TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DIY - Innfelling av skjerm

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #94875  av Christian

Aner ikke om dette er rette forumet, flytt den om det ikke passer.

Ok, tenkte jeg skulle lage en liten beskrivelse av hvordan jeg gikk frem for å felle inn en 7" Lilliput skjerm i bilen min.
Bildene er dårlige og ikke tatt for å vise i detalj hvordan ting gjøres, men dere skjønner nok tegninga.

Husk å pusse/rengjøre skikkelig mellom hvert trinn!!!

Begynn med å bestemme hvor skjermen skal stå, er det plass, kan det se bra ut osv.
For min del ble utfordringen å få plass til 3 instrumenter øverst og skjermen i den originale DIN åpningen, i utgangspunktet ser det ut til å være god plass, men det er det ikke.
Vedlegg
518G0016.jpg
518G0016.jpg (16.3 kiB) Vist 812 ganger

#94876  av Christian

Hele fronten, der skjermen skal sitte, dekket jeg med rally tape. Alt som tetter godt vil fungere
Så skar jeg ut en bit av Styrofoam, denne ble laget litt mindre enn skjermen i bredden, plasserte denne der skjermen skulle være og helte oppi polyesterlim. NB. Ikke alle typer Styrofoam tåler polyester, noen etser/smelter ;)
Jeg bestemte meg også plutselig for å fjerne sigarettenner uttaket.
Vedlegg
518H0018.jpg
518H0018.jpg (9.19 kiB) Vist 810 ganger
518H0019.jpg
518H0019.jpg (12.06 kiB) Vist 806 ganger

#94878  av Christian

Når dette var tørt var det bare og fjerne Styrofoamen forsiktig uten å brekke opp limet. Så tok jeg ei Fein sag, utrolig flott kappe verktøy!!!, og finskar kantene etter yttermålene på skjermen. Vær nøyaktig her!
Tettet samtidig de gamle hullene etter instrumentere og lcd displayet.
Jeg støpte opp 3 ganger til bakfra, alle med glassfiberstrie som forsterkning. Bare polyesterlim vil sprekke etter kort tid.
Tok ingen bilder av dette, men dere skjønner.

#94879  av Christian

Her er skjermen satt inn, men ikke limt fast ennå. Dere ser overflatene er rimelig slik de skal være.
Vedlegg
524C0027.jpg
524C0027.jpg (19.44 kiB) Vist 799 ganger

#94880  av Christian

Her har jeg grov rettet litt med polyester, samt limt fast fronten på skjermen.
Hadde vel på 2 ganger før jeg var ganske fornøyd med fasongen.

Vel, herifra er det egentlig kun sparkling som gjelder, påfør flere tynne lag i stedet for få tykke, ellers vil det sprekke i ettertid. Jeg ville beholde den smale ramma rundt skjermen, så jeg måtte være nøye med å ikke få sparkelen nedi der.

Den nederste stripa er egentlig det vanskeligste, jeg la på sparkel, lag på lag, inntil den gikk ganske rett over på linje med det nederste på skjermen.
Så tok jeg en middels poleringsmaskin med pusseskive og dro av helt til plasten kom til syne nederst. Så la jeg på neste lag, pusset videre osv.
Dette ga en helt rett linje som er vanskelig å greie for hånd. Avrundinga oppover kommer nesten av seg selv.
Vedlegg
524D0029.jpg
524D0029.jpg (14.67 kiB) Vist 795 ganger

#94881  av Christian

Her er den ferdig grunnet.
Det kommer frem en del småfeil og små hull når man grunner, du er aldri klar til å lakke atter det første strøket med grunning ;)
Vedlegg
525C0032.jpg
525C0032.jpg (14.71 kiB) Vist 793 ganger

#94882  av Christian

Så skar jeg på hull til instrumentene med en hullkopp.
Finpusset litt til, og hadde på sparkelgrunning. Så en ny runde med pussing og vanlig grunning før lakking.
Vedlegg
526J0036.jpg
526J0036.jpg (28.07 kiB) Vist 216 ganger

#94883  av Christian

Ferdig lakket og satt sammen.
Vedlegg
DSC00030.JPG
DSC00030.JPG (129.74 kiB) Vist 233 ganger

#94884  av spkstrp

lækkert! 8)

#94885  av Christian

Resultatet nesten ferdig innsatt i bilen 8)

Edit : Takk til samboeren min forresten, hun holdt ut med 2 døgn i polyesterlukt. Har en tendens til å finne alternative støpesteder når det er for kaldt ute, og en kjellerstue passer jo perfekt :lol: Pussa ute da :wink:
Vedlegg
innvendig.JPG
innvendig.JPG (92.85 kiB) Vist 254 ganger

#94911  av Tor

Meget pent :)

Var det vanskelig og få det helt slett og pent da? Eller ble det litt sliping.

Du må jo være gal som støper i kjeller stua, er jo til og dø av den lukta.

#94936  av Dalan

Lekkert!
Tusen takk for denne fine beskrivelsen Christian :D

#94937  av Christian

Bare å fyre som fan og lufte masse :lol:

Blir endel pussing ja, brukte 2 dager totalt på denne.

#94939  av Azrael

Ble sinnsykt bra :). Kunne tenkt meg å gjort noe lignende selv, men er litt usikker på om jeg klarer det. Er det vanskelig for en som aldri har gjort noe sånt før?

#95036  av seini

Måtte ha ei Tuborg der til å holde oppe motet ja :D