TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trevare forhandler, skal bygge basskasse.

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#98428  av chris

teknikeren skrev:
chris skrev:
teknikeren skrev: De hadde ikke mdf på obs... men bare 22mm gulvsponplate med not..
som sagt.. jeg kjøpte MDF på Gunnar T. Strøm like bortenfor...
Er ikke det vanvittig dyrt i forhold?

Og er det slik at man må ta hensyn til det volumet en sub representerer når man skal beregne anbefalt volum?
spon er ikke egna til basskasse i det hele tatt.. og ja, volumet til en sub må taes hensyn til når du skal regne ut volum.

#98589  av teknikeren

bygde en test kasse i spon bare for å se og jeg synes en 26.3 liters kasse ser drøyt lite ut ja. Noen gode råd eller plantegninger? anyone?

#98651  av bose

Spon funker fett til basskasse hvis man har porta kasse. til lukka kasse så er det ikke veldig egna men den kan funke helt greit fordi. grunnen til det er at spon er mye grovere og ikke helt lufttett....
Av liming så kan jeg anbefale ekspanderende trelim, funker fett som tusa...

#98675  av chris

bose skrev:Spon funker fett til basskasse hvis man har porta kasse. til lukka kasse så er det ikke veldig egna men den kan funke helt greit fordi. grunnen til det er at spon er mye grovere og ikke helt lufttett....
De billigste basskassene vi selger er i spon, og de tåler ikke akkurat spesielt store sub'er før de gir seg.. hverken porta eller lukka. Det skramler rett og slett i materialet. Ikke bra i det hele tatt. MDF er eneste som duger til sånt. og ja, det er verdt prisforskjellen.

#98814  av teknikeren

Hmmm kanskje jeg kan klare meg med spon? kjøpte en slik en i dag tidligRockford Fosgate P212S4 Punch HE serie subwoofer, og det er ikke akkurat den største de har.
Og den blir drevet av denne Rockford Fosgate P4004

Fikk gode råd av @lpher og skal nå gå i gang med kasse prosjekt nr 2 :)

#98870  av Raze_r

uff.. ikke spon vær så snill...
jeg hadde spon sist (d var hjemmekino,men samme det) og bygde så en helt lik kasse i mdf..... mye bedre lyd syntes nå jeg. hvis du ikke bryr deg om hvor fin lyden er da?
syntes det ble for ramlete rett og slett i spon... (kanskje det bare er meg :?: )

#98909  av chris

teknikeren skrev:Hmmm kanskje jeg kan klare meg med spon? kjøpte en slik en i dag tidligRockford Fosgate P212S4 Punch HE serie subwoofer, og det er ikke akkurat den største de har.
Og den blir drevet av denne Rockford Fosgate P4004

Fikk gode råd av @lpher og skal nå gå i gang med kasse prosjekt nr 2 :)
Vi fikk inn klage nylig på en kasse.. en sånn billig spon-kasse.. der stod det 2 stk P212S4 sub'er, akkurat de samme som sånn du har kjøpt.. kassa tålte de ikke..

#98912  av bose

chris skrev:
bose skrev:Spon funker fett til basskasse hvis man har porta kasse. til lukka kasse så er det ikke veldig egna men den kan funke helt greit fordi. grunnen til det er at spon er mye grovere og ikke helt lufttett....
De billigste basskassene vi selger er i spon, og de tåler ikke akkurat spesielt store sub'er før de gir seg.. hverken porta eller lukka. Det skramler rett og slett i materialet. Ikke bra i det hele tatt. MDF er eneste som duger til sånt. og ja, det er verdt prisforskjellen.
er stor forskjell på sponplater da. å si at spon ikke fungerer i det hele tatt er helt feil. Gulvsppn f.eks. tåler det meste. men som sakt ,er stor forskjell på det ja. fins veldig porøse sponplater som ikke tåler at man henger et bilde på det engang

#99479  av teknikeren

KK-ma70 skrev:Gunnar T Strøm: 19mm MDF kr 500,- Mål 2440x1220mm
Det var ikke ille, har jo noe rabatt opplegg der... Det blir mdf på gen 2 av kassen jeg laget, men med modifikasjoner.
Startet opp forsterker + sub i sted og det ble bra trykk for å si det sånn! :D

#99494  av KK-ma70

teknikeren skrev:
Det var ikke ille, har jo noe rabatt opplegg der... Det blir mdf på gen 2 av kassen jeg laget, men med modifikasjoner.
Startet opp forsterker + sub i sted og det ble bra trykk for å si det sånn! :D
Skal ikke garantere den prisen, men jeg mener jeg betalte noe rundt den prisen dær...

#114231  av teknikeren

Bare svenson som har mdf på lager i trondheim, da var det et nytt prosjekt med basskasse osv på trappene (litt treg i det siste)