TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bensin

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #91213  av @lpher

Hva fyller dere på tanken på grombilene deres? :)

Jeg har inntil nå faktisk kun benyttet 95 blyfri...slik det står med STORE bokstaver overalt i manuelen på mkIV Supran :D ...MEN...etter å ha fjerna en cat..og satt på skikkelige eksosanlegg...og bare venter på å få montert inn boostcontroller :) ...så er nok tiden VELDIG moden..for å "oppgradere" hva man fyller på tanken også :D So...hva fyller dere på tanken? ...og gjerne oppgi hvilke modifikasjoner motoren har :)

Btw...ser at mange mkIV-eiere i England sverger til Shell Optimax...noen som kjenner til dette? ...og i tilfelle om vi har tilsvarende her i norge?

EDIT: Faktisk så mange som 69% (poll) av gutta på det engelske mkIV forumet (som svarte på poll'en) sverger til Shell Optimax...Noe må det jo være i det da vel? ...eller? :)

#91226  av @lpher

GT_rider skrev:Er en diskusjon gående på akkurat dette her:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=7451
Heng deg på der, så får du nok svar..
SÃ¥ den...men det er aldri galt med mkIV Supra spesifikke svar ya know :D

#91231  av GT_rider

Sant nok...MANGE, og forskjellige svar i den andre tråden :?

#91241  av CelicaTurbo

@lpher, det er egentlig ikke så mye spesifikt å si for din bil annet enn at så lenge den er standard så holder 95 oktant helt fint. Ellers, tallet som står bak tanklokket og i instruksjonsboken er å betrakte som et minimumstall. Men, kravet vil endre seg når du øker turbotrykket. Økt temperatur og trykk i sylindrene pga trimmingen din vil enklere føre til tenningsbank, det er derfor anbefalt at du bruker 98-oktan som en ekstra sikkerhet mot tenningsbank, samt at du bytter tennplugger til en grad kaldere plugger, også som en ekstra sikkerhet mot tenningsbank.

#91277  av 2fAst

vill anbefale deg å bruker 98oktan ,fyller sjøl bestandi 98 :D

#91282  av @lpher

CelicaTurbo skrev:@lpher, det er egentlig ikke så mye spesifikt å si for din bil annet enn at så lenge den er standard så holder 95 oktant helt fint. Ellers, tallet som står bak tanklokket og i instruksjonsboken er å betrakte som et minimumstall. Men, kravet vil endre seg når du øker turbotrykket. Økt temperatur og trykk i sylindrene pga trimmingen din vil enklere føre til tenningsbank, det er derfor anbefalt at du bruker 98-oktan som en ekstra sikkerhet mot tenningsbank, samt at du bytter tennplugger til en grad kaldere plugger, også som en ekstra sikkerhet mot tenningsbank.
Takker :) Dette bekrefter vel det jeg har lest meg frem til på div andre forum også :) Men...vil ikke bilen kjøre mer aggresiv tenning om jeg bytter til 98 da? ...og derfor yte mer? :) Eller er jeg helt på jordet her nå? :)

#91283  av @lpher

2fAst skrev:vill anbefale deg å bruker 98oktan ,fyller sjøl bestandi 98 :D
Yepp...will do...men jeg liker å drive litt research først...så jeg vet hva som skjer :D
Sist redigert av @lpher den 26 feb 2005 14:08, redigert 1 gang totalt.

#91291  av GT_rider

@lpher skrev: Yepp...will do...men jeg liker å drive litt resaerch først...så jeg vet hva som skjer :D
Da er vi to.. :D

#91305  av CelicaTurbo

@lpher skrev:
CelicaTurbo skrev:@lpher, det er egentlig ikke så mye spesifikt å si for din bil annet enn at så lenge den er standard så holder 95 oktant helt fint. Ellers, tallet som står bak tanklokket og i instruksjonsboken er å betrakte som et minimumstall. Men, kravet vil endre seg når du øker turbotrykket. Økt temperatur og trykk i sylindrene pga trimmingen din vil enklere føre til tenningsbank, det er derfor anbefalt at du bruker 98-oktan som en ekstra sikkerhet mot tenningsbank, samt at du bytter tennplugger til en grad kaldere plugger, også som en ekstra sikkerhet mot tenningsbank.
Takker :) Dette bekrefter vel det jeg har lest meg frem til på div andre forum også :) Men...vil ikke bilen kjøre mer aggresiv tenning om jeg bytter til 98 da? ...og derfor yte mer? :) Eller er jeg helt på jordet her nå? :)
Det er godt mulig men jeg kjenner ikke til hvordan det er på Supra mk4 spesifikt. 98-oktan er uansett en kjekk ekstra trygghet ved trimming av turbomotorer :)

#91371  av @lpher

CelicaTurbo skrev: Det er godt mulig men jeg kjenner ikke til hvordan det er på Supra mk4 spesifikt.
Vil fortsette researchen angående dette :)
CelicaTurbo skrev: 98-oktan er uansett en kjekk ekstra trygghet ved trimming av turbomotorer :)
Utvilsomt :)

#92482  av Egil

Jeg ville helt klart gått for 98 okt. Kjører kun 98 på mk III en min.Å for å gi ett eksempel, så skal lancer evo kun kjøres på 98,for at ellers synker motoreffekten, pga lavere bankegrense på 95 okt.

#92487  av lexusmann

Brukte 98 på lex'n...fungerte fint med det....Gikk som ei kule (syns jeg i alle fall )
Det var forrige ieier som sa den skulle gå på 98(blyfri altså), i og med den var trimma...

#92512  av spkstrp

lite appropo.. noen som har sjekket bensinprisene i det siste ? :x

#92513  av GT_rider

spkstrp skrev:lite appropo.. noen som har sjekket bensinprisene i det siste ? :x
Jepp.. Og de har ikke forandra seg til det bedre i hvertfall :x Eneste jeg har lagt merke til, er ta den er billigere i helgene. "Gidd vekk" som en kompis av meg sa da vi sto og fylte samtidig en kveld.