UPDATE: Bilen ventes mandag 6/6.
Tenkte å lage en liten tråd om mitt importprosjekt av en US MR2 Turbo (91-93 mod) for folk å følge med på, samt for andre som vurderer å importere bil selv.
Har enda ikke begynt seriøst å lete etter bil - har bare kjika foreløpig på markedet der borte siden jeg vet det ikke blir import før i mai/juni. Så inntil da er prosjektet i sparefasen
Kan beskrive kort hvordan dette kommer til å utspille seg iløpet av våren/sommeren 2005:
1. Spare spare spare spare...
2. Slutten av april samt i begynnelsen av mai blir jeg å ringe på et par av de bilene jeg finner interessant på sidene på internett (mr2oc, autotrader, xcars) Fortrinnsvis på mr2oc hvis jeg finner en bra bil som er eid av en entusiast (som oss) og som gjerne er godt respektert av de andre på det amerikanske forumet. Dette gjenspeiler godt vedlikehold, samt at man kan danne seg et bilde av eieren. Budsjettet mitt strekker til ca 9000$ i bare bilens verdi. Dette får man en grei bil, selvfølgelig ikke en strøken bil da disse koster 15k+ men blir da altfor dyr for meg da importavg. øker dramatisk.
3. Har funnet ut at de fleste MR2 Turbo i Usa som er aktuelle befinner seg på vestkysten, nærmere bestemt California og da LA. Fordelen blir jo at man får en bil som aldri er kjørt på vinteren i salt og frost osv osv, men bakdelen må vel være at frakta blir noe dyrere. Har foreløpig ikke undersøkt hvor mye det koster å frakte en bil westcoast-eastcoast, men går ut i fra det ikke blir så svimlende dyrt. Denne fasen blir da å bestemme seg for en bil eller to og dra bortover til LA og kjike på dem hvis jeg tar meg råd til dette. Flybillett tur retur Trondheim-LA koster ikke mer enn 5000 kr, så det er jo en billig forsikring da man får undersøkt bilen selv, prøvekjørt den osv, samt ordnet opp med pengene selv der borte. Blir i hovedsak å konsentrere meg om 91 modeller da disse er billigst i utgangspunktet, samt at importavg. blir ca 5000 kr dyrere for hvert år du legger til.
4. Frakte bilen til østkysten, derifra videre til Drammen. Turen over dammen tar ca 3-4 uker har jeg hørt og koster et sted mellom 8-12 tusen kr.
5. Selge gammelbilen.
6. Melde seg for tollen og betale moms samt avg for aircondition.
7. Registrere bilen og betale engangsavgiften samt vrakpanten.

Tenkte å lage en liten tråd om mitt importprosjekt av en US MR2 Turbo (91-93 mod) for folk å følge med på, samt for andre som vurderer å importere bil selv.
Har enda ikke begynt seriøst å lete etter bil - har bare kjika foreløpig på markedet der borte siden jeg vet det ikke blir import før i mai/juni. Så inntil da er prosjektet i sparefasen

Kan beskrive kort hvordan dette kommer til å utspille seg iløpet av våren/sommeren 2005:
1. Spare spare spare spare...
2. Slutten av april samt i begynnelsen av mai blir jeg å ringe på et par av de bilene jeg finner interessant på sidene på internett (mr2oc, autotrader, xcars) Fortrinnsvis på mr2oc hvis jeg finner en bra bil som er eid av en entusiast (som oss) og som gjerne er godt respektert av de andre på det amerikanske forumet. Dette gjenspeiler godt vedlikehold, samt at man kan danne seg et bilde av eieren. Budsjettet mitt strekker til ca 9000$ i bare bilens verdi. Dette får man en grei bil, selvfølgelig ikke en strøken bil da disse koster 15k+ men blir da altfor dyr for meg da importavg. øker dramatisk.
3. Har funnet ut at de fleste MR2 Turbo i Usa som er aktuelle befinner seg på vestkysten, nærmere bestemt California og da LA. Fordelen blir jo at man får en bil som aldri er kjørt på vinteren i salt og frost osv osv, men bakdelen må vel være at frakta blir noe dyrere. Har foreløpig ikke undersøkt hvor mye det koster å frakte en bil westcoast-eastcoast, men går ut i fra det ikke blir så svimlende dyrt. Denne fasen blir da å bestemme seg for en bil eller to og dra bortover til LA og kjike på dem hvis jeg tar meg råd til dette. Flybillett tur retur Trondheim-LA koster ikke mer enn 5000 kr, så det er jo en billig forsikring da man får undersøkt bilen selv, prøvekjørt den osv, samt ordnet opp med pengene selv der borte. Blir i hovedsak å konsentrere meg om 91 modeller da disse er billigst i utgangspunktet, samt at importavg. blir ca 5000 kr dyrere for hvert år du legger til.
4. Frakte bilen til østkysten, derifra videre til Drammen. Turen over dammen tar ca 3-4 uker har jeg hørt og koster et sted mellom 8-12 tusen kr.
5. Selge gammelbilen.
6. Melde seg for tollen og betale moms samt avg for aircondition.
7. Registrere bilen og betale engangsavgiften samt vrakpanten.
Vedlegg
IMG_0198.jpg (87.89 kiB) Vist 3023 ganger
Sist redigert av Master den 04 jun 2005 18:14, redigert 1 gang totalt.
1999 MR2 SW20 GTI