TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• tenningsbank 4agze

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #98707  av doffy

overskriften sier vel d meste.. hvis jeg ligger i f.eks 3. gir på 2-3000omdr og mater på knitrer d så jævli at d nesten kan kategoriseres som smelling!
Motorlyset har en tendens til å slå seg på fra tid til annen hvis jeg tyner motoren litt.. vi kjørte diagnose-test, og der kom feilkode 21:
Diagnosis: O2 sensor: open/short in heater circuit of oxygen sensor for 0.5 seconds Amplitude of O2 sensor reduced to 0.35-0.70V continuously for more than 60 seconds.
Common trouble area: O2 sensor, vacuum sensor, ECU

Forslag? :D

#98710  av CelicaTurbo

Tja, angående O2 sensor har du prøvd å kjøre vanlig diagnose på den? Dvs, finn signalet (OX i diagnosepluggen, eventuellt på ECU eller direkte fra sensor), bruk et analogt multimeter og sjekk at signalet svinger jevnt når motoren er varm, mener den skal svinge 7-8 ganger i løpet av 10 sekunder. Hvis du går inn på linker-nyttige linker på forsiden så finner du link til verkstedsmanualen for MR2 mk2 (BGB), du finner fremgangsmåten for diagnosen inni der, selv om det er for en annen bil så skal sensoren oppføre seg likt så du må egentlig bare tilpasse fremgangsmåten for hva som fungerer for din egen bil, dvs finne en kilde til signalet ;)

Angående tenningsbanken så kan ikke jeg si hvorfor det skjer eller hva du bør gjøre, men jeg antar at du kjører 98-oktan? Du kan eventuellt sjekke tenningspunktet og redusere dette noen grader og se om det hjelper, men da vil du også miste noe effekt.

#98712  av doffy

ja har allerede stillt tenningen ned ganske bra, skal sjekke litt ledninger idag og se at alt e på stell, hvor befinner bankesensoren seg? greit å sjekke at den er på plass og..

#98717  av CelicaTurbo

Kjenner ikke til detaljene om bankesensor på 4A-GZE men på 3S-GTE står den skrudd i motorblokken under innsugsmanifolden, det er vel grunn til å tro at dem har valgt en tilsvarende plassering på din motor. Men, med så kraftig tenningsbank så burde bankesensoren ha reagert for lenge siden, og hadde det ikke vært en bankesensor tilstede eller det var et problem med wiring så burde ECU ha kraftig begrenset motoreffekten så enten er ikke motoren utrustet med en bankesensor orginalt (?) eller så er den stokk døv? :roll: Kan ikke hjelpe deg mye der med annet enn synspunkter, den eneste jeg kan komme på som har vært litt borti det mekaniske i denne motoren er Amund og han svarer vel på denne diskusjonen etterhvert tenker jeg.

Men det er meget rart at du får tenningsbank med kraftig trukket tilbake tenningspunkt.

#98767  av Morten

:shock:

Har du prøvd med andre plugger og pluggledninger?
Regner med du bruker 98 oktan?

Edit: hvilken grad plugger kjører du med?
Sjekk kabling til (og sensor) O2 sensor, MAP sensor og bankesensor.

(O2 siden feilmelding, MAP siden gal melding fra denne vil føre til at du er på feil sted på map, og bankesensor siden denne burde fått ECU inn i safemode lenge før du ville HØRE noe tenningsbank)

Tror heller ikke jeg ville kjørt så mye før du finner ut av det. Høres ut som et potensielt "drepe-motor-hvis du ikke er forsiktig"-syndrom... :roll:

#98782  av doffy

Morten skrev: Tror heller ikke jeg ville kjørt så mye før du finner ut av det. Høres ut som et potensielt "drepe-motor-hvis du ikke er forsiktig"-syndrom... :roll:
Vrir meg bare jeg tenker på lydene som kommer! får dårlig samvittighet av å kjøre den.. er det normalt tro?! :P

MAP sensor, hvor ligger den?

#98786  av lasserj

hvilket chassie er motoren i??

#98787  av Morten

doffy skrev:
Morten skrev: Tror heller ikke jeg ville kjørt så mye før du finner ut av det. Høres ut som et potensielt "drepe-motor-hvis du ikke er forsiktig"-syndrom... :roll:
Vrir meg bare jeg tenker på lydene som kommer! får dårlig samvittighet av å kjøre den.. er det normalt tro?! :P

MAP sensor, hvor ligger den?
MAP sensor er en liten boks som er koblet til både ledningsnett og med vakuum/trykk-slange fra innsugsmanifolden. Tror det står boost-sensor eller noe lignende på den.

#98788  av Morten

lasserj skrev:hvilket chassie er motoren i??
se: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=6245

#98792  av doffy

ok! skal sjekke et par ting jeg da, men blir ikke idag som jeg trodde.. trodde jeg var blitt friskere enn jeg egentlig var.. forkjølelsestull :(

#106143  av skody

doffy skrev:ok! skal sjekke et par ting jeg da, men blir ikke idag som jeg trodde.. trodde jeg var blitt friskere enn jeg egentlig var.. forkjølelsestull :(
Hei og hå!

Har du fått orden på både halsen og bilen? Nå er ikke jeg noen ekspert, men har du sørget for, og trippel-sjekket at den får nok bensin? Større hammer! Mere bensin! "Det sa mi far" høhø...

#106144  av doffy

skody skrev:
doffy skrev:ok! skal sjekke et par ting jeg da, men blir ikke idag som jeg trodde.. trodde jeg var blitt friskere enn jeg egentlig var.. forkjølelsestull :(
Hei og hå!

Har du fått orden på både halsen og bilen? Nå er ikke jeg noen ekspert, men har du sørget for, og trippel-sjekket at den får nok bensin? Større hammer! Mere bensin! "Det sa mi far" høhø...
hehe, halsen er som aldri før foruten røkehosten da.. :P
tenningsbanken ble en del bedre etter jeg flyttet intercooler frem i grillen, men mer enn det har jeg ikke gjort, ligger en del feil i motivasjonen og :roll: