TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skifte bakklosser pÃ¥ mr2 mk1.. fÃ¥ inn kalipper?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #99478  av sindrejl

Hvordan får man trykt inn sylinderen? Noen gode tips? Skal den skrues eller noe sånnt og hva bør man bruke da da?

#99480  av Goose

Ta en stor vannpumpenag og klem... trenger ikke å åpne beholderen en gang. Var det jeg gjorde ;)

#99481  av sindrejl

Goose skrev:Ta en stor vannpumpenag og klem... trenger ikke å åpne beholderen en gang. Var det jeg gjorde ;)

Funker ikke på mk1 virker det som.. klemte til melkesyra stod ut av rygg og armer og alt.. tror det må skrues da det er brekk og sånn på en og samme klosser

#99484  av KK-ma70

sørg for at bilen ikke ruller når den står i fri, start motor og trykk inn sylinder... gikk som en drøm hos meg :) så slipper du å bruke masse krefter på rørpumpetangen.

ikke tråkk på bremsen hvis du har tatt av kaliper,
ikke dra opp håndbrekket hvis det er bak du skal skifte... vet jo aldri med deg :D

#99503  av sindrejl

start motoren? åååh.. smart

#99527  av alex007

det smarteste er jo å skru de inn før du ødelegger de!!!(gjelder de bak)

#99529  av kennethx

og så huske ta av lokket på bremseveske beholderen, litt letter å trykke inn da faktisk, men pass på så det ikke renner over da :)

#99575  av Goose

sindrejl skrev:
Goose skrev:Ta en stor vannpumpenag og klem... trenger ikke å åpne beholderen en gang. Var det jeg gjorde ;)

Funker ikke på mk1 virker det som.. klemte til melkesyra stod ut av rygg og armer og alt.. tror det må skrues da det er brekk og sånn på en og samme klosser
hvor stor var den tanga? Den ejg brukte kunne ta bolter i størrelsen 150mm :wink:

#99576  av mr.two

Goose skrev:
sindrejl skrev:

hvor stor var den tanga? Den ejg brukte kunne ta bolter i størrelsen 150mm :wink:
Som noen andre sa her, stempelet bak må skrus inn på Mr2...man får kjøpt en liten " kloss " på Torshov etc. som man kan bruke til det...Dytt klossen ned i sporene på stempelet, og bruk en skrutrekker eller lignende til å skru den inn.

#99589  av donk2k

Det er også mulig å bruke en Wiscrip-tang og feste rundt toppen av stempelet. Noen stempler har en tendens til å sitte litt hardere enn at man får skrudd de inn med skrutrekker og adapter (utifra mine erfaringer).

#99910  av Ivar

Wisegrip.

#99911  av sindrejl

var egentlig fantastisk enkelt.. fant ikke noe smart å skru med så stakk bare inn en fastnøkkel og skrudde inn.. funket kjempebra..

#99913  av mr_2

kan også bruke ei vanlig skrutvinge :wink:

#100037  av mr.two

donk2k skrev:Det er også mulig å bruke en Wiscrip-tang og feste rundt toppen av stempelet. Noen stempler har en tendens til å sitte litt hardere enn at man får skrudd de inn med skrutrekker og adapter (utifra mine erfaringer).
Tja..Hvis man har utstyret i orden burde det jo egentlig ikke være et problem..