TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Turbo pÃ¥ 3sge?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #96849  av ScadamiCa
 
Har sett noen bolt-on kits til 3SGE til St202 viss jeg ikke husker feil.

Men det jeg egentlig luerer på om manifolden til Celica GT4 vil passe på min GT-i?

Hadde vært morsomt å montert turbo i bilen. Da uten ic, og turboen skulle vært kjørt på minst mulig bar. Slik at det ikke blir snakk om mangen ekstra hk.

 #96853  av larsst185
 
Manifolden mener jeg skal passe ja :)

 #96861  av GT4 CS
 
Har en fin liggenes :)

 #96953  av ScadamiCa
 
Trenger jeg så mye mer?
Hvor mye skulle du hatt for manifolden da? :roll:
Turbo og manifolden? Må jo mekke til luftintaket også.

 #96963  av CelicaTurbo
 
...og så bør du vurdere hvordan du har tenkt å håndtere motorstyringen ;)

 #96965  av Kaizern
 
Må man ikke ha olje til turbo også? :oops: hehe :lol:

 #96969  av ScadamiCa
 
Hva må gjøres med motorstyringen da?
Huff, trodde det var lett jeg.

 #96970  av MR2turbo
 
du trenger en turbo manifold, og rør fra turbo til manifold, en liten turbo, oljeslanger til og fra turbo(returen lager du bare med en liten rørstuss sveiset til bunnpanna...)
så kan du sette inn litt større dyser og en passende piggyback-styreenhet, og en toyota 1,5bar map-sensor. evt. bare prøve med org. dyser, høyere fueltrykk og 1,5bar map-sensor.

tror jeg ville fått fatt i en eller annen orginal-intercooler å montert inn samtidig.. :)

Det er jo en enkel og billig løsning som hverken er helt ideel, eller er uten begrensninger... men om du ikke skal kjøre med høyt ladetrykk og passer GODT på at den får nok bensin og ikke detonerer, så bør det funke fint ;)

 #96974  av CelicaTurbo
 
ScadamiCa skrev:Hva må gjøres med motorstyringen da?
Huff, trodde det var lett jeg.
Som Markus beskriver ovenfor.. men litt utdypet av meg: din orginale ECU vil ikke "se" at turboen presser luft inn i motoren og motor vil derfor få for mager blanding med påfølgende tenningsbank og motorhavari med mindre du bruker en eller annen boks som har som oppgave å tilsette mer bensin basert på hvor høyt turbotrykket og hva turtallet er, og muligens bør tenningen styres litt annerledes med økende trykk også. En piggyback som Greddy emanage eller SMT bør trolig kunne gjøre jobben men det finnes også andre løsninger.

 #96976  av ScadamiCa
 
MR2turbo:
Hvor skulle turboen fått olja fra?
Båre inn i bunnpanna for å få til returen?

Vet ikke om jeg har plass til IC, kan vær. Har den derrane forbanna AC`n.

Hvor mye peiling må man ha for å klare dette?

 #96979  av MR2turbo
 
olja til turboen kan du f.eks ta ut med ett t-stykke der oljetrykkssensoren sitter...

hvis du skal bore for å få hull til returen i bunnpanna MÅ du ta den av motoren, men ellers går det jo an å sveise på en rørstuss da, og bare slå ett hull med en meisel inni der røret blir sittende ;) men det er hurtigmetoden :P

 #96980  av ScadamiCa
 
Hvor mye vil delene koste da ca?
Greddy emanag
toyota 1,5bar map-sensor.
større dyser

 #97257  av sleeper
 
GT4 CS skrev:Har en fin liggenes :)
merkelig det der!! :wink:

 #97258  av sleeper
 
CelicaTurbo skrev:
ScadamiCa skrev:Hva må gjøres med motorstyringen da?
Huff, trodde det var lett jeg.
Som Markus beskriver ovenfor.. men litt utdypet av meg: din orginale ECU vil ikke "se" at turboen presser luft inn i motoren og motor vil derfor få for mager blanding med påfølgende tenningsbank og motorhavari med mindre du bruker en eller annen boks som har som oppgave å tilsette mer bensin basert på hvor høyt turbotrykket og hva turtallet er, og muligens bør tenningen styres litt annerledes med økende trykk også. En piggyback som Greddy emanage eller SMT bør trolig kunne gjøre jobben men det finnes også andre løsninger.
er det ikke luft masse måler på den da??? sitter den før turboen så vil den jo merke at det blir sugd inn mer luft!?!?!

 #97261  av CelicaTurbo
 
niks, ST202 og MR2 mk2 med 3S-GE motor har ikke luftmengdemåler, dem bruker vakumsensor.. tidligere mk4 Celica med 3S-GE bruker vel derimot luftmengdemåler ja..