mr_2 skrev:Meeeen....noen som vet om diffen henger på girkassen på sw20?

jepp, den gjør det..
Ellers angående biltema olje så stemmer etter hva jeg har hørt at det at det er akkurat samme oljen som man f.eks. kan kjøpe på Statoil; biltema kjøper inn store kvanta olje til den beste prisen de kan få til enhver tid, det vil også si at man aldri vet hvilken olje det spesifikt er på dunkene. Er et annet firma i Oslo som lever av å gjøre akkurat det samme, selger dyr merkeolje for en brøkdel av prisen i nye flasker, og får levert store kvanta fra tankbil til sitt lager. For noen år siden hørte jeg at biltema brukte Statoil sin olje, og nylig hørte jeg at det var noe Saab greier (javel?). Poenget er at siden biltema bytter innholdet alt etter hvor gode avtaler de får, så er det jo faktisk mulig at de har meget god olje i dunkene nå, men at de neste år får resirkulert søppelolje fra vrakede Hiacer fra Afrika eller noe? Satt på spissen så klart

På en turbobil hadde jeg ikke brukt biltema olje med mindre man driver med innkjøring eller motoren uansett bruker så mye olje at den bør overhales snart. Grunnen til det er at turboens ekstreme temperaturer krever mye mer av oljen enn kun smøreegenskaper, og da tar ikke jeg personlig sjangsen på biltema olje ihvertfall siden jeg ikke vet hva som egentlig er i dunken, om det kanskje en er olje som ikke egner seg så bra i ekstreme temperaturer. Men, på en sugemotor som 3S-GE motoren vil ikke temperaturen være noe særlig problem, og oljen vil ikke oppleve noen temperaturer som er så mye høyere enn 110-120 grader maks. Da tror jeg nok at biltema olje duger akkurat like bra som andre oljer ettersom smøreegenskapene nok er plenty tilfredsstillende uansett..