TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bass i lastebil

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #88148  av hobnob

litt uvant, men spør her siden det virker som det er noen med kompetanse her...

jeg har kjøpt et P.Audio 6" element for bass, (bildet under)
Effekt: 100 Watt RMS. Følsomhet: 86 dB. Frekvensomr: 45-800 Hz. Imp: 4 Ohm. Xmax 6,0 mm, Xmech 30 mm. Anbef. delefrekvens: <500 Hz. Qts: 0,36. Vas: 6,6 l. Fs: 58 Hz. Yttermål: 181 mm. Baffelhull: 144 mm. Dybde: 135 mm. Vekt:2,6 Kg.

vet ikke hvor bra den er men, leita etter et element som var på 6". siden jeg har 3hull til 6" høytalere i lastebilen min, trodde dette skulle gå bra å skru den rett inn og få "litt" mer gromlyd i lastebilen, men det visste seg at hele skiten er 7" så det blei litt trangt.

og så over til spørsmålet
er det noen som kan regne ut kassevolum?

har også 20amp ledig for bruk til forsterker... er det nok til å drive den høytaleren?

på forhånd takk for svar
Vedlegg
paudio6.jpg
paudio6.jpg (18.27 kiB) Vist 1719 ganger
 #88187  av @lpher

hobnob skrev: litt uvant, men spør her siden det virker som det er noen med kompetanse her...
Har stort tiltro til oss her inne ser jeg...LOL :D
hobnob skrev: jeg har kjøpt et P.Audio 6" element for bass, (bildet under)
Effekt: 100 Watt RMS. Følsomhet: 86 dB. Frekvensomr: 45-800 Hz. Imp: 4 Ohm. Xmax 6,0 mm, Xmech 30 mm. Anbef. delefrekvens: <500 Hz. Qts: 0,36. Vas: 6,6 l. Fs: 58 Hz. Yttermål: 181 mm. Baffelhull: 144 mm. Dybde: 135 mm. Vekt:2,6 Kg.
Holy smokes! :D Det var en svinaktig svær 6" gitt! :D
hobnob skrev: vet ikke hvor bra den er men, leita etter et element som var på 6".
Er vel mest sannsynligvis 6,5" :)
hobnob skrev: siden jeg har 3hull til 6" høytalere i lastebilen min, trodde dette skulle gå bra å skru den rett inn og få "litt" mer gromlyd i lastebilen, men det visste seg at hele skiten er 7" så det blei litt trangt.
7"? Åssen lastebil er dette? ...og hvor er disse høytalerplassene plassert?
hobnob skrev: og så over til spørsmålet
er det noen som kan regne ut kassevolum?
Hmm..har ikke tilgang til den pc'en med all go-softwaren på akkurat idag... :)
hobnob skrev: har også 20amp ledig for bruk til forsterker... er det nok til å drive den høytaleren?
Det skulle nok holde det....hva har du av forsterker da?
hobnob skrev: på forhånd takk for svar

@lpher

#88227  av hobnob

bilen er en scania 114 03mod
har 3 høytalere plasert i skapet over frontruta, en på hver side og en i midten. den i midten tenkte jeg jeg skulle bytte ut med en basshøytaler.
målte hvor store høytalerene i lastebilen var og kjøpte så noe som var tilnærmet størrelse... men den var for stor. og vil ikke kutte i panelet på bilen, da jeg ikke kan ta ut delen i midten. (bak hver høytaler er det et rom på ca 10l, lufttett)

jeg har alpine v12 mrv-1005
vet den er for stor, siden jeg bare har omformer som er på 20amp.. så derfor trenger jeg en liten forsterker helst med delefilter innebygd, noen forslag? helst ikke for dyrt.. siden sjefen ikke ville betale greiene

har også noen gamle pioneer høytalere 12" liggendes.. men da føler jeg at det blir litt for liten kraft ut av 20amp til at det blir bra.. derfor jeg vil prøve den lille subben.

#88280  av sindrejl

tror det er den største sykeste 6" jeg noen gang har sett. noe for mr2 eiere? :D :D

#88521  av bose

hm. tror elementet tåler endel , men det spiller ikke så veldig dypt, men kan vel kanskje tvinges dypere med EQ (?)
Grønn : Refleks kasse på 10L med en Tunings frekvens på 60
Gul : Tett kasse på 10L
Vedlegg
tm6.jpg
tm6.jpg (167.7 kiB) Vist 1735 ganger

#88695  av @lpher

hobnob skrev: bilen er en scania 114 03mod
Aha :)
hobnob skrev: har 3 høytalere plasert i skapet over frontruta, en på hver side og en i midten. den i midten tenkte jeg jeg skulle bytte ut med en basshøytaler.
Hmm...er ikke helt sikker på om det er den beste bassløsningen i en slik bil dessverre....
hobnob skrev: målte hvor store høytalerene i lastebilen var og kjøpte så noe som var tilnærmet størrelse... men den var for stor. og vil ikke kutte i panelet på bilen, da jeg ikke kan ta ut delen i midten. (bak hver høytaler er det et rom på ca 10l, lufttett)
Hvor tett er dette rommet og hvilke materialer er veggene av? En annen ting er dessverre at en stk 6,5" bass i en så stor coupe....blir litt som en fjert i havet er jeg redd..ihvertfall når motoren er i gang :)
hobnob skrev: jeg har alpine v12 mrv-1005
vet den er for stor, siden jeg bare har omformer som er på 20amp.. så derfor trenger jeg en liten forsterker helst med delefilter innebygd, noen forslag? helst ikke for dyrt.. siden sjefen ikke ville betale greiene
Hmm....joda...en liten kurant forsterker til rett pris må det da gå ann å oppdrive :)
hobnob skrev: har også noen gamle pioneer høytalere 12" liggendes.. men da føler jeg at det blir litt for liten kraft ut av 20amp til at det blir bra.. derfor jeg vil prøve den lille subben.
Tja...kommer litt ann på hvilken sub det er det? :) Pioneer har ikke vært kjent for å lage tungdrevne basser før ihvertfall :D (det var først i 2003 de begynte med det :D)

@lpher