Andreazz skrev:TBS skrev:De er laget slik. "Low pressure, high flow".Andreazz skrev:Hehe, jaa, 7M har ikke mye oljetrykk. De er konstruert slik, selv ikke en nyoverhalt motor har så mye på tomgang. Men din har ikke så høyt trykk ved driftsvarm motor?Ja, hvorfor er det slikt? Ved kald motor på tomgang har jeg ca 2 bar. Når den har gått seg varm er den nede i ca 0,5 bar, og 2,5- 3 bar ved rundt 5000 omdr... Jeg mener å huske jeg leste noe om en bypass ventil for oljen i ett eller annet inlegg:P?
PS. går det an å gjøre noe for å få høyere oljetrykk?
Tim
Minimum trykk på tomgang ifølge TSRM kan være så lavt som 0,4bar. Så du kan sove godt om natten med trykkene du oppgir på din motor. De har jo ikke varsellampe for lavt oljetrykk montert heller, kun oljetrykksmåler.
Tok en stund å venne seg til å se så lave trykk på måleren ved varm motor, var ganske skeptisk i begynnelsen. Vanlig driftstemperatur så har jeg samme som deg, rundt 0,5bar på tomgang, rundt 1bar på 1000rpm også stiger det med ca1bar pr 1000rpm. Kan nesten bruke oljetrykksmåleren som turteller![]()
Nå har jeg hatt bilen over 6år, å motoren har aldri laget en ulyd, heller ikke med oljetemp på 110-120grader ved banekjøring.
Har hatt av bunnpanna en gang å sjekket råde å veivlager, ingen unormale tegn til slitasje.
Nå ble det litt offtopic her, men ville bare få fram at 7M`en kan fungere den også
Wææ! Jeg som trodde motoren min fikk rådebank pga en balnding av lavt oljetrykk og lite olje.. spørs om det var lite olje som gjorde utslaget da

Tom Rune
Volvo v50
Toyota corolla 89'
Toyota supra 7m-gte 86' (evighetsprosjekt)
Lexus IS200 99' (Nemo)
Lexus IS200 02' Turbo
Nissan Primera GT 97'
Opel Ascona 1.8s
Toyota carina 86' Diesel (register havari)
Volvo v50
Toyota corolla 89'
Toyota supra 7m-gte 86' (evighetsprosjekt)
Lexus IS200 99' (Nemo)
Lexus IS200 02' Turbo
Nissan Primera GT 97'
Opel Ascona 1.8s
Toyota carina 86' Diesel (register havari)