TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Montering av K&N Luftfilter... Bensinforbruk?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #89793  av Zepticon

Hei...
Har nettopp montert luftfilter i bilen, men har noen spørsmål som jeg kunne trengt svar på...

- Når jeg fjernet luftfilkterboksen var det to slanger/følere som satt fast i den. Den ene var en føler, og den andre var en slage som forsvant bak motoren en plass. For å feste disse boret jeg bare to hull i gummiringen helt nederst på filtret og tredde dem inn i hvert sitt. Funker dette?

- Så lurte jeg litt på plaseringen av filteret. Der det står (der luftfilterboksen sto) blåser den varme radiatorlufta rett på filtret. Dette er vell ikke så bra? så jeg lurte på hvordan jeg skulle ordne en bedre plasering. Alternativene er å:
1) lede luft opp i motoren og på filtret via rør fra undersiden av bilen.
2) skjerme for radiatorluften ved å sette en alu-plate i veien.
3) forlenge slangen og flytte filtret lenger ned i motoren, bort fra radiatoren.

Noen som har forslag? Kan trenge litt hjelp siden dette er FØRSTE gang EVER at jeg mekker bil :roll:
Sist redigert av Zepticon den 22 feb 2005 23:33, redigert 1 gang totalt.

#89801  av Zepticon

Her er et bilde av motor-rommet... Ikke min bil da, men alt er likt.
De røde pilene viser radiator lufta, og den blåe buen markerer hvor på filtret jeg satte sensoren og slangen. Noen komentarer?
Vedlegg
Motor.JPG
Motor.JPG (56.91 kiB) Vist 3159 ganger

#89825  av CelicaTurbo

er ikke mye plass der til å noe særlig.. jeg ville nok ha prøvd å skjermet filteret med et skjold istedenfor å flytte det..

#89843  av CelicaGT

Ville også prøvd å skjerme. Der den orginaleluftfilter boksen stod, er det ikkje eit rør som kjem inn på luftfilterbokesen fra innerskjermen?? Det leder jo inn i den orginale boksen, kanskje du burde prøve å skjerme filteret rundt det røret????

#89852  av Zepticon

CelicaGT skrev:Ville også prøvd å skjerme. Der den orginaleluftfilter boksen stod, er det ikkje eit rør som kjem inn på luftfilterbokesen fra innerskjermen?? Det leder jo inn i den orginale boksen, kanskje du burde prøve å skjerme filteret rundt det røret????
Jo. Det kommer lufft inn fra et lite intakk rett over radiatoren, men dette fjernet jeg sammen med luftfilterboksen. Skal prøve å sette det inn og se hvordan resultatet blir. Om ikke det funker må jeg vel prøve å lage et skjold av et eller annet slag.

#89856  av post_mortem

var ikke mye god plass der nei. får vel lage et hood scop. hehe

#89882  av Zepticon

Scoop ja... hehe... Hadde vært digg det. Men resultatet ville sansynligvis vært at jeg måtte fått nytt panser på bilen. Siden jeg har 10 tommeltotter tar jeg ikke sjangsen på sånnt... :roll:

#89888  av post_mortem

fins mangegreie løsninger på scoop. Skulle ikke bli for dyrt.
Selv om det er ingen ting på bil som er billig

#90572  av Zepticon

Nå har jeg satt inn den gamle luftkanalen, og den blåser litt luft på filtret.
Men så en annen ting. Går bensinforbruket mye opp med sånnt filter...? Har intrykk av at bensinen bare renner gjennom motorn... :shock:

#90651  av henningl

Igrunn ikke.. men siden motoren får en grommere lyd begynner du ubevist å gi litt mer gass hver gang du akselererer.. ergo går forbruket opp ;) Og jeg fleiper ikke..

#90673  av erling

Egentlig skal forbruket gå ned. Vel og merke hvis motoren får kald luft da, dvs at filteret får minst like kald luft som med det orginale filteroppsettet. Dette er jo et bedre filter enn det orginale. :)

#90687  av Goose

henningl skrev:Igrunn ikke.. men siden motoren får en grommere lyd begynner du ubevist å gi litt mer gass hver gang du akselererer.. ergo går forbruket opp ;) Og jeg fleiper ikke..

Skulle akkurat si det;)

Forbruket minsker siden motoren får en bedre forbrenning pga kaldere luft som har flere oksygen partikler. men lyden du får gjør at du kommer til å bruke mer, mye mer det første ukeen ;) Trust me, been there, done that!:)

#90731  av Zepticon

Den lyden ja... Når jeg kaldstarter høres den voldsomt, og når jeg slår av motoren, men når ting er blitt varmt under der så høres den ikke så godt på tomgang....

Så alt er psykologisk altså :roll: bare jeg som gir jernet oftere nå enn med orginalt filter.

Men en ting, varmluft fra radiatoren blåser på filtret... dette er vell ikke bra? Høyere forbruk fordi luften er varm....?
Må få ordnet varmeskjold... :D