TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Corolla gti med fire dører

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #89273  av soarer

Hei.
Jeg lurer fælt på om noen vet om Corolla AE 90 ble levert med 4age motor på firedørs (sedan) -versjonen? Jeg har en 1992 GTi som så sårt trenger et nytt chassi, og jeg tenkte at jeg ville ha et firedørsprosjekt. (for da er det plass til større spoiler bak;-) he he he)

Toyota Norge mener at denne versjonen aldri ble laget, og kan følgelig ikke godkjennes i Norge, men det er jo ikke nevneverdige forskjeller i chassi og hjuloppheng, så jeg håper på å få det godkjent ved å bli godvenn med en eller annen på biltilsynet.

Her er "donorbilen" før jeg reiv av skjørtene og bakfangeren, og bak der"var det ingenting, og bare ingenting, og masse ingenting..." kanalene datt i bakken med et brak. hmmmm
Vedlegg
HPIM0434.JPG
HPIM0434.JPG (10.01 kiB) Vist 932 ganger

#89826  av soarer

Er det virkelig ingen på hele dette forumet som har greie på ombygging av biler?? Har fått noen tips om hvem jeg kan ringe, men de sier det samme.

Jeg har følgende spørsmål: hva gjør jeg for å få godkjent en 4AGE inn i denne bilen
Vedlegg
7_563730224.jpg
7_563730224.jpg (25.87 kiB) Vist 897 ganger

#89841  av CelicaTurbo

Jeg kjenner ikke til hva motorer Corolla 4-dørs ble levert med, men med tanke på at de nødvendige papirer må skaffes fra Toyota og dem virker tvilende så bør du enten finne noen andre hos Toyota som vet bedre eller muligens hente papirer fra utlandet.

#89845  av tojo

For oversikt over hvilken motoralternativ / modellene har kan du se her:
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/ ... eXref.html

Vet det fins enkelte småfeil på denne siden, men det er en god veiledning. :wink:

#89891  av Rolla_RS

4AGE ble ihvertfall levert i 5 dørs "GlassBack". Ikke HB men coupe. Den ene motoren min skrudde jeg utav en slik

#89894  av soarer

Rolla_RS skrev:4AGE ble ihvertfall levert i 5 dørs "GlassBack". Ikke HB men coupe. Den ene motoren min skrudde jeg utav en slik
Det som er problemet her er jo å få toyota norge til å undertegne på at dette karosseriet tåler den motoren. Eller å få noen til å overbevise dem, noen med kompetanse på området. Alle bilene er jo levert med 4afe som bare har 20hk mindre. Alle frontene er like, og jeg vet ikke om det er store forskjeller bak, men jeg vil jo tro at 4-dørsvarianen burde være stivere mellom støtdempertårna om det er en vegg bak baksetet.

#89905  av Erlend

Tror du vil slite en del med å få Toyota Norge til å skrive under på noe slikt. Men jeg har hørt at Toyota i Sverige (eller sikkert i andre nordiske land) er mer medgjørlige, og hvis du først får papirer derfra skal det være en relativ smal sak å få Toyota Norge til å samtykke... Verdt et forsøk hvis du er fast bestemt.

#89922  av Mr2stord

er jo mykje likt på dei 5 dørs bilene(har eigd ein) trur aldri dei blei solgt ny i norge. Derfor litt vanskeleg for Toyota og gå god for slikt. Men prøv å snakk med biltilsynet, og forklar at da finst ein fem dørs versjon med den motoren og kva som er forskjell på dei. Eg har fått lov å bygge ein annen motor i ei stv og den motoren var kun laget i 3 dørs bil.

#89966  av Kjelliken

:D er jo et fint prosjekt det der. Jeg mener og ikke påstår at dette er lov, men klar at hvis du i utgangspunktet bruker en slik sedan med 1,6 4a-fe maskin så skulle ikke store forandringene til for at den skulle tåle en 4a-ge maskin heller. Du øker som sagt ikke noe liter størrelse og det har litt og si ved en ombygging. Hor du max i utgangs pungtet kan øke med 0.3 liter :roll:
Men de setter jo chevy motorer ned i volvoer og slikt så jeg mener dette ikke burde være noe vanslelig for toyota og godkjenne..

Det somer viktig er at du gjerne flytter over skive bremsene du har bak på gti'en og over på den nye og sikkert bremsene forran også og hvis avstivingene på tårnene forran også passer er dette vel så viktig.

samme gjelder krenge stag under bilen hvis de passer, skal ikke se vekk i fra dette. viktig og måle og se om alt dette passer. Da skal du i utgangs pungtet ha en god sak mener jeg.
Viktig og poengtere til Toyota norge sin tekninske avdeling at du har en komplett doner bil hvor disse bremser og avstivninger er komplette og at dette blir satt over på det nye chassiet.
Og gi dem gjerne rammenummeret på doner bilen også det er vist viktig så de kan se at den kommer fra en ekte GTI..

Håper dette hjelper noe det var det jeg km på i farten..

#90881  av lasserj

ikke noe problem og få gokjent, bare meld fra til biltilsynet at du har byttet motor 1,6 16v i bilen medhørende bremser + drivverk, så nevner du ikke noe om hk/kw, så får du ett nytt vognkort som d står helt nederst "bytte motor til 1,6l 16v mehørende drivverk + bremser"
gjore dette selv i høst,