TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hvilken motor har jeg? celica mk6 2.0l GT

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #84119  av richeros

Har akkurat overtatt en celica 94mod, st202.
Men når jeg ser vognkortet står det "bare" 115kw motoreffekt.
Bilen er importert ifra tyskland og på motoren står det bare "3s"
I heftet som følge med står det skrevet med kulepenn 3s-ga (eksisterer det?)
Når jeg ser på oversikten over plugger fra ngk ser jeg en celica med 3s-fe motor men de pluggene stemmer ikke overens med hva som står i manualen fra toyota der det forøvrig står 3s-ge.

Skal ikke alle mk6 celica 2.0l gt være 129kw?
hva står det oppgitt i deres vognkort?

Kan det være at importøren har fått den inn under en mk5 celica fra 94? og spart noen tusen kr?

Hva mener dere?

#84120  av mr.two

3S-GE...3S-FE motoren er 2.2 L.

#84131  av Rolfis

Gratulerer med ny bil. :D

I mitt vognkort står det 129kW ja. Det er en 94'modell GT det også. Hva er egentlig standard dekkdimensjon for denne bilen? I vognkortet mitt ser jeg det står 205/55 R 16. Trodde 195/XX R 15 var standard jeg.. :roll:

EDIT: Min er en importbil fra Sveits btw.
Sist redigert av Rolfis den 22 jan 2005 23:51, redigert 1 gang totalt.

#84133  av Dalan

mr.two skrev:3S-GE...3S-FE motoren er 2.2 L.
Hmm.. Trodde 3S-FE var 2 L med økonomi-topp jeg? :?
Jaja, er vel ikke det som diskuteres her.. :)

Har 3S-GE som det er blitt sagt her du richeros :)

#84140  av richeros

Ok, jeg tror også at det er 3s-ge som står i bilen.
Men jeg liker ikke at det står 115kw. hva er det med det liksom?

Hva dekkdimensjon angår står det i manualen for celica:

7a-fe, 194/65R 14
3s-ge, 205/55R 15
3s-gte 215/50R 16

#84142  av tojo

Dalan skrev:

Mer offtopic!(sorry :oops: ) 3S-FE er 2,0liter(1998) ja,95-98mod 140hk/4400rpm.
2,2litern(2163) heter vel 5S-FE :? . :wink:

#84150  av mr.two

Dalan skrev:

Sorry, blandet litt her tror jeg, 5s-fe er 2.2...lol..vet ikke om det er noe som heter 3s-fe engang :? ?

#84174  av celicat23

Akkurat hva som står i vognkortet burde du være VELDIG nøye med. Far har en audi 1.8 TQ (turbo quattro). Når bilen ble tatt på EU kontroll, så viste det seg at i vognkortet stod det bare "1.8 Q" (mangla T for turbo). Dette endte med en hel smørje med avskilting, nyvising av bil, effekt måling, og gud veit hva. Hjalp fint lite av bilen var tollet inn som turbo, og all effekt var betalt for. Neida, siden vegvesenet (eller hvem nå det er) hadde glemt å sette på en liten "T" på vognkortet, da kunne det jo umulig være riktig at det var turbo på denne bilen. At de hadde tatt i mot penger for effekten til en turbo utgave, det spilte ingen rolle. Så lenge DE ikke hadde skrevet "T" i vognkortet, da var det ikke turbo, så da var det HAN SITT problem å få rettet opp i dette.

Så, du burde ikke ta alt for lett på at det står noe feil i vognkortet. Er du heldig så må du igjennom en haug med dritt for å få rettet det opp.

PÃ¥ en annen side: med en kompis sin 6 generasjon GT4 ble det oppdaget at det stod for lite effekt i vognkortet. Da ble straffe gebyr sendt til han som hadde importert bilen. SÃ¥ var det ikke noe mer problem med det.

Samme hva, burde få rettet opp i det.
 #84190  av croco-Frod

Hører det er noe tåkete kunnskap om 3S motorer her... 8)

Skal prøve å komme med en oppsummering.

-3S-FE ca 130hk vanlig 2liter fks i Toyota Camry 3S-FE kan leses på toppen av registerdekselet.

-3S-GE 2liter 156hk(mere hk på nyere 3S-GE pga endringer i injection ) "GT-motor" 3S-GE kan tydes ca midt på øvre registerdeksel, altså et stykke ned i motorrommet på passasjersiden. YAMAHA er også preget inn i reg.dekselet på -GE motorene.

Forskjellen fra en -FE motor til en -GE motor er at topplokket er laget av YAMAHA, og har dobble overliggende kamakslinger. åpnningstider på ventilene, og størelsen på ventilene er nok også noe større dimensjonert. Dette gir økt effekt og særlig på høyere turtall.

