TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• I gÃ¥r vask, i dag etter litt vromvrom...:/

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #95898  av Mr2Nyter'n;p

Ute og kjørte min nyvaskede bil i stad og ga på litt i sola... Når jeg kom tilbake til sivilisasjonen og clutcha i et kryss, døde motoren... Gikk fint å starte igjen, men gikk ikke på tomgang... Sjekka først etter fukt nedi ved pluggene, det var det ikke, men pluggene var SVARTE... Nye for et par mnd sia og allerede nedsotet... Tok en omgang stålbørste og sprayet kontaktspray i hettene osv.. Enda gikk den urent... Tok av fordelerlokket, men der var det tørt.. Vetke hvordan man ser om fordelerlokket er slitt, men tok et bilde kun for å ha i tilfelle.. Tror ikke lenger at dette har noe med vasken i går å gjøre.. Motoren gikk jo fint etter det inntil i stad.. Ryker svart av bilen og det høres ut som at den går på 3 syl.. Motoren har jo gått urent ei god stund, men ikke noe så merkbart... Bare "ristet" litt på lavt turtall osv.. Pluss en ettertenningPANG innimellom.. Så da gjenstår spørsmålet.. Hva er galt?! Pluggledninger, fordelerlokk,rotor?
Kan det være noe annet?

Ble langt dette... :wink:

#95901  av sw20

prøv å tørke fordeler huset sjøl om det ser tørt ut...
er kansje fukt der sjøl om det ser tørt ut...

#95906  av Mr2Nyter'n;p

Det prøvde jeg... Og sprayet sånn... Fuktdrivende saker... wd40 eller noe.. :) Er rådvill jeg... Lyst på å ha bil som går bare...

#95911  av Bjørni

Sjekk om alle pluggene gnister slik de skal.

#95916  av Mr2Nyter'n;p

Hvordan sjekker man det da? Tok jo ut alle pluggene i stad og de var som sagt veldig svarte.. Tyder vel på en tenningsfeil... Hmm...

#95920  av FireWalk

om det ryker så kan det jo tyde på uforbrent bensin i eksosen.. mao. at den ikke tenner på alle pluggene...

#95923  av Mr2Nyter'n;p

Jaa.. Det jeg og tenker... Da er det vel enten pluggledninger eller fordelerlokk/rotor som er svaret? Synes kontaktpunktene i fordelerlokket så litt.. Tynnslitte ut.. :)

#95928  av FireWalk

Må være noe med tenningen et sted ja.. var alle pluggene helt nedsotet da? det er jo ikke bra for den sylinderen som eventuelt ikke har gnist men som får masse bensin sprøytet inn... sett at det ER det som er problemet da.. er ingen mekaniker, så det blir jo bare spekulasjon.. en har jo LITT teoretisk kunnskap da :)

#95934  av Mr2Nyter'n;p

Alle 4 pluggene var heelt nedsotet ja... Skikkelig sykt nedsotet... Men det må da være enten pluggledninger eller fordelerproblemer? Motoren ellers er jo tipp topp...

Skadelig for motoren at den er blitt kjørt litt sånn da? Uff...

#95935  av Mr2Nyter'n;p

Hva med Coilen evt? Siden alle plugga var like nedsotet...
 #95942  av andre 1

jeg hadde samme problemet med min mr2 ,det jeg gjorde var å bytte rotor, fordeler lokk , plugg kabler, å plugger. kansje ikke noe poeng i å bytte allt dette men det blir uansett biligere en å sette den inn på merkeverksted.å nå har motoren godt som en klokke de siste 10000 km :D

#95944  av CelicaTurbo

siden alle pluggene er nedsotet tyder det på at problemet ikke er med kontakten til en spesifikk plugg ihvertfall, men noe dem all har til felles. Så, dvs, fordeler eller coil. Eventuellt kan det bety at motoren av en eller annen grunn går alt for rikt på bensin men det er mindre sannsynlig at det er det som er ditt problem..

#95952  av Mr2Nyter'n;p

Gode svar, gode svar 8) Rart at den går på 3 syl hvis problemet er felles for alle fire igrunn også... Forvirra jeg... :? Men alle plugga var jo nedsota, så jeg frykter det nest værste.. Er vel dyrt å handle inn coil/fordeler?

Håper det vil være nok å bytte fordelerlokk og kabler som andre nevnte...

Bilen har jo gått urent lenge igrunn.. Bare kom til et klimaks i dag.. :roll:
Prøvde starte i stad og da gikk den enda værre enn før... Uff... Noen som kan si med sikkerhet hva det er?
Eller... På et verksted, finner dem da ut hva det er med en gang eller må jeg gjennom hele mølla og bytte alt?

#95953  av pkgrette

hmm jeg ville prøvet og bytta pluggkabla først så sjekka en del andre ting
:D

#95954  av pkgrette

kabla sjekker du med et ohm meter vis du lurte... :)