TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• glass tak

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #96529  av 2r-e-rik

er det mulig å få tak i glass tak til supra mk3?
det ser jo sinnsykt bra ut på mr2...

#96541  av tojo

Tror nok ikke det fins til Supra`n.
Har aldrig hørt om eller sett. Mulig noen custom targaer er blitt laget.
Det nærmeste jeg har vært borti, er et targatak som det var montert glass takluke i. :D

#96542  av Goose

Har du T-tak fra før?

Modyfiseringen til T-Tak er ikke så enkelt fordi å skjere taket på tvars vil endre spensten i karroseriet og etter tid forårsaket at karoseriet vil begynne å spreke etter påkjenninger.

Det enkleste for å få hull i taket er å monere Webasto Soltak av serien Hollandia 300 Elektrisk eller panorama Hollandia 400 eller Hollandia 700 (skjult elektrisk). Det blir ikke det samme som T-Tak men du får et hull i taket ;)

Hollandia 300
Bilde

Hollandia 400
Bilde

Hollandia 700
Bilde

Men når det gjelder T-Tak så finnes det et firma i tyskland som gjør dette, men husk at da vil du få ca 100-200kg ekstra i bilen fordi karroseriet må forsterkes fra undersiden. Kameraten har en Nissan 200sx med T-tak og det er solid konstruksjon under bilen...

#96551  av KK-ma70

Mener dette har blitt distuteret før. Fikk ingen konkrete svar om du får targa-taket i glass. Går vell ann å felle inn soltak i targaen av den typen som sklir glasset over taket(som vist av Goose: Hollandia 300) Spørsmålet da er om targa`n er stivt\sterkt nok till å stå imot vridningen i bilen. Du har sikkert oppdaget av bakenden på bilen "danser" litt når du kjører uten tak :( Monter bur så slipper du det :D

Tror ikke jeg har funnet på å gjøre noe slikt i allefall, tror det blir litt teit å se på.

Men hvis HELE taket er i glass så tror jeg det kunne ha blitt litt kult. Men det blir en enorm belastning på glasset.

#96553  av Goose

Det finnes spesielt herdet glass. :wink:
Bare man har fet nok lomebok. :roll:

#96623  av 2r-e-rik

har targa tak ja...
jeg så en honda crx med glass-tak.. hele taket var i glass med en forsterkende ramme i metall rundt å gummilist...

#96776  av @lpher

Jeg tror jeg skjønner hva du mener :) Men...jeg har ihvertfall ikke hørt om noen som har klart ett slikt kunststykke :)

Hovedproblemet ligger vel i at targataket på både mkIII og mkIV Supra er en del av bilens "bærende konstruksjon" når det er på vel og merke :D ...og en glassvariant av ett slikt tak ville trenge en del avstivende alu.bjelker på kryss og tverrs for å kompensere for flex. etc.... Ikke sikker på om det hadde blitt like pent gitt :D