-GE motorene har ikke EFI injection, men T-VIS. Er ikke bombesikker på forkortelsen, men Toyota- Variable Inlet System mener jeg å ha hørt at forkortelsen står for. Det systemet åpner for mer innsugsluft ved høy belastning, og høyere turtall, som også gir seg utslagsgivende i økt effekt.

5S-FE 2.2liter. ca 140hk Finnes også fks i Toyota Camry

4A-FE 1.6 liter 105hk fks T18 ST-i

4A-GE 1.6liter 124hk fks T16 1600 GT

7A-FE 1.8liter 115hk fks T20 1.8 GT

Håper dette innlegget kan være til opplysning.

Tar forbehold om evt feil i opplysningene.

kjører selv T16 med 4A-GE :?

#84247  av esp-er

Tror det er 3 forskjellige varianter av 3s-ge motoren i gen 6 Celica

SSI - Noen veldig tidlige utgaver GT/ST202 har denne, ca 115kw.

SSII - De fleste GT/ST202 mellom 94 og 95/96 har denne motoren med 129kw.

SSIII - Finnes i GT/ST202 mellom 96 og 98. Har 125kw.

Forskjellen på SSII og SSIII er at det står det 2.0 L på ventildekslet på den ene, mens på den andre står det 2000... SSI vet jeg ikke, har aldri sett en sånn motor. Men mener det skal stå i chassisnummeret hvilken versjon det er... men er ikke helt sikker.

#84250  av richeros

Hmm.. så det er altså tre ulike innsprøytnings systemer vi snakker om?

Kan ihvertfall si at det står 2000 på min 3s-ge.

Det hadde vært bra om noen hadde mer info ang. chassisnummeret.

#97945  av @lpher

esp-er skrev:Tror det er 3 forskjellige varianter av 3s-ge motoren i gen 6 Celica

SSI - Noen veldig tidlige utgaver GT/ST202 har denne, ca 115kw.

SSII - De fleste GT/ST202 mellom 94 og 95/96 har denne motoren med 129kw.

SSIII - Finnes i GT/ST202 mellom 96 og 98. Har 125kw.

Forskjellen på SSII og SSIII er at det står det 2.0 L på ventildekslet på den ene, mens på den andre står det 2000... SSI vet jeg ikke, har aldri sett en sånn motor. Men mener det skal stå i chassisnummeret hvilken versjon det er... men er ikke helt sikker.
De derre SS betegnelsene...er ikke det kun JFDM-utgavene det da? :)
 #97954  av sleeper

croco-Frod skrev:Hører det er noe tåkete kunnskap om 3S motorer her... 8)

Skal prøve å komme med en oppsummering.

-3S-FE ca 130hk vanlig 2liter fks i Toyota Camry 3S-FE kan leses på toppen av registerdekselet.

-3S-GE 2liter 156hk(mere hk på nyere 3S-GE pga endringer i injection ) "GT-motor" 3S-GE kan tydes ca midt på øvre registerdeksel, altså et stykke ned i motorrommet på passasjersiden. YAMAHA er også preget inn i reg.dekselet på -GE motorene.

Forskjellen fra en -FE motor til en -GE motor er at topplokket er laget av YAMAHA, og har dobble overliggende kamakslinger. åpnningstider på ventilene, og størelsen på ventilene er nok også noe større dimensjonert. Dette gir økt effekt og særlig på høyere turtall.

-GE motorene har ikke EFI injection, men T-VIS. Er ikke bombesikker på forkortelsen, men Toyota- Variable Inlet System mener jeg å ha hørt at forkortelsen står for. Det systemet åpner for mer innsugsluft ved høy belastning, og høyere turtall, som også gir seg utslagsgivende i økt effekt.

5S-FE 2.2liter. ca 140hk Finnes også fks i Toyota Camry

4A-FE 1.6 liter 105hk fks T18 ST-i

4A-GE 1.6liter 124hk fks T16 1600 GT

7A-FE 1.8liter 115hk fks T20 1.8 GT

Håper dette innlegget kan være til opplysning.

Tar forbehold om evt feil i opplysningene.

kjører selv T16 med 4A-GE :?

du får også en 3s-ge motor på 150hk som sitteri t16 celica! (143hk i noen land)

foresten: trudde det var 126hk i 4a-ge motoren jeg?

#97971  av CelicaDeath

Hva har jeg da? hva heter motoren?

2 litern GT 94 175 hk.

#97972  av Rolfis

CelicaDeath skrev:Hva har jeg da? hva heter motoren?

2 litern GT 94 175 hk.
Du har en 3S-GE, samme som jeg :)