TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Da har jeg vasket bilen med svamp

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#93689  av chris

Bilen min har ikke vært i vaskemaskin, i hvert fall ikke etter at jeg overtok den :) Kan såklart finne på å spyle av med høytrykksspyler, men aldri aldri i maskin.

Beste bilvaskehallen i Trondheim er K2000 på Sluppen (ved Siemensbygget).

#93994  av mr_2

Noe i veien med høytrykkspyler?Jeg steamer bilen hver uke..ser ikke noe problem med det...eller? :shock:

#94028  av Zepticon

Hva anbefaler folket som vaskemiddel? Og poleringsmiddel da?

Hørte noen som visket om Autoglym. Men koster ikke det flesk?

#94041  av GT_rider

Syns autoglym er å foretrekke som poleringsmiddel syns no jeg..

#97037  av lasserj

jeg har ny lakk på corollaen min, ren svart farge uten klarlakk. og jeg bruker kun svamp og bil shampo, jobben min er og vaske/polere biler så jeg har førstehånds kunnskap på at børstevask ikke er bra for lakken.
 #97039  av lasserj

Goose skrev:Etter en tur til oslo i går hadde bilen tonnesvis med salt å seg.
Så da jeg kom til vaske hallen bestemte meg å spandere en svamp vask på den. Med superlakkrens fra cartec ble resultatet ganske bra.
Og bilen smilte til meg med en gang:)
goose bare for opplysning er superlakkrens fra cartec et polerings middel uten slipemiddel, det skal påføres med poleringsmaksin.

#97053  av @lpher

lasserj skrev:jeg har ny lakk på corollaen min, ren svart farge uten klarlakk. og jeg bruker kun svamp og bil shampo, jobben min er og vaske/polere biler så jeg har førstehånds kunnskap på at børstevask ikke er bra for lakken.
Kan vi få en oppskrift på hvordan proffene vasker bil da? :)

#97119  av lasserj

@lpher skrev:
lasserj skrev:jeg har ny lakk på corollaen min, ren svart farge uten klarlakk. og jeg bruker kun svamp og bil shampo, jobben min er og vaske/polere biler så jeg har førstehånds kunnskap på at børstevask ikke er bra for lakken.
ikke no prob hehe :D
1. skylle hele bilen med KALDT VANN slik at du får av mesteparten av sand/støv
2. bruk en bøtte med KALDT VANN og bilshampo og en svamp som egner seg til bilvask, så er det bare å gnikke på!
(helst en bilshampo som inndeholder voks)
3. skylle av med KALDT VANN, har du brukt en bra bilshampo vill vannet renne lett av som det skulle vært ny lakk

så er det bare å dra pusseskinnet lett over, og som siste finnish kan man dra en runde me gummifornyer på dekka :wink:

#97120  av lexusmann

@lpher skrev:Maskinvask?!! iiiiiiiik :D

Tror ikke jeg har brukt maskinvask siden 1999-2000 engang jeg gitt :D
Men så er det vel ikke så mange her som durer rundt i biler til 3-4-5 hundre tusen heller da..... :)

#97122  av lasserj

lexusmann skrev:

Men så er det vel ikke så mange her som durer rundt i biler til 3-4-5 hundre tusen heller da..... :)
hehe sant nokk, men noen liker vell å gnikke på bilen mer enn andre :wink:

#97124  av chris

lasserj skrev:
lexusmann skrev:

hehe sant nokk, men noen liker vell å gnikke på bilen mer enn andre :wink:
hehe, jeg har ikke så dyr bil, men har aldri vaska den i maskin noengang :)

#97305  av lexusmann

Tenkte mer på @lpher, da.... :wink:

#97406  av erling

Maskinvask er banning. Ca like aktuellt som å vaske med bestikk. :wink:

#97409  av jumbo

Ja, vaskeautomater er trasige saker. Eneste grunn til at jeg vasker i automat nå og da er at jeg har lakk jeg vet skal "byttes ut" rimelig snart og som allerede er ganske sliten. Ville ikke drømme om å vaske i automat med en lakk jeg er glad i og skal holdes fin i noe som helst varighet...

#97463  av Rolfis

lasserj skrev:
@lpher skrev:
ikke no prob hehe :D
1. skylle hele bilen med KALDT VANN slik at du får av mesteparten av sand/støv
2. bruk en bøtte med KALDT VANN og bilshampo og en svamp som egner seg til bilvask, så er det bare å gnikke på!
(helst en bilshampo som inndeholder voks)
3. skylle av med KALDT VANN, har du brukt en bra bilshampo vill vannet renne lett av som det skulle vært ny lakk

så er det bare å dra pusseskinnet lett over, og som siste finnish kan man dra en runde me gummifornyer på dekka :wink:
Hvorfor er det viktig å bruke kaldt vann? Bruker som regel halvvarmt vann når jeg svamper inn bilen....