TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vedrørende luftfilter 3S-GE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #98597  av Rolfis

Et teknisk spm. Hva er den boksen som henger på luftslangen mellom filterboks og selve motoren ? Er det noen slags resonansboks eller??
Er boksen i sentrum av sirkelen jeg lurer på
Vedlegg
GTmrom3.JPG
GTmrom3.JPG (57.75 kiB) Vist 655 ganger
 #98604  av Speeder

Rolfis skrev:Er det noen slags resonansboks eller??
Er boksen i sentrum av sirkelen jeg lurer på
Stemmer. Ã… fjerne den vil gi enda litt mere lyd.

#98618  av CelicaTurbo

som speeder sier, ressonansboks, hvis oppgave er å dempe pulsering i innsuget (og dermed lyd). Du har trolig en større slik montert før luftfilterboksen også, inni sideskjermen (Jeg vet det ikke for sikkert, men når MR2 mk2 med 3S-GE motor og Celica Turbo med 3S-GTE (som jeg kjenner til) har dette så er det vel sannsynlig at dem har en slik løsning på denne bilen også) :)

#98622  av Rolfis

Ok. Takk for svar :D Da er det vel bare å fjerne disse når det blir aktuelt å sette inn noe annet filter 8)

#98623  av ToreGTi

Var nettopp ute å fjernet min og "blanket" hullet,ble vell litt mer lyd,men det ble en irriterende hul-lyd når bilen bare sto på tomgang..får se om jeg ikke monterer boksen på igjen etterhver.. :?

#98633  av CelicaDeath

du likte ikke å ha den av?

#98689  av Tor

Tydeligvis ikke, jeg har personlig ikke hørt forskjellen med resonansboksen på og uten. Men kan tenke meg at det er en betydelig forskjell.

#98701  av CelicaTurbo

Min tidligere MR2 er vel tettest relatert til lyden på denne bilen, men på denne fjernet jeg aldri den lille ressonansboksen så jeg vet ikke hvilken forskjell akkurat den gjør. Jeg fjernet derimot den store boksen før luftfilterboksen og det gjorde meget stor forskjell på lyden..

#98703  av Dalan

Har ikke testa å bare fjerne de små resonnans-boksene på slangen, bare den stoore nede ved luftinntaket..
Men prøv å fjern alle bokser, og sett på et alu/rustfritt rør der i stedet for slangen.. Det gjør mye på lyden det :D

#99171  av Zepticon

Oppdaget nettopp at det var en sånn sak på bilen min også... og den skal selvsagt bort :twisted:
Men hva skal jeg bruke til å tette hullet da?
Noen forslag?

Og når det gjelder å sette alurør hele veien... På luftfiltre mitt står det en boks med noe greier i midt på slangen(se bilde) Hva er dette og hvor skal jeg gjøre av den? eller skal jeg sette alurøret etter den....?

EDIT: :oops: hehe... har ikke tatt motorvask enda....

EDIT 2: hva om jeg tar å klipper til noe tykk plast (slik som er inni veggene på hus) og legger den i åpningen fra innsuget til resonansboksen. Så tar jeg bare å setter på boksen igjen for å få det helt tett. Da er plastiken beskyttet mot skade samtidig som det ikke skjer noe om det går hull på den.
Tror dere dette funker?
Vedlegg
Hva skal jeg gjøre med denne om jeg kjører alu hele veien?
Hva skal jeg gjøre med denne om jeg kjører alu hele veien?
IM000251.JPG (127.6 kiB) Vist 353 ganger

#99215  av CelicaTurbo

Jeg synes det ser ut som det går en kontakt med ledninger til den boksen jeg eller er det bare bildet som lurer meg? Ellers synes jeg ikke at du skal dekke en slik åpning med plast selv om du setter boksen på plass igjen etterpå. Du kan risikere at du får plasten inn i innsuget ditt, og det er ikke sikkert at det gjør noen forskjell på lyden så lenge den plasten kan bevege seg som en membran mot ressonansboksen. Det greieste hadde vært med en samco-slange eller tilsvarende.

#99219  av GT4 CS

Neemi fjernet alle disse resonans boksene i sin mr2, og bilen hennes bråker nydelig :) Kan virkelig anbefalles om du vil ha mere sportslig lyd :)

#99222  av Zepticon

CelicaTurbo skrev:Jeg synes det ser ut som det går en kontakt med ledninger til den boksen jeg eller er det bare bildet som lurer meg? Ellers synes jeg ikke at du skal dekke en slik åpning med plast selv om du setter boksen på plass igjen etterpå. Du kan risikere at du får plasten inn i innsuget ditt, og det er ikke sikkert at det gjør noen forskjell på lyden så lenge den plasten kan bevege seg som en membran mot ressonansboksen. Det greieste hadde vært med en samco-slange eller tilsvarende.
OK... samco slange? Hva er det? :oops:
Og hvor får man tak i det? Og hvordan skal jeg montere det på resonans åpningen?

Er nok en ledning ja... men jeg har ikke peil på hva som er inni der... noe elektriske greier. Hva det gjør vet jeg ikke....
GT4 CS skrev:Neemi fjernet alle disse resonans boksene i sin mr2, og bilen hennes bråker nydelig :) Kan virkelig anbefalles om du vil ha mere sportslig lyd :)
Vi liker sportslig bråk 8)

#99259  av CelicaTurbo

Om det er ledninger til boksen bør du kanskje finne ut hva det er for noe før du gjør for mye med den. Det er mulig det kun er til en temperatursensor som du enkelt kan ta ut av boksen (en tempsensor har trolig kun to wirer til kontakten), men om det er noe annet bør du trolig la sakene være i ro så lenge det er usikkert hva det er for noe ;)

#99317  av sexten

GT4 CS skrev:Neemi fjernet alle disse resonans boksene i sin mr2, og bilen hennes bråker nydelig :) Kan virkelig anbefalles om du vil ha mere sportslig lyd :)
Jeg har gjort det samme i min bil, og lyden er helt sinnsyk :D
Når du passerer 5000rpm så tar jeg på meg månehjelm og gjør meg klar til take-off