TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bilen ligger urolig pÃ¥ veien

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #99483  av MacBain

Skiftet fra nettopp over til mine "slitte" sommerdekk 245/35R17 (Dunlop SP9000), og syntes bilen ligger urolig på veien. D.v.s den dra til siden noen ganger, hovedsaklig når det er dype hjulspor i asfalten. Vet ikke om dette skyldes de "breie" dekkene eller om det er noe annet.
Har ikke disse problemene når jeg kjører med vinterdekkene.

Vurdere eventuelt å kjøpe nye dekk, noen som har tips ?
Har sett på Toyo Proxes T1-S (225/45R17), noen som har erfaring med disse?

#99493  av GT_rider

Har nok med breie dekk å gjøre. Min har samme tendenser på sporete vei. Da kjører nesten bilen selv i ekstreme tilfeller

#99496  av KK-ma70

Sikker på at du har plasert dekkene på samme side som i fjor? At du ikke har høyre bakhjul på venstre side frem?
Det tar litt tid å venne seg til sommerdekkene etter over et halvt år på gelègummi også :D

#99505  av no_hair

Jeg har samme problem, men jeg har 225x45x16 og synes det er helt forferdelig å kjøre på! Vinterdekkene er 205x??x15 og er myyye bedre. Jeg synes i alle fall at 225 var altfor breie og kan ikke anbefale dette.

Imorgen kjøper jeg nye dekk- litt i tvil om det blir 215 eller 205...

#99511  av CelicaTurbo

med 245 dekk så sporer det nok ganske betraktelig så for min del høres det helt normalt ut, og det er alltid uvant å legge om til sommerdekk etter å ha kjørt med smale vinterdekk men du bør jo egentlig huske best selv hvordan det var med sommerdekk da :)

#99545  av ST182

tips: ta en firhjulsmåling. :wink: Bilen min var en drøm med smale vinterfelger, men når jeg satte på sommerfelga så spora det helt jævlig. Lot toyota ta en firhjulsmåling (ca. 1200 kr), så justerte de forstillinga og bakstillinga, og så slutta det spore. klart, liitt vil det jo spore med breie dekk, spesielt på dårlige sporete veier.

kenneth

#99546  av no_hair

Jeg fikk bilen min fra verksted i går og det ble utført firehjulsmåling - men bilen sporer mye ennå... Synes faktisk det er helt uutholdelig å kjøre slik det er nå....

Blir i alle fall nye dekk for min del i dag :wink:

#99554  av ST182

215\45\17 funger helt greit for min del ihvertfall. sporer ikke noe nevneverdig unntatt på svært dårlige og sporete veier...
:)

kenneth

#99568  av MacBain

Snakket akkurat med Johs. Bjerke, de anbefalte Kumho KU31 (235/45R17). De sa at disse sporet minimalt.
Noen som kjører med disse dekkene?

#99618  av soarer

no_hair skrev:Jeg fikk bilen min fra verksted i går og det ble utført firehjulsmåling - men bilen sporer mye ennå... Synes faktisk det er helt uutholdelig å kjøre slik det er nå....

Blir i alle fall nye dekk for min del i dag :wink:
Prøv med høyere trykk, om du da ikke har kjøpt nye allerede da :? Min bil ble i hvertfall som ny med høyere trykk i framdekka.

#99624  av CelicaTurbo

MacBain skrev:Snakket akkurat med Johs. Bjerke, de anbefalte Kumho KU31 (235/45R17). De sa at disse sporet minimalt.
det er ikke bare bredde som har noe å si på sporing (selv om det har mye å si), også dekkets form har innvirkning. Et dekk med en svakere skulder vil ikke spore like mye men vil gjerne ikke føles like presis heller. Så, det er godt mulig at de dekkene er mye bedre enn de du allerede har, men på 235 bredde tror jeg det skal bra til å ikke få noen dekk som sporer litt. Om disse dekkene fremdeles sporer mer enn du liker så får du dra kjapt tilbake til dekkforhandleren og heller vurdere om du vil ofre litt dekkbredde mot mindre sporing..

#99625  av Maverick

Kjører 215/40 (BF Goodrich) med minimal sporing til meg ..
SÃ¥ jeg tror du trygt kan velge 215 ;)

#99628  av MacBain

det er ikke bare bredde som har noe å si på sporing (selv om det har mye å si), også dekkets form har innvirkning. Et dekk med en svakere skulder vil ikke spore like mye men vil gjerne ikke føles like presis heller. Så, det er godt mulig at de dekkene er mye bedre enn de du allerede har, men på 235 bredde tror jeg det skal bra til å ikke få noen dekk som sporer litt. Om disse dekkene fremdeles sporer mer enn du liker så får du dra kjapt tilbake til dekkforhandleren og heller vurdere om du vil ofre litt dekkbredde mot mindre sporing..
Hvor smale dekk kan jeg sette på mine 17" felger ?
Passer 215/45 r17 ?

#99631  av Speeder

MacBain skrev:
Hvor smale dekk kan jeg sette på mine 17" felger ?
Passer 215/45 r17 ?
kommer ann på bredden på felgen det... 8tommer er ikke noe problem, 8,5 går også, men damed litt tyskerlook, strekker dekksiden litt

#99635  av jsun

MacBain skrev:Snakket akkurat med Johs. Bjerke, de anbefalte Kumho KU31 (235/45R17). De sa at disse sporet minimalt.
Se min anbefaling, kjører nå på disse, men på 205/50-16, men de er helt nydelige :D
La inn en egen text på disse, med bilde i dag!!