TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lufttrykk i dekkene, og Ã¥ssen luftfilter bør velges?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #95465  av Paulsen86

halla!

er vel snart tid for å få slengt på sommer felgene, men det jeg lurer på er:
hva skal lufttrykket være på 235/40/17" ?? finner det ikke i døren eller i bensin lokket.. pleier jo å stå en liten lapp der!
Det er en Celica 93mod 2.0 GTi...
og i samme slengen, hva skal trykket være på 185/65/15 vinterdekk??

så, skal sette inn enn sporstfilter nå.. blir vel litt grommere lyd da??
var på svendsen eksos forrige uke, tittet litt på effektanlegg og sånn. men blir så drøy lyd, hehe.. så tar ett sportsfilter først i hvertfall..
hvilket merke bør velges??
har lyst på litt kul lyd.. og som ikke høres ut som bilen er herpa av de som ikke vet noe særlig om bil :) (om dere skjønner!?)
hvor bør filteret kjøpes? og hva ligger prisene på??

noe annet som bør gjøres med bilen?? utseende eller små ting i motoren??
har 175hk nå...
Vedlegg
dekkdim.GIF
dekkdim.GIF (147.4 kiB) Vist 660 ganger
hos forhandler
hos forhandler
Celica.GIF (158.04 kiB) Vist 660 ganger

#95466  av Paulsen86

flere bilder
Vedlegg
Nyvasket
Nyvasket
Kristians bil - 20 februar 05 001.jpg (127.95 kiB) Vist 664 ganger
235/40 dekk, 17" felger
235/40 dekk, 17" felger
SPIDERStor mille Migla.jpg (6.55 kiB) Vist 1107 ganger
Toyota Celica 2.0 GTi 16v 2.GIF
Toyota Celica 2.0 GTi 16v 2.GIF (107.51 kiB) Vist 661 ganger

#95467  av Paulsen86

og enda flere :)
Vedlegg
blir bedre når jeg får på litt feitere dekk, hehe
blir bedre når jeg får på litt feitere dekk, hehe
Kristians bil - 20 februar 05 004.jpg (140.56 kiB) Vist 659 ganger
Clean..
Clean..
Kristians bil - 20 februar 05 003.jpg (114.92 kiB) Vist 661 ganger
Kristians bil - 20 februar 05 002.jpg
Kristians bil - 20 februar 05 002.jpg (140.08 kiB) Vist 661 ganger

#95468  av GT_rider

Apexi blir jo varmt anbefalt her inne. Aner ikke hvor du får kjøpt det, sikkert noen andre som vet det :wink: Kan jo sette inne klare blinklys framme. Sett andre som har det, blir pent.

#95488  av CelicaTurbo

Lufttrykket står normalt på et klistremerke inni handskerommet. Men det er anbefalt å kjøre med litt høyere trykk når du kjører med lavprofildekk ;) Og gratulerer med ny bil, sporer det ikke forferdelig med så brede sommerdekk? ;)

#95489  av Paulsen86

GT_rider skrev:Apexi blir jo varmt anbefalt her inne. Aner ikke hvor du får kjøpt det, sikkert noen andre som vet det :wink: Kan jo sette inne klare blinklys framme. Sett andre som har det, blir pent.
hvis du ser på bildene, så er det klare blinklys :P hehe

#95491  av Paulsen86

CelicaTurbo skrev:Lufttrykket står normalt på et klistremerke inni handskerommet. Men det er anbefalt å kjøre med litt høyere trykk når du kjører med lavprofildekk ;) Og gratulerer med ny bil, sporer det ikke forferdelig med så brede sommerdekk? ;)
ah, hanskerommet har jeg ikke sett, bare i døra og i bensinlokket!
nja.. vet ikke helt ennå. kjøpte i desember, så har ikke fått testet sommerdekkene!
men går vel greit.. fett med breie dekk :P hehe

#95493  av Paulsen86

anbefaler forresten du også Apexi filter??

