TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har spørsmÃ¥l nÃ¥r det gjelder lufttrykk pÃ¥ lavprofil dekk

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)

#92844  av erling

celicat23 skrev:Det trengtes ikke noe geni for å forstå teorien bak det, men må tydeligvis forklare det litt mer for noen få utvalgte skjønner jeg.

Poenget med høy lufttrykk er at dekket skal ta største delen av slaget, og at kraften fra støtet blir fordelt mer jevnt utover. Ved lavt lufttrykk når du kjører på en skarp kant, vil dekket presse seg sammen og felgen få ett kraftig slag. Ved å øke trykket vil ikke dekket presse seg like mye sammen, og felgen vil ikke slå "igjennom".
HÆ?

Fjærer og dempere skal ta seg av slikt. Poenget med riktig dekktrykk er at hele friksjonsflaten på dekket skal ha likt press mot underlaget, slik at man får optimalt grep, og slik at dekkbanen slites "likt". Har man lite luft vil jo dekket slites mer i ytterkantene enn i midten, og veigrepet blir redusert.

Hvis man ferdes i et miljø der det er skarpe kanter og slikt må man helt enkelt utvise forsiktighet, på samme måte som man ikke kjører inn i hus, murvegger, o.l. :wink:

#92854  av GT_rider

Den beste forklaringen hittil.. Ikke mer å si om det.

#92864  av celicat23

erling skrev:
celicat23 skrev:Det trengtes ikke noe geni for å forstå teorien bak det, men må tydeligvis forklare det litt mer for noen få utvalgte skjønner jeg.

Poenget med høy lufttrykk er at dekket skal ta største delen av slaget, og at kraften fra støtet blir fordelt mer jevnt utover. Ved lavt lufttrykk når du kjører på en skarp kant, vil dekket presse seg sammen og felgen få ett kraftig slag. Ved å øke trykket vil ikke dekket presse seg like mye sammen, og felgen vil ikke slå "igjennom".
HÆ?

Fjærer og dempere skal ta seg av slikt. Poenget med riktig dekktrykk er at hele friksjonsflaten på dekket skal ha likt press mot underlaget, slik at man får optimalt grep, og slik at dekkbanen slites "likt". Har man lite luft vil jo dekket slites mer i ytterkantene enn i midten, og veigrepet blir redusert.

Hvis man ferdes i et miljø der det er skarpe kanter og slikt må man helt enkelt utvise forsiktighet, på samme måte som man ikke kjører inn i hus, murvegger, o.l. :wink:
Som jeg skrev, så er poenget med høyt trykk de gangene du treffer noe utenom det vanlige dårlige veidekket vi har i norge. Det er en forsikring mot noe som kan skje. Utvise forsiktighet er vel og fint, men det er ikke alle hull i veien o.l man ser like godt når man kommer i 80-90km/t :)

Etter 3år med 40 i trykk på dekk jeg hadde på 8,5x18 felger så var det ikke tegn engang til feil slitasje. Alle 35 profil dekk jeg har hatt på 19" har jeg aldrig kjørt med mer enn 1 år før jeg har kjøpt nye, men der har det heller aldrig vært tegn på skjev slitasje. Lavprofil dekk blir ikke like "deformert" av høyt lufttrykk som standard bestemor dekk.

Og for lite lufttrykk kan jeg bare si meg enig med det du sier - men det har jeg aldrig sagt at noen skal kjøre med heller (?)

#92865  av celicat23

Jostein skrev:
celicat23 skrev: Det trengtes ikke noe geni for å forstå teorien bak det, men må tydeligvis forklare det litt mer for noen få utvalgte skjønner jeg.
Ok,Hvor fikk du det fra at jeg ikke forstod din teori?den forlengede teorien av barneskolen undervisning kunne du spart deg for.Trenger ikke "snakke" til meg/om som om jeg er tilbakestående.Vet ikke hvorfor du oppfører deg som en verdensmester,kanskje fordi jeg er yngre enn deg..Jaja du får bare føle deg ovenpå,tar det ikke for tungt når en småkriminell kar prater på grunnlag av noe han er blitt fortalt hos en dekkforhandler.
Det var linjen du skrev...

"Og teorien med madrassen etc,er det meningen at man skal ha så mye luft at det er den som slår som tar skaden til slutt?"

..som gjorde at jeg så du ikke skjønte poenget med forklaringen. Og det er veldig upassende å rakke ned på det, og kalle det "barneskole undervisning" - når du ikke klarer følge med på det engang.

La meg prøve igjen, litt mer utfyldene for deg:

La oss si at jeg holder en liten luftpute fylt med lite luft opp mot annsiktet ditt, og så slår til deg. Da vil du kjenne knokene mine godt, og få ett stygt merke. Så tar jeg samme puta, fyller den full med luft, og slår igjen. Da vil ikke knokene kjennes igjennom puta, men heller hele overflaten av puta slå deg bakover. Ergo: det tjener deg bedre at det er mye luft som tar og fordeler slaget, og hindrer hånda og slå rett igjennom. I dette eksempelet, som med madrassen, så symboliserer luftputa dekket, annsiktet felgen, og hånda f.eks en stor stein i veien.

Med den forklaringen så håper jeg du ikke føler deg så utenfor, og kan klare følge med på diskusjonen - selv om det er sånn vanskelig "bareskole undervisning".

#92884  av CelicaTurbo

celicat23: slik frekkhet trenger vi ikke på forumet.. samtlige her på forumet har nok år på ræven til å forstå hva det er du forklarer. At dem ikke er enig i at det er en nødvendighet å kjøre så høyt trykk i lavprofildekk betyr ikke at dem er for dumme til å forstå din simple forklaring. Josteins bruk av ordet "småkriminell" var unødvendig også, men det var ihvertfall ikke en nedlatende post.

Diskusjonen er herved låst.