vippe lyktene som normalt med linselyktene 8) Kan være kjekt hvis man f.eks blir stoppet i kontroll..

#89050  av Metz

Fant disse bildene, noen som vet hvor en får kjøpt denne lykte innsatsen.
Syntes det var pent jeg, ser litt porshe aktig ut. Har lett overalt, men finner ingen som selger dem.

[/url]
Vedlegg
012.jpg
012.jpg (47.78 kiB) Vist 1240 ganger
014.jpg
014.jpg (22.26 kiB) Vist 1240 ganger

#89053  av FireWalk

Dæven så lav den var! :shock: Kommer man kjørende i 100 km/t og en snegle er iferd med å krysse veien så knuser man jo hele fronten når man reffer den.. :?

Lyktene var forsåvidt stilige det, man får iallefall noe ingen andre har! men jeg er litt fan av de vippelyktene jeg da.. litt "ferrari preg" over de syntes jeg :) da liker jeg bdre de low rize lyktene.. :D

#101070  av Mr.Maximuz

Dr.Ling skrev:Jeg sjekket litt ang. de lyktene, og var i ferd med å bestille direkte fra Rogue Systems i England, blir desidert billigst på den måten. De er lagd i Tyskland, har E-merke slik at de er godkjente for bruk her (går jeg ut ifra), leste en plass at de kommer med Hella H7 pærer. Alt er inkludert i pakken, så man trenger ikke noe ekstra modifikasjoner.

Men nå begynner det jo å bli så lyst ute at det er sjeldnere at lyktene må poppes opp. Tror jeg bestiller til neste vinter!

Jeg bestilte sånn low-rise anordning via Ebay for £15 inkl. frakt. Var bare en vippebryter (tynn metallpinnebryter) som jeg monterte på dashbordet v/ve.kne, og en lang kabel inkl.sikring som skal kobles i sikringsboksen fremme der lyktemotoren styres. Veldig enkelt, men det blir ikke noe kjørelys :wink:
Når bryteren står nedover funker lyktene som normalt, men med bryteren i nullposisjon kommer bare lysene på, og man må dytte bryteren oppover for at lyktene skal begynne oppturen. Så de går gradvis opp ved hvert dytt på bryteren, og hovedlysene må skrus av for at de skal komme ned igjen.
har du noe peil på akkurat hvor du koblet til den bryteren..for hvis det kun er en kabel, ei sikring og en bryter så mekker jeg noe selv! finner en pimpa bryter et eller anna sted..d blir bra.. 3veis bryter og 3leder kabel?.. har du noe koblinger til en gjerrig jævel? :lol:

#101077  av spkstrp

chris skrev:
Tor skrev:Er bare og stoppe lykta med bryteren når den er på vei ned, men tror ikke dette er noe bra for motor mekaniskmen. Lys blir det heller ikke da, må sikkert koble om noe :)
dette går ikke på mr2 mk2 :)
ikke mk1 heller for den saks skyld :) er forklart hvordan man gjør det tidligere i topicen btw