TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oljeforbruk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #94853  av grimfer

Jeg synes bilen bruker litt mye olje...

Litt mer enn 1 liter pr 1000 km. Olja er ikke misfarga eller noe, den er lysebrun og fin. Motoren er nylig overhalt også.

Jeg finner nok ut av det ganske snart, så jeg er ikke så bekymra. Men det hadde vært greit å vite om det finnes noe spesielt man bør se etter på GT4'ene...

#94857  av CelicaTurbo

Det er vel ikke så lenge siden du kjøpte denne bilen? I så tilfelle bør du informere selger og starte med loggføring av antall km og hvor mye olje du fyller på. Er det mer enn 1 liter pr 1000km så er det av en slik karakter at selger skal opplyse om det ved salg, og har du handlet bilen hos forhandler bør du nok fremme et garantikrav på saken.

Ellers, det er et par ting som kan føre til oljeforbruk, det kan være tetningene på turboen din men da burde du egentlig se sort røyk ved cruising og lite pådrag om jeg husker rett. Ellers er det slik at de aller fleste i klubben som har opplevd høyt oljeforbruk på 3S-GE-motoren så har dette skyldes stempelringene (frustrerende for dem som først prøvde å bytte ventiltetningene). Jeg antar at den samme typiske feilkilden gjelder 3S-GTE motorene (som står i din bil).

#94887  av Christian

Det kan ikke være så enkelt som at du har fyllt på en annen type olje enn det den er vant med? Det medfører gjerne ett større forbruk den første tiden, for så å stabilisere seg...

Edit : Om den er nyoverhalt faller nok den muligheten ut.

#94915  av Tor

Jeg er meget heldig med min bil på det området, min bruker nesten ikke olje. Jeg bytta olje for 1 mnd siden og da var bilen kjørt 4200 km, har ikke etterfylt noe på denne tiden og oljenivået var nesten ikke bevegd seg.

#94927  av GT4 CS

Kjører du mye på høyt turtall? Min bruker litt olje da jeg kjører motoren GRISEHARDT. Er den nyoverhalt kan den bruke litt olje under "innkjøringa, men synes du beskrev litt for høyt oljeforbruk til det.

#94942  av jostein_loenning

3s-gte er vel kjent for å ha litt dårlig veivhus-ventilasjon- trykker mykje olje ut ved hard kjøring. Er motoren nyoverhalt vil da og kunna gje eit moderat oljeforbruk til stempelringar for sett seg skikkelig.

#94981  av grimfer

Takk for tips... Jeg kjører ikke bilen så hardt, men den første tiden jeg har hatt bilen, har jo gått litt med til å "teste" litt, så det kan jo være at jeg har vært litt tung på høyrefoten...

men dette skal undersøkes nærmere i påska, så det går greit.

Jeg må bare berømme alle som gidder å lese mine lamme innlegg og svare på dem! :)

#95000  av GT_rider

Støtter den teorien om at motoren bruker olje nå mens den blir innkjørt. Selv om det var litt mye.
Oljen skal jo sette seg i alle mulige krinker og kroker i motoren den første tiden.. Praktisk med primerpume da.. Så slipper man det problemet :wink:

#95005  av grimfer

GT_rider skrev:Støtter den teorien om at motoren bruker olje nå mens den blir innkjørt. Selv om det var litt mye.
Oljen skal jo sette seg i alle mulige krinker og kroker i motoren den første tiden.. Praktisk med primerpume da.. Så slipper man det problemet :wink:
Føler meg litt dum nå, men hva er primerpumpe? Er det noe som kan ettermonteres? evt pris?

#95014  av GT_rider

Hehehe.. Neida.. Finnes nok ikke til vanlige bilmotorer.. Brukes helst på større..mye større motorer.. Noe en kompis av meg fortalte, de brukte til å sprøyte olje inn i motorene før oppstart etter overhaling..
Vet ikke mere enn han sa. Kom akkurat på det når jeg leste innlegget ditt.. faktisk veldig dumt av meg å nevne det..så bare ikke tenk på det..

Min feil :oops: :roll:

#95015  av jostein_loenning

GT_rider skrev:Støtter den teorien om at motoren bruker olje nå mens den blir innkjørt. Selv om det var litt mye.
Tenkte ikkje på detta, tenkte meir på stempelringar som ikkje tettar skikkelig den fyrste tida. Må tilpassa seg sylindaren fyrst :)

#95087  av grimfer

:) Det er ikke noe å tenke på, GT rider. Jeg er bare happy for å få det bekreftet at jeg ikke er fullt så dum likevel!