TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Panser ”isolasjon”

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #97836  av beck

På GT4’en begynner denne å bli noe ”lurvete”.. :lol: Hva slags funksjon har denne isolasjon, er det bare en støydemping eller? Kan denne fjernes uten at det byr på noe problem eller bør den skiftes ut?

#97847  av ErikG

Lurer på det samme. Det er jo en støy og varmeisolasjon. Tror den kan fjernes, MEN man bør nok legge noe varmeisolasjon over turboen og grenrør siden det blir VARMT der. Er redd lakken ikke skal like det.

#97856  av kennethx

Jeg kjørte både uten denne matten OG uten varmesjoldet på turboen, rødglødende turbo og manifold, men lakken tok ikke skade.

Ellers om du fjerner matten, så pass på å skjære ut ett stort nok stykke som inneholder lufting til reg.reim og dynamo, slik at du får med slike klips fester til å henge den biten fast. Hvis ikke må du lage en reodor felgen løsning på det luft inntaket.
Sist redigert av kennethx den 04 apr 2005 08:37, redigert 1 gang totalt.

#97860  av grimfer

Jeg fjerna også hele matta med all isolasjon og greier i påska. Jeg lurte også litt på om lakken kunne ta skade av det, men jeg tror det skal gå bra.

Kennethx: Kan du forklare dette litt nærmere?:

"pass på å skjære ut ett stort nok stykke som inneholder lufting til reg.reim og dynamo, slik at du får med slike klips fester til å henge den bilden fast. Hvis ikke må du lage en reodor felgen løsning på det luft inntaket."

#97865  av Tor

Kjører også uten denne støy/insolasjons matta som skal være oppunder huven :) Ikke noe som tar skade. GT4 CS kan fortelle dere hva som skjer om du kjører med :evil: i panna og matta tar fyr :)

#97962  av kennethx

grimfer skrev:Jeg fjerna også hele matta med all isolasjon og greier i påska. Jeg lurte også litt på om lakken kunne ta skade av det, men jeg tror det skal gå bra.

"pass på å skjære ut ett stort nok stykke som inneholder lufting til reg.reim og dynamo, slik at du får med slike klips fester til å henge den bilden fast. Hvis ikke må du lage en reodor felgen løsning på det luft inntaket."
Gjelder bare de med CS :)

#98001  av grimfer

:D heh.

Takk for det. Ble litt forvirra her jeg nå. :shock:

#98097  av GT4 CS

grimfer skrev:Jeg fjerna også hele matta med all isolasjon og greier i påska. Jeg lurte også litt på om lakken kunne ta skade av det, men jeg tror det skal gå bra.

Av bildet under her ser du hva han mener,men du slipper jo det på din bil da du ikke har kjøling av register reima di :D
Vedlegg
BILDERRR 053.jpg
BILDERRR 053.jpg (58.76 kiB) Vist 2582 ganger

#128684  av kaimagne

Har et spørsmål til st205-eiere/forståsegpåere.

På denne potensielt norske bilen er det teppe i hele panseret, også over IC. Er det noe lurt da? Skal det være sånn? Ser for meg at det blir dårlig med lufting...
Vedlegg
P7140056.jpg
P7140056.jpg (300.74 kiB) Vist 1931 ganger
P7140055.jpg
P7140055.jpg (260.04 kiB) Vist 1932 ganger

#128713  av ST205RR

om det er lurt vet jeg ikke men det er slikt teppe på alle ST205, siden den har vannkjølt ic og front montert radiator til denne så henter den ikke luft inn gjennom panseret,er vel samme på ST185 CS tror jeg

siden det blir ganske varmt under dær har jeg fjernet min matte og det funker bra, hører turbo suset og dumpen mye bedre også :D

#128784  av CelicaGT

Dåke som har fjerna matta på cs og st205. Når det snør og regner vil ikkje turboen/varmeskjoldet bli fullt i snø??? Blir vel missfarga også???
Vurderer å fjerne dette på min også. Sjekka prisen på den matta og det var over 1000,- for den :shock:

#128794  av 2fastgt4

har også fjerna matta.
har ikke opplevd noe problem med det. :)

#128820  av CelicaTurbo

det teppet er vel standard på ST185CS også og det er klart det hindrer luftflyten gjennom ventilen i panseret og derfor er det mange som skjærer det bort eller fjerner hele matten. Nå har ikke det hullet i panseret direkte tilknytning til kjøling av IC slik som på ST185 men det nedsenkede hullet skaper et vakum når luftstrømmen går over panseret, som da suger luften ut av motorrommet og dermed bidrar til vesentlig bedre flyt gjennom radiator til motor og til IC, dermed, så vil det hjelpe på kjøling av IC, det er også det som er hensikten til scoopen på ST185CS og ST205. Dermed vil det hjelpe å fjerne dette teppet for å bedre luftgjennomstrømning gjennom radiatorene ;)

#128870  av CelicaGT

Da blir det neste "prosjekt" :-)
Trur eg vil lage det til slik at eg kan montere på den delen som er under gittere på panseret når det snør.

#128885  av ST205RR

det er et plast deksel som er klipset fast under gitteret som hindrer vann/snø å komme inn,så du kan gjøre som meg og fjærne matta og la dekslet sitte igjen :D