TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • gul varsellampe

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #91943  av Insainz
 
Kjørte hjem fra jobb i dag og etter en stund dukket det opp en gul lampe i dashen... Husker ikke hva den betyr (får ikke sjekket det før i morgen) men tror det er noe sånn som avgass "trøbbel"?? ser ut som en motor og den var gul :oops:

Lyste ikke lenge, nesten som oljelampa på gt4.. Det var relativt kaldt ute!

Noen som vet hvorfor og om det er noe gæli som har kommet for å bli?

 #91952  av FireWalk
 
hmm.. dette skjedde med meg en gang også.. en gul lampe med motor.. Jeg tror det betyr at ECU har detektet en feilkode. Men om den forsvant igjen så er det vel ikke så mye å bry seg med.. værre om det lyser rødt... :)

 #91978  av Tor
 
Ta en dignosetest ja, det så forteller den deg hva som er galt, er mega lett og ta testen selv. Trenger kun 2 øyne og "litt" teknisk innsikt.

Det er slik diagonose boks på alle Toyota sine modeller ettersom jeg vet.

 #91988  av Insainz
 
Oki :) Så ikke så vansklig ut nei. Har ikke sett dette før.. lest at det er flere som har gjort dette!

Takk :)

 #92000  av Soppen
 
Kan jo være kjølevann og olje nivå som er feil også bare for å utelukke det. Er det jo kaldt er det jo også tydligere hvis det er for lite olje fks Håper det ikke blir dyrt. Ekkelt hvis det er motorlampe som lyser blir jo fort litt dyrt.

 #92126  av Tor
 
Jeg ville gått over alle de mest normale punktene som kan sjekkes selv. Olje nivå, kjøleveske, plugger, pluggledninger, falsk luft, løse/morkene slanger, osv.. Men om du tar en diagonose test og får opp en feilkode er det bare og sjekke i tabellen og se hva denne betyr. Om det er ikke en fikse "selv" operasjon kan det bli en tur på verksted med bilen din. Men la oss håpe at det bare er en liten fille ting.

 #92181  av Insainz
 
HÃ¥per det er en filleting som kan fikses selv eller med enkel hjelp ja!
Skal ta den diagnose testen så fort det blir varmere i været

Er en stund siden det ble skiftet olje og div andre væsker så tror nok jeg skal vurdere å bytte alt flytende og filter..

Hva slags kjøleveske skal på? Ser ut som det er lite, umulig å se nesten!

 #92501  av Insainz
 
Den diagnose testen er den bankers sikker og ufarlig?
Fylte kjøleveske og lampa som lyste, har jeg ikke sett siden, men tar en test for å sjekke!

 #92503  av cancan
 
For ca ett år siden var begge CS`ene som går her i valdres innom jobben på en uke for å ta ut feilkode.. Dette var da det var som
kaldest, ca -20-25 grader, begge hadde feilkode på intercooler.. da det ikke var noe feil å finne, sletta vi bare kodene.. ingen av de har fått feilen igjen så vidt jeg vet.. mulig de ikke liker kulda ?

 #92952  av Insainz
 
Da var diagnose testen i boks! Enklere enn jeg trodde gitt :)

Men det kom opp 22 og 54.. 54 sto ikke på lista, noen som vet hva det kan være? Og er det noen som vet hva jeg burde gjøre med dette?

 #92977  av CelicaTurbo
 
Feilkode 54 er sær for GT4 CS og ST205, den betyr at du trolig har for lite nivå kjølevæske i intercooleren så etterfyll denne (når den er helt kald). Eventuellt kan det bety at pumpen til IC ikke går, det er litt værre..

 #93036  av Insainz
 
Jeg trenger egentlig en enkel forklaring på hvordan jeg etterfyller, så jeg ikke gjør noe gæli :oops:

Men hvis 54 ikke blir borte etter dette, er det pumpen..hvordan sjekker jeg om pumpa går da? Sikkert mye dumme spm men :)
Hva med blinkkode 22 da?

 #93072  av CelicaTurbo
 
eh, du skrur av "korken" på toppen av IC og fyller på mer? ;D Bare husk at motoren må være helt kald når du gjør dette (siden væske utvider seg med varme). Om du har etterfyllt og er helt sikker på at det ikke er noe luft igjen i intercooleren men fremdeles har problemer så er det på tide å sjekke om pumpen går. Skriv en post her da så veileder noen deg gjennom det også. Det er også mulig at selve nivåsensoren til intercooleren er litt spøkefull.. den er enkel å omgå men du får først se om det blir aktuellt (dvs, prøv først å fylle opp).

22 er "open or short in water temp sensor". Prøv å nullstille lagrede feilkoder ved å dra ut sikringen som er merket EFI i noen sekunder og deretter se om denne har returnert etter noen dagers kjøring. Det står noen sensorer på et metallrør som står ut av motoren på høyre side sett forfra,. dette er rett fremfor der hvor vannslangene går inn på intercooler. Sjekk at kontaktene til disse sensorene ser ut til å være ca i orden. Om du har problemer med denne sensoren kan det føre til ujevnt motordrag og napping i motoren, høyt bensinforbruk, men det er ikke sikkert at du opplever noe som helst.

edit: se ellers diskusjonen her: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=7585

 #93132  av Insainz
 
Okay! men der det står engine coolant only da, skal det ikke fylles på noe der da? Hva slags veske skal oppi?