TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ulingen er der fortsatt

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #94101  av ErikG
 
Som sagt i en annen post, har jeg en uling når jeg kjører. Dette kommer bare når bilen er kald og det er kaldt ute. I en annen post kom vi fram til at det måtte være turboen. Har byttet turbo (det trengtes), men ulinga er der fortsatt. Den kommer mellom 50 og 60. Det kan umulig ha noe med turboen og gjøre siden den kommer selv om jeg legger bilen i fri og triller. Hva kan det være???

 #94102  av Goose
 
kjør bilen i medllom 50 og 60 der du har uling og sett den i fri og trill litt på tomgang. da ser du fort om det har no med motor og dens komponenter å gjøre eller ikke.
Du sjekker også om det har noe med girkassa og gir å gjøre..

 #94104  av ErikG
 
når jeg setter den i fri og triller i 50-60 så uler det fortsatt ja.

 #94110  av Tor
 
Da tipper jeg at driverket ditt her en finger med i spillet her.

 #94111  av Goose
 
Ja var akkurat det. Har du sjekka hjullagret?

 #94113  av sindrejl
 
har en veeeeeldig svak uling i noe av samme hastighet før, men er så svakt at jeg ikke har brydd meg, tror det er hjullager da jeg har fått høre før at det er litt slakke i dem

 #94118  av sw20
 
hvordan er det når du svinger... blir det sterkere eller svakere når du svinger forex.. til venstre++++
:shock:

 #94121  av GT4 CS
 
Har samme uling i min bil når det er kaldt ute, men lyden forsvinner da jeg har kjørt en stund. Dette kan komme av flere årsaker, slitt kron og pinjong drev i bakdiffen,dårlig/lite olje i kassa,slitne lager,mellomaksel,slitt fremmdiff. Mye og feilsøke da!!
 #94125  av 2fast4u
 
ErikG skrev:Som sagt i en annen post, har jeg en uling når jeg kjører. Dette kommer bare når bilen er kald og det er kaldt ute. I en annen post kom vi fram til at det måtte være turboen. Har byttet turbo (det trengtes), men ulinga er der fortsatt. Den kommer mellom 50 og 60. Det kan umulig ha noe med turboen og gjøre siden den kommer selv om jeg legger bilen i fri og triller. Hva kan det være???
Flere Corolla 4WD hadde en slik (lignende) uling når det er kaldt og tørt.
Ulingen varierte etter hastighet på drivverk og forsvant etter noen 100 meter kjøring.
Lyden kommer frem bare ved første oppstart etter at bilen har stått en stund (over natten).
Lyden her stammet fra opphengslageret til mellomaksel, som oftes det fremste, det er 2 opphengslager på Corolla`n også det samme på GT4.

Mulig det kan være noe av det samme som du beskriver her.

:wink:

 #94129  av celica96
 
Jeg har også denne ulingen på min gt4, den lyden er der bare når bilen er kald. Men den er ikke der hvis det er plussgrader ute... Stakar bilen i kulda...

 #94176  av CelicaTurbo
 
Jeg husker denne diskusjonen med uling din, men jeg kan ikke huske at ulingen ble beskrevet på denne måten den gang for da hadde jeg svart noe helt annet: Som dem andre foreslår er det drivverket, kort fortalt er det mange GT4'er som har denne lyden i kaldt vær og lyden er innenfor en ganske snever hastighetsramme, 60-70km/t. Lyden går som regel bort etter en stunds kjøring, men blir det kaldt nok ute så forsvinner den ikke. Har samme greiene på min bil og har søkt en del info på dette og funnet at det er ganske normalt, og feilkilden er som regel som 2FAST4U skriver; ett eller begge av opphengslagrene i mellomakselen. Ingenting farlig, bare irriterende. Aner ikke hvor lett/vanskelig det er å bytte, jeg har ikke prioritert det enda på min bil og saken glemmes jo totalt med en gang det blir varmere enn 2-3 grader i luften (slik at lyden ikke kommer lengre) og det blir bedre temperatur til å jobbe på bilen ;)
 #345597  av CelicaDream
 
Jeg har samme problem på min CS ! Men jeg har et snev av ulelyd ved en viss hastighet rundt 40-50 km/t, men i tillegg en snev av liten skrapelyd som jeg hører rett under girspaken, der hvor opphengslagerne er. Jeg regner med at problemet ligger der hos meg, denne lyden kommer ved lave temperaturer rundt -10c og nedover. Har jeg bilen i varm garasje så og kjører da ut etter den har stått der noen timer så er den ingen skrapelyder. bare den ulelyden som jeg antar stammer fra diff. kassa.

Jeg har da planer om å bytte disse opphengslagerne. Er disse vanskelige å bytte ? Noen som har gjort dette på noen av GT4 eller CS´ene sine ?

Med hilsen
Trond-E.