TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lader ikke

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #9517  av daggy

Hun har sluttet å lade. Da jeg skulle starte 18.mai var alt flatt, og det har ikke stått på noe lys/stereo. Bytta til et nytt batteri, fikk starta med startkabler og kjørte et par km, da fadet alt lys, til slutt stoppet bilen. 4,5 volt på batteriet :roll:

Alle varsellampene bortsett fra motor-lampa lyser inni bilen når jeg har mindre turtall enn 4-5-6 ett sted (litt varierende). Da virker det som den har nok strøm så den tar bort alle varsellampene.

Dette skjedde meg for ca en måned siden, da bytta jeg børstene på dynamoen og det har funka fint til nå. Det var akkurat det samme som skjedde med bilen... Kan det være spenningsregulatoren ? Pes å få tak i ? Over 1000-lappen ?

Sjekka alle sikringer.. Det var d ikke. Kanskje løse ledninger ???

Hvordan finner jeg ut om det er spenningsregulatoren eller ikke ?

Thanx...

#9527  av CelicaTurbo

om du sjekker linker på ts-ogn så er det link til verkstedsbøkene online for MR2, i disse finner du ut hvordan diagnosere generatoren tipper jeg. På Celicaen sjekkes regulatoren ved at du trykker et skrujern inn et hull slik at den tar borti en terminal inni generatoren, så legger du skrujernet inntill kanten av hullet du stakk gjennom slik at terminalen blir sluttet til jord og måler deretter med et multimeter. Er slik jeg husker det, om du ikke finner det i den online "BGB"'en så kan jeg finne frem min Chiltons manual og ta noen bilder av dette så kan du prøve om det samme fungerer på din MR2 (manualen er for celica).

.

#9531  av daggy

Takk for tips. Skal sjekke det.. driver å lader opp batteriet.

Det som er litt rart er at bare ladelampa skal lyse hvis det har noe med dynamoen å gjøre ? Alle bortsett fra motor-lampa lyser...

Menmen - da finner jeg hvertfall ut om det er regulatoren eller ikke.

Om det ikke er regulatoren - forslag til hva det kan være ? Kortslutning noe sted ?

#9541  av jensi

Alle lampene uten motorlampen lyser når børstene/dynamoen er røket.
Disse skal lyse.Mr2 en har noe som kalles "multi lamp warning" eller noe slikt.
Sjekket du spindelen som børstene går imot?
De kan og være utslitt.
Jeg tror nok du har et dynamo problem.
Jensi
 #9543  av daggy

Er nok dynamoen ja. Kan virke som det er en jordingsfeil som gjør at det blir en kortslutning. Får nok fixa det i morgen - er jeg heldig koster det meg ikke en krone :)

Blir bare ekstreeemt utålmodig uten min kjære mr2. Kjører sliten brun golf cl fra 85 om dagen - ikke like kult...
 #9624  av daggy

bare informerer om at bilen funker igjen. var børsteholder og børster som hadde kortsluttet på en eller annen måte og smeltet..