TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3sge->3sgte - elektrisk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#96607  av mr.two

FireWalk skrev:Glad jeg har lovlig MR2 Turbo. Husker jeg var inne på tanken om å bytte motor med min forige GTI.. Glad jeg ikke gjorde det.. Problemet er jo at om man havner i en ulykke og det blir etterforsket så får man ikke igjen en krone på forsikringen.. en annen ting er at man sannsyneligvis vil bli annmeldt.. og om det er en virkelig stygg ulykke der liv går tapt, så får man nok fengsel + et sabla erstattnings søksmål mot seg... så det er en stor risiko å ta... derfor jeg ikke turte med min forige.. man vet jo aldri hva som kan skje... selv om man aldri har planer om å krasje så kan uhellet fort være ute.. :shock:

får håpe det går bra denne gangen da iallefal! utrolig surt når noe først skjer..

går det ikke ann å stille ned trykket til et minimum da og så regge den om? så blir det ikke fult så gale? også stille det opp etterpå?
Hvis det er en ulykke og bilen blir sjekket på teknisk vil jo i tilfellet også du slite, såfremt du ikke da har betalt avgift for effektøkningen du har og fått det godkjent...Samme om du har lovlig turbo eller ei da, for du har mer hk enn det som står påskrevet i vognkortet..Turbo motor i Gti chassi eller Turbo i turbo chassi som er trimmet, samme sak... Ville kanskje tro at de ville sett litt rundere på det hvis bilen er en org. turbo, men har dårlige erfaringer med at disse byråkratene er svært firkantede..

Men nå har man vel falt litt utenfor topic eller ? :wink:

#96635  av EilertseN

mr.two skrev:
FireWalk skrev:Glad jeg har lovlig MR2 Turbo. Husker jeg var inne på tanken om å bytte motor med min forige GTI.. Glad jeg ikke gjorde det.. Problemet er jo at om man havner i en ulykke og det blir etterforsket så får man ikke igjen en krone på forsikringen.. en annen ting er at man sannsyneligvis vil bli annmeldt.. og om det er en virkelig stygg ulykke der liv går tapt, så får man nok fengsel + et sabla erstattnings søksmål mot seg... så det er en stor risiko å ta... derfor jeg ikke turte med min forige.. man vet jo aldri hva som kan skje... selv om man aldri har planer om å krasje så kan uhellet fort være ute.. :shock:

får håpe det går bra denne gangen da iallefal! utrolig surt når noe først skjer..

går det ikke ann å stille ned trykket til et minimum da og så regge den om? så blir det ikke fult så gale? også stille det opp etterpå?
Hvis det er en ulykke og bilen blir sjekket på teknisk vil jo i tilfellet også du slite, såfremt du ikke da har betalt avgift for effektøkningen du har og fått det godkjent...Samme om du har lovlig turbo eller ei da, for du har mer hk enn det som står påskrevet i vognkortet..Turbo motor i Gti chassi eller Turbo i turbo chassi som er trimmet, samme sak... Ville kanskje tro at de ville sett litt rundere på det hvis bilen er en org. turbo, men har dårlige erfaringer med at disse byråkratene er svært firkantede..

Men nå har man vel falt litt utenfor topic eller ? :wink:
Så enig så enig.. dette ville jeg også fram til.. akkurat like ille..

#96638  av Christian

Hvis bilen blir sjekket er vel stikkordet her :wink: Dette har blitt diskutert i det uendelige tidligre her på forumet. Ta deg en liten søkerunde du, så finner du nok endel.

Det elektriske er plankekjøring. Så lenge du har komplett ledningsnett og ecu ifra ett rearcut :) Har du en 92+ er det etter det jeg vet ingen ting som må byttes. (eller var det en 93mod? Må sjekke.)
Er i alle fall en her på forumet som bare plugga alt rett inn og vred på nøkkelen....Vrom :twisted:

#96647  av FireWalk

om det er akkurat like ille vet jeg nå ikke om jeg vil si da... en MR2 TURBO som orginalt er MR2 turbo med litt høyere trykk slik at der er kanskje 50 hk mer er vel kanskje ikke like gale som en MR2 GTI uten turbo som plutselig har 150 hk mer.... og som ikke er godkjent som turbo i det hele tatt.. da er det jo issues med godkjenning av den motoren i den bilen osv.. mens på turboen er motoren godkjent for bilen.. at det er noen ekstra HK tviler jeg på de finner ut like lett... tviler på de setter sammen motoren igjen etterpå for så å sjekke om den yter litt mer enn den skal..

