TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Apexi adapter problem pÃ¥ MK6

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #97527  av MR_T

Har fått laget adapter til Apexi filtetret men fikk høre at MK6 1,8 ikke hadde/brukte luftmengemåler. Da jeg demonterte orginalfiltetet og boksen idag fant jeg en rar dings som jeg tror er mengdemåler.
Monterte filteret og fyret opp motoren men merket ikke noe
"utrolig rå lyd"
Hva har jeg gjort galt?

T.R
Vedlegg
DSCF0075 (Medium).JPG
DSCF0075 (Medium).JPG (90.77 kiB) Vist 276 ganger
Dingsen sto inni det lille hullet
Dingsen sto inni det lille hullet
DSCF0077 (Medium).JPG (94.48 kiB) Vist 275 ganger
Merkelig dings, luftmengdemåler?
Merkelig dings, luftmengdemåler?
DSCF0076 (Medium).JPG (55.11 kiB) Vist 504 ganger

#97532  av CelicaTurbo

Dingsen er innsug-tempsensor.. bare sørg for at den ligger i nærheten av der hvor filteret suger luften fra. Angående lyden så er det ikke godt å si, men du burde ha merket en ganske betydelig forskjell i lyd med mindre tidligere eier allerede har fjernet ressonansbokser før orginal luftfilterboks. Orginal luftfilterboks henter luften fra en slange som typisk leder til en annen stor plastboks inni frontfangeren din, og denne fungerer som lyddemper for innsuget. Om tidligere eier har fjernet denne boksen vil du få litt mer gromlåt fra innsuget. Da blir jo differansen til et sportluftfilter mindre.

#97663  av MR_T

CelicaTurbo skrev:Dingsen er innsug-tempsensor.. bare sørg for at den ligger i nærheten av der hvor filteret suger luften fra. Angående lyden så er det ikke godt å si, men du burde ha merket en ganske betydelig forskjell i lyd med mindre tidligere eier allerede har fjernet ressonansbokser før orginal luftfilterboks. Orginal luftfilterboks henter luften fra en slange som typisk leder til en annen stor plastboks inni frontfangeren din, og denne fungerer som lyddemper for innsuget. Om tidligere eier har fjernet denne boksen vil du få litt mer gromlåt fra innsuget. Da blir jo differansen til et sportluftfilter mindre.

Ok den er grei, dvs jeg har kun ruset bilen i fri har ikke kjørt med filteret om det kan ha noe å si, skulle lakkere overgangen så får prøve igjen etterpå

#97666  av Zepticon

Hmm... blir det forskjell i lyden fra motoren?
Når jeg monterte K&N filter merket jeg veldig godt at det ble mer lyd... men det var sugelyden fra filteret som ble høyere...

#97676  av MR_T

Var ute å testet nå, kan ikke si jeg hører så rå lyd, hører luftfilteret når jeg slår av tenningen at det henger litt etter motoren men det høres egentlig som noe skal skjære seg på en metallisk lyd.
Vet ikke om tidligere eier har fjernet ressonansboksen men hvordan kan jeg event sjekke dette eller har ikke det noe å si når Apexi er montert nå.
Men virker som den gikk bedre men dette har vært diskutert på forumet her før og komklusjon ble vel at det var bare mentalt :wink:

#97678  av GT4 CS

Filter kan få en motor som låter som en symaskin til og låte som en V12 :D
Du merker det mest under belastning av motoren din,dvs da du kjører.

#97683  av CelicaTurbo

Forskjell i lyd blir nok mest merkbart når man kjører ja.. :)

#97762  av MR_T

CelicaTurbo skrev:Forskjell i lyd blir nok mest merkbart når man kjører ja.. :)

Joda merker forskjell nå, kjerringa hørte det hverfall uten at jeg sa no, blir vel kanskje mye råere lyd på turbo biler, noe jeg desverre ikke har :)

#97783  av CelicaTurbo

tja, mulig panserkledningen din fjerner mye av godlyden da. Men, turbobiler lager vel egentlig ikke mer lyd av luftfilteret, faktisk får du mye mer brumming og brøl fra et slikt luftfilter på en sugemotor (pga at turboen allerede fungerer som støydemper mot lyden fra innsuget) men turbobilene har jo derimot en del lyder av turbosus/hyl, wastegaten som "flafrer" og annet tøfft da ;)