TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• BlÃ¥st topp pakning IGJEN! I tvist med verksted, hjelp

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#123610  av GT4 CS

2fastgt4 skrev::D liten missfårståelse her.

ja man må ha av registerreim får å skifte toppakning.

man behøver ikke å ta av kammer eller løftere for å komme til boltene :D

og når boltene er av kan man løfte av toppen med kammer og løftere i behold og skifte pakning :D

slik er det på en 3sgte motor vaffal :P er vel ganske likt på den uten turbo :?:

men skal sies at det er trangt der.
men det tar jo bare et nano sekund, to strips gjør jobben. Bare stripse fast regreim i kamhjula og skru de av, passer jo bare et sted den dritten ;)
Ikke gi deg, forbruker rådet er en god ide her, for uansett om det var ujevnheter i toppen din er ikke det ditt problem lenger, du leverte bilen på verksted for og få byttet topp pakning, og da vet jo alle, eller burde alle mekanikere ha hørt at en rettholdt gjør arbeidsdagen litt lysere, tar dem hele 1min og sjekke orntlig om toppen har vridd seg. Og det er ikke en sak du som kunde skal vite. Si det slik da, du leverer bilen din på verksted for og bytte register reim. Vannpumpa eller strammehjul ryker en uke etter du hentet bilen. Verksted nekter og ha noe med det og gjøre fordi du bare sa du sku bytte regreim. Hvem har skylda da om du ikke har levert bilen hos merkeverkstedet? De plikter uansett og sette seg 100% inn i alt de trenger før jobben, og om de mistenkte at toppen din var litt skjev skulle dem ha informert deg. Slik jeg ser ann saken ville jeg gitt dem en sjanse til, krev om mulig skriftelig begrunnelse om svar blir negativt. Så flyr du rett til forbruker rådet, den lokale avisa er heller ingen blindvei og gå, for du får litt hevn, og du gjør andre en tjeneste ved at de leverer bilen et annet sted og mest sansynelig får en mye bedre jobb utført på bilen sin :)

#123656  av Kaizern

Da har jeg vært på verkstedet å hentet den topp pakningen som ble satt på sist for å sammenligne det med den gamle som jeg hadde liggende.

Fikk en kompis av meg til å se på det, han jobber på et annet verksted her i byen... Å han så på første topp pakning så haddet det gått eksos mellom sylinder 1 og 2, det var akkurat samme plassen som var gått av på den siste pakningen. Å i tillegg når vi la pakningene oppå hverandre, så var det mange av hullene som ikke stemte med hverandre.
Der det var et hull for kjøleveska var det plutselig helt tett, å der kjøleveska skulle komme ut en annen plass var det et avlangt tynt hull, å når man legger de oppå hverandre, så har de ikke samme utskjæring.
Begynner å mistenke at jeg har fått feil pakning... Skal stikke innom et annet verksted for å få sjekket opp hvilken pakning som skal til min bil. Håper det er feil pakning, da er det ihvertfall soleklart hvem som har gjort feil her...

Den nye topp pakningen er for øvrig produsert av FAI Autoparts, dette skal vel være originalt utstyr?

#123665  av CelicaTurbo

jøss ja, høres ut som du bør konferere verkstedet med det der gitt..

#123818  av Turbotrille

Om ikke verkstedet har levert toppen for trykktesting/sliping første gang du var innom er det dem som har gjort en feil, og dermed de som må dekke reparasjonen...
Veldig uprofesjonelt gjort av verkstedet...

#123937  av Kaizern

Da har jeg vært å kranglet litt idag også.. Toppen har nå kommet tilbake fra sliping, toppen var ikke skeiv men det var et lite rift som gikk på langs mellom sylinder 1 og 2, å de på verkstedet mente ikke at det kunne være årsaken til at topp pakningen hadde gått.
Dro på et annet verksted med topp pakningen som de hadde plukket av, å de målte på ringene i pakningen, det viste seg at var forskjeller på tykkelsen. Imellom sylinder 1 og 2, så var det 1,25mm mellom 2-3 og 3-4 var det forsåvidt 1,08mm hvis jeg ikke husker helt feil.... Dette tyder jo da på at det har vært for lite press akkurat der som pakningen har blåst, eller hva?
Det jeg fikk slengt i trynet når jeg påpekte dette hos verkstedet, var at det kunne være ujevnheter i pakningen. Så tok jeg også opp med dem hvorfor de ikke har byttet med original pakning, da fikk jeg som svar at det var ingenting som het original nå til dags, de uoriginale pakningene var like bra som de originale. Å hvis det var noen viktigperer som hadde påpekt det så kunne jeg sende dem ned dit, så skulle han fortelle dem om hva han syntes om det....

Begynner å bli lei hele saken nå............

#123938  av TheStig

haha dette er jo sykt. Om verkstedet bruker ei pakning som ikke er rett, strammer feil eller whatever skal de jo seff gjøre jobben gratis om igjen. Enten må du være tøffere og kreve ditt eller så må du bare anmelde saken evt gå via forbrukerombudet osv osv.. Kjedelig prosess..