Blir man stoppet i teknisk kontroll er det jo bare å trykke på en knapp, og vips så yter motoren orginalt igjen... er jo litt værre med en GTI da.. da må man eventuelt montere et rakettutskytnings system som skyter ut hele turboen og alt sammen før man blir stoppet, for det er jo ikke like lett å forklare den turboen som ikke skal være der i det hele tatt :) hehe..

#96654  av mr.two

FireWalk skrev:om det er akkurat like ille vet jeg nå ikke om jeg vil si da... en MR2 TURBO som orginalt er MR2 turbo med litt høyere trykk slik at der er kanskje 50 hk mer er vel kanskje ikke like gale som en MR2 GTI uten turbo som plutselig har 150 hk mer.... og som ikke er godkjent som turbo i det hele tatt.. da er det jo issues med godkjenning av den motoren i den bilen osv.. mens på turboen er motoren godkjent for bilen.. at det er noen ekstra HK tviler jeg på de finner ut like lett... tviler på de setter sammen motoren igjen etterpå for så å sjekke om den yter litt mer enn den skal..

Blir man stoppet i teknisk kontroll er det jo bare å trykke på en knapp, og vips så yter motoren orginalt igjen... er jo litt værre med en GTI da.. da må man eventuelt montere et rakettutskytnings system som skyter ut hele turboen og alt sammen før man blir stoppet, for det er jo ikke like lett å forklare den turboen som ikke skal være der i det hele tatt :) hehe..
LoL...Er enig i at det kanskje er lettere å snike seg unna med en org turbo hvis det skjer noe, men det er like fullt ulovlig å kjøre med en moddet turbo som en moddet gti..

#96687  av jumbo

Christian skrev:Det elektriske er plankekjøring. Så lenge du har komplett ledningsnett og ecu ifra ett rearcut :) Har du en 92+ er det etter det jeg vet ingen ting som må byttes. (eller var det en 93mod? Må sjekke.)
Er i alle fall en her på forumet som bare plugga alt rett inn og vred på nøkkelen....Vrom :twisted:
:mrgreen:

Funka helt greit å plugge rett i på 92 GTi ledningsnett, men for 91 og eldre trenger du litt enkle justeringer. Christian har skjematikk (dog ikke lettlest for menigmann, hehe) for dette :D

Når det gjelder godkjenning eller ei, skjønner jeg ikke hvorfor det er noe å diskutere i det hele tatt. Det er 100% opp til hver enkelt hvor vidt man er villig til å begå lovbrudd og ta konsekvensene.

#96700  av jumbo

FireWalk skrev:om det er akkurat like ille vet jeg nå ikke om jeg vil si da... en MR2 TURBO som orginalt er MR2 turbo med litt høyere trykk slik at der er kanskje 50 hk mer er vel kanskje ikke like gale som en MR2 GTI uten turbo som plutselig har 150 hk mer.... og som ikke er godkjent som turbo i det hele tatt.. da er det jo issues med godkjenning av den motoren i den bilen osv.. mens på turboen er motoren godkjent for bilen.. at det er noen ekstra HK tviler jeg på de finner ut like lett... tviler på de setter sammen motoren igjen etterpå for så å sjekke om den yter litt mer enn den skal..
En bil er ikke godkjent med eller uten turbo. Dette er ikke en attributt som fremkommer i vognkort, kun volum, effekt og drivstofftype...

Det er klart en GTi som har fått satt inn turbomotor er lettere at blir oppdaget for trimming, men det er ikke noe mindre lovbrudd å øke effekt i en turbobil kontra montere turbomotor i en GTi...

Dessuten er det feil å tro at en original turbo er mer egnet for trimming enn en GTi (hverfall fra 2nd rev og oppover, der turbo kontra NA er kliss like)