TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp!! Jente som skal bytte bremseklosser!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #99057  av Maud

Jeg er jente og skal bytte bremseklosser på en Mr2 92-modell.. Kan noen gi meg en grei forklaring ganske fort..?? Vær så snill.. :shock:

#99059  av kaimagne

Det er jo noen lokale som absolutt burde ha gentlemans-takter nok til å tilby seg å hjelpe...

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/memberlist. ... &start=601

Kom igjen nå gutter (og jenter)!

#99061  av Maud

Akkurat.. Er det mye verre enn å løsne skruene, få de av, sette på nye, få bremsetrykket opp igjen..? Sånn ca..

#99063  av sleeper

Maud skrev:Akkurat.. Er det mye verre enn å løsne skruene, få de av, sette på nye, få bremsetrykket opp igjen..? Sånn ca..

Oppskrift: jekk opp bilen, skru av hjulet, løsne 1 bolt for så og vippe opp den greia som holder klossene, trykke inn stempelet slik at du får plass til nye klosser, sette inn nye klosser for så og montere alt igjen! :D

veldig lett! (men du burde ha en boks med 556 tilgjenglig!)

#99065  av Maud

Tusen hjertelig takk! Var akkurat sånn et svar jeg håpte på.. :D Du er seriøst en reddende engel..

#99066  av sexten

Lykke til :wink:

#99068  av kennethx

Husk å ta av lokket på bremsevekske beholderen før du prøver å presse tilbake stemplene (ellers kan det bli litt tungt), OG FØLG NØYE med nivået når du presser stemplene tilbake. Du har ikke lyst at det skal renne over, og renne nedover i motorrommet...

#99069  av Maud

Det skal jeg for all del huske på.. :) Kvinnfolk bak rattet er en ting men nå begynner vi å mekke åsså gitt.. :mrgreen:

#99070  av kaimagne

Hehe, det går nok veldig bra! Det er som folk over her sier, veldig lett å skifte bremseklosser. Faktisk så er det vel en av de operasjonene som virkelig gir en motivasjonsboost hvis man ikke har skrudd noe særlig før. Selv så skifta jeg bremseklosser på min Celica på p-plassen utafor Toyota-verkstedet etter at jeg hadde kjøpt klosser der. Brukte ca 15 minutter på hver side, fra jeg jekka opp bilen til jeg jekka den ned igjen.

Forøvrig er det som alltid på forumet her, når ei jente poster noe og spør om hjelp, så strømmer det på med svar... :)

#99072  av Maud

Hehe, kjekt å være jente avogtil.. :oops:

Men det er jo den beste måten å få det gjort på ved å spørre noen.. Toyota i Kr.sand ville ha 3000 +moms for jobben så syntes det ble litt i overkant egentlig.. Har bare skrudd på bilcross-bilen, og det er jo ikke nøye, så er litt spent på dette med nyere bil gitt.. Krysser fingre og tær..

#99076  av kaimagne

Hæ?!? 3000 pluss moms?? :shock: :shock: :shock:

Det er jo ran! Jeg kjører glatt til Kristiansand og tilbake og skifter det for deg for halve prisen... ;)

Men dette klarer du nok like godt sjøl, tipper jeg. Det er ikke så veldig innfløkt...

#99078  av kennethx

Det var gjerne pris ink. nye calipere? hehe, jenter forstår seg jo ikke på sånt, så er jo bare å skrive opp ditt og datt, er det ikke sånn det funker? :roll:

#99082  av kaimagne

Kan jo legge opp min repair manual på dette temaet. Det gjelder da Celica T23, men sånn generelt er det ikke verre enn dette på MR2 heller, vil jeg tro. Men det var det der med å tro da... :roll:
Vedlegg
bremseklosser1.gif
bremseklosser1.gif (149.22 kiB) Vist 346 ganger

#99084  av GT4 CS

Bruker tanga for oljefilter til og presse sammen stemplene med jeg, går lett da :) Du klarer fint og bytte klossene selv :) Byttet klosser og skiver for celica death her på forumet sist uke, han ble skremt da han så hvor enkelt det var :D
Om det er to stempler i calippera dine er det bare og presse inn det ene først, så tar du det andre ,da kommer ene stemplet litt ut igjen, bare og presse litt fra side til side så blir det lekkert :D
Lykke til :D

#99086  av Maud

Blir helt målløs her jeg.. At dere gidder å hjelpe.. :D