motoren din får som standard alt for mye bensin, også på det turtallet der

Men denne motoren er slik, den mister en del moment etter ca 5000-5500 o/min pga at eksosdelen i turboen er for trang. Det som skjer er at det blir alt for mye mottrykk i turboen så du får rett og slett mindre luft gjennom motoren (trykkforskjell mellom før og etter forbrenning blir mindre ettersom mottrykket i eksosen blir høyere), og om du har en skikkelig turbotrykksmåler kan du også se at turbotrykket ditt synker på slutten av turtallet.
Måter å fikse dette på:
- så friflytende eksos som mulig hjelper mot den eksisterende turboens mottrykk, så bytter du til full sportseksos så vil du merke stor forskjell her. Særlig bytte av downpipe gir deg mest vinning.
- bytt til annen turbo. Om du kun skal trimme moderat så er ct20b turboen fra 3. gen motorene et populært valg. Disse har keramisk turbin/aksling som gjør at dem lader mye tidligere enn din ct26, samtidig som eksosdelen er mer åpen og du vil ikke miste så mye av momentet i motoren over turtallet. At turboen har keramiske deler derimot fører til at den ikke har like høy toleranse for høyt trykk, i praksis er 1.3-1.4 bar en grense man bør holde seg under med denne turboen. Jeg har en slik og kan absolutt anbefale den med mindre du har planer om stortrimming (turboen holder vel til et stykke over 300hk om alt annet er på plass). På gamleturboen var det slik at i oppoverbakker i 5. gir på motorvei så måtte jeg ofte hjelpe turboen i gang ved å gi litt ekstra gass slik at den begynte å lade. Når jeg kom til en bakke og gav litt mer gass så pauset trykkmåleren rett og slett rundt 0 intill jeg gav nok gass til at turboen begynte å lade skikkelig. Med ct20b så lader den enkelt selv på lavt gasspådrag. Kennethx har jo også demonstrert for folk hvordan hans ct20b turbo lader 1.0 bar kun ved å ruse motoren mens bilen er stillestående
men... det første du bør gjøre er uansett å få en bedre eksos på bilen. Jeg kjører med standard eksos med unntak av en mer åpen 3. gen downpipe uten katalysator og standard eksos er seriøst begrensende på disse bilene.