TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• BlÃ¥st topp pakning IGJEN! I tvist med verksted, hjelp

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #123038  av Kaizern

Hei!

Fikk byttet topp pakning hos verksted for 1 og en halv mnd siden etter at den gamle gikk. Å nå igår røyk topp pakningen igjen, å jeg skjønner ikke at det kan være min feil.

Følgende skjedde:

Jeg kjørte rundt i by'en, så plutselig så jeg temperatur måleren steg kraftig, så jeg stoppet bilen og lot den stå i 45 minutter.
Så fylte jeg på kjøleveske, og startet motoren. Da står det en 3-4 meter høy gesyr ut av radiator lokket og alt av vann blåses ut til min store forskrekkelse :shock:

Jeg kjørte så bilen på verksted, så fikk jeg tlf fra de idag om at topp pakningen var blåst og de hadde målt toppen og den var helt ok, så begynte de å spørre om jeg hadde lånt bort bilen eller om jeg hadde kjørt hardt i det siste osv, dette svarte jeg ærlig og oppriktig på at det hadde jeg ikke gjort.
Jeg føler ikke at jeg kan ha skyld i dette når topp pakningen ble byttet av verksted for 6 uker siden og plutselig er alt av kjøleveske borte og topp pakningen er blåst IGJEN!

Radiatoren er 1 år gammel, å jeg har ikke hatt problemer med at jeg måtte ha fylt på ny kjøleveske på det et og et halvt år jeg har hatt bilen. Så 6 uker etter jeg har fått byttet topp pakingen så er kjøleveske ikke eksisterende i motoren og topp pakningen ryker.

Jeg er så forbanna nå at jeg tror jeg klikker i vinkel.

Verkstedet sa at jeg måtte finne ut om jeg de skulle sette på ny topp pakning eller hva de skulle gjøre, hørtes ut som de sa fra seg all skyld ihvertfall.....

Kan noen sjekke opp hvilken topp pakning som skal være på en AT180?

Den jeg fikk var HS963 / DV370.... Bare for å utelukke at det er feil topp pakning.
Sist redigert av Kaizern den 05 aug 2005 18:10, redigert 1 gang totalt.

#123051  av TheStig

det kan godt være tempøkningen som tok kvelden. Mange toppakninger er ekstremt sensitive for varm motor.. Og varm motor kan komme av defekt termostat eller ikke luftet kjølesystem osv..
Hvis man stopper en motor som øker kjapt i temp så kan man gjør ille til verst ....
Men uansett er dette noe som burde være mulig å få dekt av verksted dersom de ikke finner bevis på andre defekter som de ikke kunne visst om eller oppdaget ...
Det du kan gjøre selv hvis du har bilen tilgjengelig er å sjekke at de har plugget i kontakt til kjølevifte.. problemet er at de kan ha gjort dette nå i ettertid ved sjekken for å dekke over tabben sin.. Har iallefall opplevd akkurat det på to biler nå....

#123058  av Kaizern

Har pratet med en kompis av meg som jobber på et annet verksted her i byen, han sa det kunne være 2 feil som de hadde gjort siden de hadde målt toppen å den var ok.

1. Satt på feil topp pakning.

2. Strammet til for lite når toppen har blitt satt på, sånn at det har blitt lekkasje mellom kjølekanalene og sylinderne.

Pratet litt med en mekaniker som jobbet der bilen står på verksted, han sa at 1 av sylinderne var gulle ren, så det tydet på at det hadde gått kjøleveske oppi den sylinderen mens motoren hadde vært i gang.

Det som har skjedd er vel at det har vært en lekkasje ved topp pakningen, sånn at kjølevesken har gått ut sammens med eksosen. Å da når motoren ble tom for kjøleveske, så har da topp pakningen smeltet.

Hovedargumentet jeg skal bruke når jeg skal dit personlig på mandag er at jeg har aldri hatt problemer med tap av kjøleveske på det et og et halvt året jeg har hatt bilen, så plutselig 6 uker etter topp paknings skifte så er det plutselig helt tomt for kjøleveske på motoren....

Jeg synes selv det argumentet holder i massevis.....

#123117  av hmhaga

Det er jo normalt at man skal etterstramme toppen etter en stund, f.eks. etter 1-2 tanker bensin. Hvis ikke det gjøres, kan det begynne å lekke igjen.

#123130  av CelicaTurbo

tenker etterstramming jeg også, men på den annen side er det vel ikke vanlig at verksteder gjør dette. Eventuellt har de strammet for lite eller strammet i feil rekkefølge (om de ikke hadde verkstedshåndbok tilgjengelig eller var for kjødesløse til å bruke den).

