Re: ArildM's SW20 (Smokey)
Legg innLagt inn:02 jan 2020 10:14
Da er det avgjort ganske så greit.
Per i dag finnes det ingen muligheter for å få godkjent Japansk-solgte kjøretøy i Norge.
Her nytter det ikke å vise til delelikheter, avgasser fra andre kjøretøy med samme motor etc.
Det finnes noen alternativ:
- Toyota Norge kan utsende dokumentasjon på at dette spesifikke kjøretøyet innfrir krav til typegodkjenning (sjansen for det da
)
- TüV papirer som viser at kjøretøyet er mulig å godkjenne (dette involverer vel krasjtester etc, ala det et firma i Norge prøvde på når de krasjtestet en Japansk Supra i Tyskland, bare for å finne ut at det var bortkastet ettersom papirene uansett ikke gikk gjennom)
- Amcar har pushet for en regelendring som innebærer at kjøretøy fra Australia, Japan og andre regioner utover USA også skal gå inn under godkjenningsreglene som gjelder for AmCar. Dette er en foreslått regelendring, og tidsramme på noe slikt er alt fra 2-5år +++ . Utrolig stilig om det går gjennom! Men for min del gidder jeg ikke ha bilen stående i garasjen i 5år bare i tilfelle den kanskje blir godkjent når den passerer 30 år...
- Registrering i et annet EØS land, heller ingen garanti for godkjenning når den skal vises i Norge. Samtidig må bilen eksporteres til et annet land, godkjennes i dette landet, og så reimporteres til Norge igjen. Uhorvelig mye jobb for en bil som kanskje ikke er sååå spesiell. Enda.
Dommen er for min del klar, den må brukes til det formålet den ble importert til, deler og konvertering av Smokey.
Puslet litt med en ide om å bruke 3mz-fe, siden 3mz ble levert med automat, men ser ikke så veldig mye poeng i dette siden jeg allerede har 3sgte i Smokey. Men synes tanken om å gå "oem" ish i en SW20 og sette inn 3mz + automatkasse er en slags kombo som kunne ha blitt levert i en GT bil fra Toyota, men SW20 plattformen var aldri helt den rette for en slik kombo. Men å lage noe slik selv i etterkant hadde vært veldig tøft
Vi får se. Ingenting spikret helt enda. Først å fremst blir det å plukke den Japanske bilen i deler 
Per i dag finnes det ingen muligheter for å få godkjent Japansk-solgte kjøretøy i Norge.
Her nytter det ikke å vise til delelikheter, avgasser fra andre kjøretøy med samme motor etc.
Det finnes noen alternativ:
- Toyota Norge kan utsende dokumentasjon på at dette spesifikke kjøretøyet innfrir krav til typegodkjenning (sjansen for det da

- TüV papirer som viser at kjøretøyet er mulig å godkjenne (dette involverer vel krasjtester etc, ala det et firma i Norge prøvde på når de krasjtestet en Japansk Supra i Tyskland, bare for å finne ut at det var bortkastet ettersom papirene uansett ikke gikk gjennom)
- Amcar har pushet for en regelendring som innebærer at kjøretøy fra Australia, Japan og andre regioner utover USA også skal gå inn under godkjenningsreglene som gjelder for AmCar. Dette er en foreslått regelendring, og tidsramme på noe slikt er alt fra 2-5år +++ . Utrolig stilig om det går gjennom! Men for min del gidder jeg ikke ha bilen stående i garasjen i 5år bare i tilfelle den kanskje blir godkjent når den passerer 30 år...
- Registrering i et annet EØS land, heller ingen garanti for godkjenning når den skal vises i Norge. Samtidig må bilen eksporteres til et annet land, godkjennes i dette landet, og så reimporteres til Norge igjen. Uhorvelig mye jobb for en bil som kanskje ikke er sååå spesiell. Enda.
Dommen er for min del klar, den må brukes til det formålet den ble importert til, deler og konvertering av Smokey.
Puslet litt med en ide om å bruke 3mz-fe, siden 3mz ble levert med automat, men ser ikke så veldig mye poeng i dette siden jeg allerede har 3sgte i Smokey. Men synes tanken om å gå "oem" ish i en SW20 og sette inn 3mz + automatkasse er en slags kombo som kunne ha blitt levert i en GT bil fra Toyota, men SW20 plattformen var aldri helt den rette for en slik kombo. Men å lage noe slik selv i etterkant hadde vært veldig tøft

