Noen utdrag fra Ligningens ABC kap 9, som kan være interessante:
“Opprinnelig listepris som ny settes til hovedimportørens veiledende pris for vedkommende bilmodell levert importsted på tidspunktet for første gangs registrering hos Statens vegvesens trafikkstasjon, inklusiv merverdiavgift og vrakpant. Reglene om listepris som ny, gjelder også om bilen er kjøpt brukt. Er bilen kjøpt brukt fra utlandet, brukes listeprisen som ny i Norge på tidspunktet for første gangs registrering i utlandet.
Bilens listepris som ny tillegges listepris for ekstrautstyr ved valg av fordelssats.“
“Kan skattyteren ikke dokumentere opprinnelig listepris som ny, må den settes ved skjønn”
I mitt tilfelle for en MR2 MK2 90 mod. hadde Toyota ingen nybilpris siden MK2en ikke ble solgt i Norge. Eneste de kunne informere om var listepris for bruktsalg på kr 78.300 (2004).
Ligningskontoret uttalte at det i slike tilfeller var riktig å sette nybilpris etter skjønn og så regne fordelssats iht reduksjonsprosenter for første år 75pst og videre med 10pst pr år inntil min 15pst som gjelder i 16 år og etter dette settes kjøretøyets verdi til 1000 kr.
Siden det videre er angitt at listepris og dermed fordelssats som skal brukes, ikke påvirkes av at bilens kostpris, så kan man altså anta en nybilpris og selv regne seg frem til en fordelssats. Jeg kom da fram til kr 67500 (kunne sikkert vært noe lavere også).