#95521  av CelicaTurbo

Jeg også anbefaler det ja, men K&N filter er nok helt greit det også. Jeg hadde et Blitz stålgitter filter på min forrige bil (MR2 GTi) og lyden av det filteret var ganske ekstrem i forhold til det meste annet, men en test som et Japansk blad offentliggjorde for en del år tilbake tyder på at dette filteret ikke filtrerer like bra som andre, men den testen var gjort med en støvsuger hvor dem drysset sot over filteret. Så, testen var knapt særlig vitenskaplig, men det kan bety at man bør være flinkere med bytte av olje og oljefilter om man bruker dette luftfilteret i tilfelle det tillater mer støv inn i motoren ;) Prisen for dette filteret er ganske høy, Apexi er noe billigere men fremdeles høyt priset, og K&N er billigst (av dem jeg anbefaler), men må vaskes og oljes jevnlig. Det er en del andre filtre som er tilgjengelig fra tuningsjapper i landet men det er mye varierende kvalitet, jeg ville ha holdt meg til et av de kjente merkene ihvertfall. Jeg har selv Apexi filter i min nåværende bil.

#95528  av Paulsen86

CelicaTurbo skrev:Jeg også anbefaler det ja, men K&N filter er nok helt greit det også. Jeg hadde et Blitz stålgitter filter på min forrige bil (MR2 GTi) og lyden av det filteret var ganske ekstrem i forhold til det meste annet, men en test som et Japansk blad offentliggjorde for en del år tilbake tyder på at dette filteret ikke filtrerer like bra som andre, men den testen var gjort med en støvsuger hvor dem drysset sot over filteret. Så, testen var knapt særlig vitenskaplig, men det kan bety at man bør være flinkere med bytte av olje og oljefilter om man bruker dette luftfilteret i tilfelle det tillater mer støv inn i motoren ;) Prisen for dette filteret er ganske høy, Apexi er noe billigere men fremdeles høyt priset, og K&N er billigst (av dem jeg anbefaler), men må vaskes og oljes jevnlig. Det er en del andre filtre som er tilgjengelig fra tuningsjapper i landet men det er mye varierende kvalitet, jeg ville ha holdt meg til et av de kjente merkene ihvertfall. Jeg har selv Apexi filter i min nåværende bil.
ok, takk for det.. skal se litt etter priser på disse to filterne..
vanskelig å montere selv? vet du hva en ca pris hadde blitt på ett verksted?

#95531  av Gjertsen

Apexi filter fåes kjøpt til rundt 800,- men det er uten adapter.
spørr bjoroen her inne. sjekk Firma forumet eller kjøp/salg for å se hans salg av filter.
:) hadde det selv i carlosen min.
fint filter som gir god lyd. men siden jeg ikke hadde no adapter måtte dette lages og da ble det dyrere enn det smakte spess når jeg solgte bilen 3 uker etter :lol:

#95704  av Paulsen86

hehe.. ja, hadde blitt dyrt..

hva koster adapter a??

trodde man fikk kjøpt komplette sett jeg??

#95742  av CelicaTurbo

for en del biler og en del fabrikater gjør man det, men det koster ofte en del ekstra. F.eks for Apexifilteret som er tilgjengelig uten adapter for 7-800 (husker ikke hva bjoroen på forumet tok for det?) koster som regel rundt 1800 hos forhandlere i form av kit for diverse biler.. aner ikke om det eksisterer kit til din bil, men har du en kompis som kan mekke adapter til deg så kommer du langt :)

#95796  av Paulsen86

nja... tviler egentlig på det..
hehe..

men åssen er det med luftmengdemåleren og sånn?
jeg skulle kjøpe ett filter hos Be-4-you.com, ligger på Alnabru (Oslo)..
men de hadde ikke brakketter til celica.. hva er brakett? feste?

#95801  av CelicaTurbo

brakett vil være et feste ja.. problemet er nok heller å finne noen som har adapterplate (som boltes til luftmengdemåler og som deretter filteret festes i).