#123955  av Kaizern

Skal besøke Toyota verkstedet som ligger et stykka unna byen imorgen, skal legge frem saken for dem. Kanskje de kan hjelpe meg....
Det verkstedet som sjekket pakningen for meg sa dette måtte jeg ikke gi meg på, om jeg så måtte hyre advokat.... Vet ikke om jeg drar det så langt, menne får se hva Toyota verkstedet kan hjelpe meg med....

#124029  av larsst185

da fikk jeg som svar at det var ingenting som het original nå til dags, de uoriginale pakningene var like bra som de originale.

Det dær er pisspreik fra han mekanikeren sin side.

#124050  av Kaizern

larsst185 skrev:da fikk jeg som svar at det var ingenting som het original nå til dags, de uoriginale pakningene var like bra som de originale.

Det dær er pisspreik fra han mekanikeren sin side.
Mener det jeg også, siden pakningen er ujevn og har forskjellige hull i forhold til den originale. Bilen skal være ferdig imorgen ettermiddag... Så skal stikke bortom Toyota før jeg eventuelt drar å henter bilen.

#124129  av Kaizern

Da har jeg vært hos Toyota, ikke my hjelp å få der... De ville ikke uttale seg siden de ikke hadde bilen der ++ at verkstedet jeg hadde bilen hos har de bare hørt positive ting om, så hørtes litt mere utsom de tvilte på meg....

#124670  av Mr2 Mk2

Kaizern skrev:Der det var et hull for kjøleveska var det plutselig helt tett,
Ehm om de har satt på en pakning som tetter en kjølekanal mellom blokk og topp,så holder det i sak i seg selv da :roll:

og det er klart en ripe i toppen mellom sylinder 1 og 2,kan ha noe med det å gjøre.Det vil jo ikke bli tett om det er ett "nedsenket" stykke mellom 2 sylindre.

#124716  av 2fastgt4

aldri før hørt om noen som er så trange i nøtta att de ikke kan se at den pakningen dem bruker tetter kjølekanalene.

er en grunn til att man har kjølekanaler i blokka og dem er ikke der for å bli blokkert av en pakning.

#124760  av lasse

Jeg blir kvalm når jeg hører om sånne ting, for meg så høres det ut som om du har bevis i massevis på at det verkstedet har gjort en brøler.
Skikkelig dårlig service at de ikke tar dette på egen kappe, er jo tross alt derfor man tar ting med kvittering, for å få en slags garanti...

#124766  av ADHD:-)))

Hei! nå har eg lest di forsjellige meldingene frem og til bake!!!!
Eg har flere ganger tenkt og sku skrive min meinin og spørsmål men ser de har fleire gjort så eg sparte meg!!!:-)
Menettpar tin eg vil si uansett å de er de VERKSTEDET som prøver å SVINDLE seg unna sitt ANSVRA!!! kan vere MEGET glad for de ikke var min bil som hadde havna i ein slik sitvasjon etter di hadde jort ein jobb! der utfallet hadde tilsvart ØDELAKT bil (etter min meining er det verre en DRAPSTRUSSEL på meg eller mine!!!) ÅÅÅ vis eg hadde bare litt informasjon lignende lik du har nå da hadde eg sotte HIMEL og HELVETTE i SVING (som eg har jort FLERE ganger i ulike sittvasjoner) for att di sku fikse opp etter seg Å ikke minst så sku eg høre di innrøme att di har jor feil å be om UNDSJYL for att di hadde jort feil åselfølgelig fikkseop de di har jort feil uten ekstra kostnader!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Haddekjent deg å du vari nerheten vor eg bodde så kulle eg LÅVE deg meget HURTIG oppklaring å de verkstedet sku ha KRØPE påsine kner i unsjuldninger å repparet din bil ASP!!!

(Eg er HYPERAKTIV å som sikker mangen av dere veit å har sett folk som begynner å HEVE stemmen høgere å høgere til slutt så SMELLER de SVARTESINNE!!!.alle som veit vem eg er, politi/leger/OFFENTLIGEansatte di uheldige som prøvde å svindle meg veit i ettertid att de er BESTå innrømme sine feil UANSETT vor liten feil de er!!! for eg er STAFFERETTSLIG uansvarlig når eg får SVARTESINNE!!!)

Som eg prøver å si att DU må ikke ji de på dine RETTIGHETER du har jo bevis på att di har gort fei!!!!(sett HIMEL og HELVETTE iSVINGl)

Håper du dere forstår va eg prøver skrive!!!?

#124795  av Kaizern

Ang den sprekken i toppen mellom sylinder 1 og 2, så gikk den på langs, ikke tvers over til hver sylinder, så de mente den ikke hadde noe med saken å gjøre.
Fikk tlf fra verkstedet at bilen var ferdig igår, de sa at motoren var satt sammen å de ikke kunne finne noe lekkasje noen plass og de var 5 mekanikere som hadde sett på saken, å ingen skjønte hva som hadde skjedd... Så hvis jeg betalte topp pakningen og planingen av toppen, som kom på til sammen 2097kr så skulle denne saken være ut av verden.
Dette gikk jeg da med på.
Henter bil nøkkelen og kjører hjem, likefør jeg slår av motoren så hører jeg det som bare kan beskrives som ventil-kakkling, det har jeg aldri hatt før, men håper en "flushing" av motoren ordner det problemet?

Vet ihvertfall en ting, bruker aldri det verkstedet igjen!!!