TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Moderat trimming av mkIV Supra TT

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #87966  av @lpher

Har forska endel på hvordan man skal gå frem for å få best/mest mulig effekt utav minst mulig utlegg på mkIV TT i det siste...i anledning at jeg ble kick-starta på eksos-anlegg kjøp her nettopp :D

Kom over han snubben her...som har testa litt forskjellig....og her er resultatene av hans dyno'er :)

Rød = Boostcontroller off (hvilket gir mindre enn stock boost)
Grønn = 0.8
Rosa = 1.1'aktig..
Blå = 1.2 bar

Mods listen på bilen hans består av følgende: KUN boost controller!! :D
(original eksos...originalt luffilter...begge cat'ene i...etc.) :D
Ikke like heldig i det lange løp vil jeg tro... :) Men så vidt jeg forsto så var dette gjort for å få en før, during og etter graf :)

Så dette bekrefter vel egentlig at jeg er på rett vei selv...med å fjerne en cat' for å få "litt" mer fres :D

Noen som har noe å tilføye? :D

@lpher
Vedlegg
Torque.jpg
Torque.jpg (93.47 kiB) Vist 1442 ganger
BHP.jpg
BHP.jpg (51.3 kiB) Vist 1485 ganger

#88590  av CelicaTurbo

God vinning det der men jeg jeg ser at man ikke vinner noe før etter 4000 o/min og det er litt merkverdig for min del, men jeg kjenner ikke Supra og husker ikke om disse turboene står sekvensiellt eller paralellt, men det er jo mulig at dette er en effekt av nettopp dette.. Normalt på en singelturbo burde ihvertfall momentet gått rett i taket med en gang istedenfor å ta en pause, en liten dipp og deretter skyte oppover igjen..

#88635  av Amund

CelicaTurbo skrev:God vinning det der men jeg jeg ser at man ikke vinner noe før etter 4000 o/min og det er litt merkverdig for min del, men jeg kjenner ikke Supra og husker ikke om disse turboene står sekvensiellt eller paralellt, men det er jo mulig at dette er en effekt av nettopp dette.. Normalt på en singelturbo burde ihvertfall momentet gått rett i taket med en gang istedenfor å ta en pause, en liten dipp og deretter skyte oppover igjen..
Er, i følge toyparts, sekvensielle turboer. det spjheldsystemet som styrer det fører til et tap i effekt når turbo nr 2 kobler inn, derfor dippen...

#88713  av @lpher

Er sekvensiell ja :)

@lpher

#88720  av Turbotrille

1JZ har paralelle turboer. :!:

Real twins.... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

#88735  av Amund

har faktisk fått inntrykk av at 1jz er overlegen sin storebror. orginalt i vert fall...

#88739  av CelicaTurbo

Amund skrev:Er, i følge toyparts, sekvensielle turboer. det spjheldsystemet som styrer det fører til et tap i effekt når turbo nr 2 kobler inn, derfor dippen...
Ok, det forklarer jo saken. Jeg lurte nemlig på om det kunne være noe slikt som var årsaken..

#88771  av GT_rider

Amund skrev: Er, i følge toyparts, sekvensielle turboer. det spjheldsystemet som styrer det fører til et tap i effekt når turbo nr 2 kobler inn, derfor dippen...
Ekspertisen kom fort på banen når det gjaldt motoreffekt..
Rart eg fikk beskjed fra en på jobb om å snakke med han før eg tenkte på å gjøre noe med min :wink: Nevner ikkje navn her inne..

#88791  av @lpher

Amund skrev:har faktisk fått inntrykk av at 1jz er overlegen sin storebror. orginalt i vert fall...
Må du rull inn! :D Du mener ikke seriøst at Toyota oppgraderte JZ-motoren ved å nedgradere den vel? :D

@lpher

#88797  av Turbotrille

Amund skrev:har faktisk fått inntrykk av at 1jz er overlegen sin storebror. orginalt i vert fall...
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

#88809  av @lpher

Turbotrille skrev:

Sssssssss :D Det måtte jo komme fra "1JZ'ens disipler"? :D

@lpher

#88844  av Amund

@lpher skrev:
Må du rull inn! :D Du mener ikke seriøst at Toyota oppgraderte JZ-motoren ved å nedgradere den vel? :D

@lpher
Vel i følge de som har sett på 1jz, skal den vere mere seriøst bygd orginalt. blandt annet parallelle turboer, bedre stempler\staker og litt sånn. veit ikke alledetaljene.
Ikke misforstå, 2jz er jo en meget feit motor. men i orginal tilstand er 1jz mere gjennomført.

#88850  av Turbotrille

@lpher skrev:
Turbotrille skrev:

Sssssssss :D Det måtte jo komme fra "1JZ'ens disipler"? :D

@lpher
Det er ikke jeg som har sagt at 1Jen skal være bedre, jeg bare syns det var kult å høre jeg. :D

#88936  av @lpher

Amund skrev: Vel i følge de som har sett på 1jz, skal den vere mere seriøst bygd orginalt. blandt annet parallelle turboer, bedre stempler\staker og litt sånn. veit ikke alledetaljene.
Ikke misforstå, 2jz er jo en meget feit motor. men i orginal tilstand er 1jz mere gjennomført.
Hmmm...news to me det ihvertfall...menneh..nå har ikke jeg sjekka opp 1JZ så nøye heller da :D

@lpher

#88937  av @lpher

Turbotrille skrev: Det er ikke jeg som har sagt at 1Jen skal være bedre, jeg bare syns det var kult å høre jeg. :D
Hihi :D Sånn det skal være det :D

@lpher