#123153  av Kaizern

CelicaTurbo skrev:tenker etterstramming jeg også, men på den annen side er det vel ikke vanlig at verksteder gjør dette. Eventuellt har de strammet for lite eller strammet i feil rekkefølge (om de ikke hadde verkstedshåndbok tilgjengelig eller var for kjødesløse til å bruke den).
Jeg vet det var en lærling som utførte reperasjonen, så regner med har blitt strammet for lite..... Vel vel, får se hva som skjer på mandag....

#123160  av larsst185

Jeg har hatt av ENDEL topper på toyota og har aldri etterstrammet noe etter kjørte kilometer.Gjøres ting rett skal ikke det være nødvendig...

#123163  av Turbotrille

larsst185 skrev:Jeg har hatt av ENDEL topper på toyota og har aldri etterstrammet noe etter kjørte kilometer.Gjøres ting rett skal ikke det være nødvendig...
Sitter med samme tanke selv...

Eneste er da vi byttet toppen på BMWen så når alt var ferdig, så skulle bilen stå å gå i 25min også skulle du trekke over den 90grader..

Men ikke etter ca 2 tanker...

Det er nok helt individuelt fra bil til bil.

#123195  av TheStig

aldri hørt om etterstramming på "moderne" biler ??
PÃ¥ toyota og nissan er det forresten ikke aktuellt siden det betyr maaasse arbeid. MÃ¥ jo av med kammene og registeret osv ....

#123227  av 2fastgt4

toppen min har vært av 3-4 ganger og aldri etterstrammet. men mulig det blir gjort på verksted etter en oppvarming. men etter 2 tanker??? har jeg aldri hørt om.

men dette er også noe av grunnen til at de "store" gutta går for strekkfaste bolter.har hatt dette selv en del år nå og det er verdt de ca 3800kronene.

på 3sgte må man ikke ha av register eller kammer for å stramme boltene.
høres rart ut hvis de på verkstedet påstår dette overfor deg som kunde.

måtte være for å føre opp extra timer så du må ut med mere peng :evil:
er desverre flere verksteder som har dette som en sport for å lure til seg penger fra uvitende kunder.

men jeg sier meg enig med dårlig stramming av toppen da toppen er fin.

vann i press vil da finne veien ut og ødelegge pakning.

hadde de boltene vært stramma godt ville det aldri ha skjedd.

og har du kjørt hardt med bilen?????? :?:
igjen....hadde dette vært gjort ordentelig med en gang så kan du kjøre så hardt du bare faen vil :x

hadde samme problem på flissundet da betalte jeg for mellomlegget til hks pakning mens dem gjorde jobben gratis.
Roger på fms sa att dem har gjort en jobb på bilen og det skal holde uansett.fikk også halv pris på sliping av toppen da dette er extremt viktig med hks. :D

du kan jo spørre duden om ting skal holde eller ikke :?: :?:
uansett bør dem ta på seg jobben og holde den lærlingen på avstand så han kan lære først.

#123229  av TheStig

er ikke helt uvitende 8)

Ingen verksted har sagt det til meg iallefall, men er fersk toyota eier og ifølge toyota verksted manualen må kammer av for å få byttet toppakning. Tolket det på det viset at det er samme opplegg som på Nissan da. Altså at boltene ligger under kammene....

#123404  av 2fastgt4

:D liten missfårståelse her.

ja man må ha av registerreim får å skifte toppakning.

man behøver ikke å ta av kammer eller løftere for å komme til boltene :D

og når boltene er av kan man løfte av toppen med kammer og løftere i behold og skifte pakning :D

slik er det på en 3sgte motor vaffal :P er vel ganske likt på den uten turbo :?:

men skal sies at det er trangt der.

#123440  av Kaizern

Takker for svar!

Nei, bilen har ikke vært over 5500RPM, på 6000RPM er det markert rødt på turtelleren.

Menne, hvis verkstedet setter på ny topp pakning å kjølevesken ikke forsvinner noen plass, så er det da en klart bevis på at dårlig stramming er tilfelle........

#123565  av Kaizern

Da har jeg vært på verkstedet, de nekter fortsatt for at de har gjort noe galt. Å når jeg nevnte strammingen så avkreftet de det momentant, var ikke mulig å kjøre så lenge med konstant vannlekkasje mellom pakkningen.. Har lyst til å be de reise til helvete å pakke toppen og alt i en eske, så får jeg heller bilen frakta til et annet verksted....

Det eneste de foreslo var at det kunne være en ujevnheter i toppen dermed var det best å sende den til sliping/planing.....

#123593  av sleeper

hør med forbruker-rådet om hvilken rettigheter du har!
(og selv om du har herja med bilen eller ikke så skal pakkninga holde lenge, toyota har da ikke bygd en bil som ikke tåler og bli dradd ut på gira!!)