TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hvem turbo er BEST??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #89835  av Raze_r

hei.
har en mr2 mk2 gti.....(uten turbo)
så driver å sparer lit t turbo og div til motoren...
men hvem turbo er best på mr2....
kan godt komme m andre forslag til hva j skal gjøre for å få mer effekt i motoren :P :P

takker

#89839  av Christian

Om du har tenkt å sette turbo på GTi motoren din, bør du la det være. Kjøp deg en org 3gen 3s-gte motor og spar en haug med problemer. Regn med 25-30K for en turbomotor i god stand.

#89880  av Raze_r

kjøpe hele motoren m turbo og alt også bare bytte med den jeg har i nå?
eller kjøpe hele bilen m original turbo?
isåfall hvor mye må jeg ut med for å kjøpe den motoren?

takker

#89881  av GT_rider

Raze_r skrev:kjøpe hele motoren m turbo og alt også bare bytte med den jeg har i nå?
eller kjøpe hele bilen m original turbo?
isåfall hvor mye må jeg ut med for å kjøpe den motoren?

takker
Kjøpe motor, og flytte over. Vet ikke hvor du bor, men det må da være mat for TOYPARTS. Eller??
Sa prisen, mellom 25 og 30.000,- for motor i god stand.

#89884  av Master

Jeg vil anbefale deg å selge bilen og importere en MR2 turbo fra USA. Der ligger et godt eksemplar på ca 40.000 NOK nå (den kosta ca 140.000 NOK ny i USA før) Så må du plusse på frakta og ca 45000 kr i importavgifter.

Dette blir det billigste og ikke minst det eneste lovlige alternativet (med mindre du er interessert i å godkjenne turbobytte - noe som er svært dyrt, ca 70 tusen kr i avgifter fra 156hk->245 (som er j-spec 3.gen), 33 tusen for 156hk->204 (som er 2.gen USA versjon).

Så må du ha større bremser og forsterket clutch og girkasse osv med mindre du kjøper en hel bakpart av en kræsja turbo mr2. I tillegg har du arbeidet med motorbytte , med mindre du er en mekaniker selv av no slag :)

Lykke til! Jeg solgte hvertfall min gti, og er nå på utkikk etter en turbo. Men betaler ikke 150.000 kr i Norge for å si det sånn :lol:

#89898  av Raze_r

hmm. men syntes d blir så mye styr :? hehe.....
men å ta en anna motor å sette i istede for den gamle motoren hørtes interessant ut :D
sorry men har ik hørt om TOYPARTS el hva det hete... er det er for noe da??

Takker

#89899  av Raze_r

foressten... er ik det å bytte motor loveligt??

takker

#89902  av Erlend

Blir vel like mye (om ikke mer) styr å sette turbo på en GTi :D
Jeg hadde seriøst vurdert import av USA-bil.
Motorbytte er ikke lovlig hvis du ikke får det godkjent, noe som kan bli vanskelig. Bilen din er godkjent på bakgrunn at den har den motoren som er i den, og skal du bytte motor må du enten få den godkjent på nytt med den motoren, eller satse på at alt går bra uten godkjenning (samme som med trimming, egentlig ikke lovlig det heller, men vi gjør det da likefullt :))

#89912  av GT_rider

Raze_r skrev:hmm. men syntes d blir så mye styr :? hehe.....
men å ta en anna motor å sette i istede for den gamle motoren hørtes interessant ut :D
sorry men har ik hørt om TOYPARTS el hva det hete... er det er for noe da??

Takker
Begynner å støtte de som sier det er bedre å importere en original mr2 turbo. Kan fort bli styr å få godkjent ett slikt motorbytte.

TOYPARTS er ett firma i Åsane rett utenfor Bregensentrum. Er regga her på forumet.

Se her, så ser du litt hva han driver med.
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=5824

#89916  av jumbo

Er nok ikke all verdens vanskelig å få det godkjent, hvertfall ikke dersom man bytter innen samme revisjon bil, ettersom delelistene da stemmer 1 til 1 for bremser og understell. Sette inn en 3 gen turbomotor i en 1-2 gen GTi bil kan bli mer kluss men går nok det og. Hovedproblemet er at det er dyrt som f, litt avhengig av hvor lenge bilen har vært registrert i Norge.

156 -> 245 Hk = ca 90K i avgifter, minus bruksfradrag (10-15% pr år siden førstegangsregistrert i Norge)

Er en god kalkulator på toll.no for de som lurer på avgifter.-

#89943  av Amund

http://www.toyparts.no
(er under oppdatering)
tlf: 98286714

Skjer mye intressant i verkstedet der for tiden :wink:

#89971  av Raze_r

men det går vel ann å spørre om jeg får godkjent den motoren før j setter den inn ??

er vel litt lettere å få det godkjent når bilen srår på mamma? :D
eller er det ikke det.......

egentlig har jeg heller ikke noe peiling på åssen motor som kan settes inn eller, så hvis noen av dere gidder å gi litt opplysninger på div mr2 motorer m pris, effekt osv.....

takk

#89980  av GT_rider

Er nok ett fett for tilsynet hvem bilen står registrert på. De ser bare om den bla er trafikksikker, osv osv

#90010  av jumbo

Ja, hjelper 0 hvem den står på, men poenget med å spørre/undersøke FØRST er like fullt viktig. De blir drit grinete dersom du bytter og så kommer og vil godkjenne. Strengt tatt skal bilen avskiltes i det ombygging påbegynnes.

#90558  av Raze_r

uff..... vet ik hva j skal gjøre jeg :cry:

men hvor mange hk får man ut av min motor?
er en vanelig mr2 (94mod) 16v 2L GTI motor...
vet ik helt hva motoren heter :oops: ? kan noen si meg det... hvis dere vet det...

har sett på K&N filter og effekt anlegg men hvet ik hvor mye det øker effekten med da....

noen flere råd jeg kan gjøre for å øke effekten ?

takker for svar :P